Första hästen

N

Nattfari

Hej. Jag ska snart köpa min första islandshäst så jag vill gärna ha svar på lite frågor. :confused:

1. Jag försöker räkna ut budgeten på att ha islandshäst. Så ni som har egna kan väl skriva vad ni betalar för varje månad och hur mycket det kostar.

2. Hur skor ni era hästar? runt om eller bara fram, eller bara verkar? Varför har ni valt att ha det så?

3. Berätta gärna era erfarenheter av när ni köpte eran fösta islandshäst. Hur hittade ni hästen? Hur gick det när ni hämtade den? Hur var det första tiden? :love:

Tacksam för svar. :rofl:

Sv: Första hästen

Nattfari skrev:
Hej. Jag ska snart köpa min första islandshäst så jag vill gärna ha svar på lite frågor. :confused:

1. Jag försöker räkna ut budgeten på att ha islandshäst. Så ni som har egna kan väl skriva vad ni betalar för varje månad och hur mycket det kostar.

Kostnaden är avhängd på vilken typ av installning och var man stallar in, sen tillkommer kostnader för skor, vaccination etc.

2. Hur skor ni era hästar? runt om eller bara fram, eller bara verkar? Varför har ni valt att ha det så?

Mina är skodda runt om, sättet vi rider på kräver att de är skodda, annars skulle de ha slitit ut hovarna till en nivå som ger en icke ridbar häst. Lullarna man runt lite i skog och mark, och inte har krävnade träningar för hästen på grusade banor så kan man kanske klara sig utan skor. Detta är dock väldigt individuellt och sätter ägaren på hårda prov, man måste vara väldigt lyhörd för sin häst och lyssna samt se ev förändringar i rörelser och sättet hästen går på.

3. Berätta gärna era erfarenheter av när ni köpte eran fösta islandshäst. Hur hittade ni hästen? Hur gick det när ni hämtade den? Hur var det första tiden? :love:

Det tar ett tag för hästen att acklimatisera sig i den nya miljön, det innebär att den häst som du provred och bestämde sig för kan faktiskt försvinna ett tag och bli något helt annat. Nu har jag och haft flera hästar, men inga av dessa har varit några problem att hämta. Lite pirrigt för mig, men hästen har tagit det med ro. Den sista hästen som inköptes var mitt sto, henne köpte jag 1999 och ridmässigt så tog det nära nog 6 månader innan vi var överens om vilket tempo som skulle väljas. Idag har vi för det mesta inte dessa problem, men nog händer det ibland och det kan inte förnekas,

Lycka till med din nya pålle.

Svaret på fråga 1 + 2 är samma som boj skriver !
Min första häst köpte jag av KÄRLEK !!
Jag blev avrådd av veterinären, men jag var envis
och gav mig inte !!!

I dag 9 år efter så ångrar jag mig fortfarande inte, trots
hältor, hosta,fång, spatt så är han fortfarande min
älskling !!!!

Gud så fånigt det låter !!!

Däremot så skulle jag idagens läge tänka efter både 1 och 2
gånger innan jag köpte en ny häst !!

Hej från Hambo

Nattfari skrev:
Hej. Jag ska snart köpa min första islandshäst så jag vill gärna ha svar på lite frågor

1. Beror mycket på var du har hästen någonstans . Bor på egen gård så det är bara kostander för strö och foder. Hade min första häst installad i ett stort stall där vi fick betala 2500kr i månaden :eek:

2. Skor mina två tävlingshästar runt om . Jag anser att det är skonsammast för hästen. Har min gammel pålle som bara rids då och då oskodd vilket fungerar perfekt.

3. Var bara 12 år när jag fick min första häst hade väl inga särskilda erfarenheter och det gick som det gick. Köpte ett 13 årigt sto med vad som sas lindrigteksem efter första sommaren hade min stackars älskling ingen man kvar. Första vintern visade hon tecken på astma vilket även konstaterades . När hon sedan genomgick en grundlig undersökning visades det att hon även hade utläkt spatt.

Och trots allt detta är hon den som jag kan tacka för allt , en underbar läromästare trots all sjukdom ....och äger henne fortfarande vem kan lämna ifrån sig en så underbar häst.

MEN mitt råd till dig är att ta med en islandskunnig människa när du ska köpa din första häst för det är svårt att veta vad man ska fråga och göra.

Lycka till

Priset för uppstallning varierar kraftigt beroende på var du bor. Om du bor i Stockholm t.ex. är 2500 ett MKT billigt pris som oftast är ett mindre stall en bra bit från city. Sen kan jag få en stor, ren o fräsch stallplats med åtminstone "delpension" (insläpp, utsläpp, käk) för samma pris vid mitt sommarställe i Östergötland.

Sen köpte jag första hästen av kärlek, jag också. I efterhand nu kanske det inte var den mest lyckade hästen för mig, med tanke på våra skilda intressen (dressyr vs skog). Eller så var det kanske den mest lyckade hästen. Eventuellt så var det det :love:

Nattfari skrev:

Stallplats ca 675kr på vintern. Då ingår allt. På sommaren har jag henne på ön där jag jobbar, och får då ha henne gratis. Viss krafft får jag alltid köpa till (ca 200 kr varannan månad)
+Hovslagare ca 650 (skor) ca varannan månad. 950 på vintern med broddar och snösulor. 250 för verkning på ex sommarbete och annan vila/inte hård träning.
+Försäkring betalar mamma:p Men den ligger nog på några hundra...
+Andra utgifter så som tävlingar, utrustning, träningar etc.

Som tidigare nämnt..skor med broddar+sulor vis träningen på vintern. Skor runt om på sommaren. Samt några månader barfota.. Tycker detta funkar bäst på min häst.

Hittade henne på annons här på buke:D provred 2ggr, hämtade henne och dåvarande föl 11 okt 2004. Första tiden var lugn. Hon var i vädigt dåligt skick, så fick mest gå och äta upp sig lite etc..:( Började rida lite mer sen. Hästen var underbar:D Fölet åkte hem i början på Dec 2004. Sen i januari red jag aktivt. Och sen dess har jag försökt få ording på henne med hjälp av tränare etc..Våren/sommarn 2005 hade jag stora problem med henne:( Då började vi ställa lite mer krav på henne, men klarade då knappt av henne och det enda hon gjorde var att bråka...Men nu går vi bara från klarhet till klarhet:) Hästen är återigen underbarast efter att ha varit nära på att nästan ge upp några ggr. Ska börja tävla ordentligt nu i vår, och hoppas att allt går bra:D

Lycka till med hästen!!

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
732
Senast: Squie
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 682
Senast: Murray
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 482
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka