första hund?

F

fRiida

Hej!

Jag och min pojkvän vill skaffa en hund tillsammans nu. men vad är lämpligt som första hund? jag vill ha en ganska stor hund (minst cocerspaniel (osäker på stavning) storlek)

Jag funderar mkt på en rottwailer. vad tycker ni? är dom svåra?

hur gör man sen för att hitta rätt kennel, vaplkurs osv?

MYCKET tack :bow:

Sv: första hund?

Vad vill du göra med din hund?

Aktivitetsnivå, gren, pälsvårdsambitioner sätter större gränser än att det är en första hund. Har man hyfsade basala kunskaper i djurhantering och är villig att gå på kurs kan man ha de flesta raser som första hund, bara de stämmer med ens egen personlighet.

Dvs: Är man en människa som inte har aktoritet utan enbart vill ha en mysig kompis är inte rottis en bra ras. Inte ens som 20:e hund. Medan om man redan har kunskapen att hantera hingstar och ambitioner inom bruks kan rottisen mycket väl funka som första hund.

Jag skulle rekomendera en sällskapshund eller dylikt som första hund dvs inte rottweiler då de i mina ögon kräver en hel del (har dock ingen egen erfarenhet).

Jag har själv enbart erfarenhet av långhårig collies och de anser jag är en utmärkt första hund (något partisk:p). Sambon som aldrig har haft hund tidigare håller också med:)

För att hitta en kennel/mer om olika raser kan man gå in på Svenska Kennelklubbens hemsida.

Valpkurser etc. brukar den lokala brukshundsklubben annordna.

Min första hund var/är en omplaceringshund . 6 oclika hem när hon var 2 år gammal ...
iaf . jag har en Bullmastiff tik som är underbar . tillhör dom lite större hundarna men kräver inte så mycket erfarenhet . min tik väger 50 kg men är ganska hög för att vara tik .

det är mycket muskler men dom kräver inte jättelånga promenader och dom älskar å lufsa runt i skogen eller bara ligga på gräsmattan å sola ...

Ingen kamphund över huvudtaget fast vissa tror det pga utseendet ...
Men sedan beror det ju på vad du vill ha hunden till ... Bullmastiffer är perfekta familjehundar och går ihop med barn .
ganska lätta att lära (med rätt godis) min hund kan ett 15-tal trick . vill altid göra rätt ...
ingen direkt agility hund (även om ja startat en gång med min , ci kom 2:a ! av typ 7 st ...)
skäller inte ofta ...
kan skicka en bild på min älskade tjej:
dålig bild men tog bara den första ja hittade ... finns mer bilder på tex google ...

http://i234.photobucket.com/albums/ee225/Kruwt/Foto2245.jpg

okej. för vi bor på landet, har egen gård så den kommer kunna springa ute hur mycket som helst + att man går promenader.

men jag tänker mig just nu att jag vill tävla i agility. men då tycker ni inte att rottis är bra? :crazy:

Ett gott råd: Gå på biblioteket (eller bokhandeln och köp) och låna Charlotte Swansteins bok "Välj rätt hund". Det är ett viktigt val du ska göra och där får du massor av råd och tips och jag tror hon har ett test i boken också där man får förslag på raser som passar en!
Visst är det härligt att ni bor på landet, men det betyder inte att hunden kan motionera och aktivera sig själv ute på gårdsplanen! Den måste ändå ut och aktiveras och motioneras av dig/er! Tänk på det! Och blir den inte aktiverad av er, kommer den att hitta på egna aktiviteter, och då slutar det med att den ändå måste sitta kopplad/hållas inomhus/sitta i hundgård och det är inget roligt liv...
Lycka till med hundletandet! Det är en härlig känsla att läsa, fundera och slutligen välja sin egen ras, som att välja i en godisbutik fast bättre!:love:

den ska jag absolut hitta och läsa :idea:

tack så mkt för tipset, ska verkligen fundera kring detta noga innan vi bestämmer oss :rofl:

:bow: frida

www.pedigre.se och sen "val av hund", "hundraser (eller nåt sånt) och gör testet :idea:

en pumi är en aktiv hundsom gärna kör agility, men jag vet inte om det är en sån bra första hund... tror det iaf... väldigt sällskaplig men också självständig, om du fattar...

test är alltid roligt!!!

jag ska söa på den hundraen ch kolla läget :idea:

tackar tackar

har på egen hand luskat och kollat å förälskat mig i whippet!

och jo då de var en ras som dom tyckte passa mig! så fint :p

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
744
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 560
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 045
Senast: _Taggis_
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 692
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10