Förstå hästen!

L

Lizzan

jag har en supergullig häst men nu är det så att han är islandshäst , då väldigt stark
och i början var ham mycket lyhörd och gjorde som jag ville och sånt. Men nu har han liksom förändrats mycket.
Han blir så lätt sur på mig men jag gör ju allt för hans eget bästa. är jag aldeles för snäll mot honom?
det här är min fösta häst och det är ju inte så här jag vill det ska börja. jag har gått på ridskola och det i 3 ½ .
Jag har mycket kvar att lära. Men vad ska man göra?
Jag vill förstå hästar på allra bästa sätt och lära känna dom och jag vet att det krävs mycket tid.
 
Ta lektioner för islandshästtränare tillsammans med hästen, en islandshäst kräver en annorlunda ridstil än en "vanlig häst".
 
Varför köper man häst om man bara ridit på ridskola i 3 ½ år *suck* :smirk:
 
Jag håller med dig, men ändå tycker jag att det är bra att hon har insett och vågar erkänna att hon inte klarar av hästen.
 
Jo det är bra, men man borde tänkt den tanken innan man köpte hästen..
 
Ja självklart, men att många inte gör det är ganska välbekant, tycker du inte?
 
Ja, jag tycker dom borde prata mer om det på ridskolor i de grupper som inte har ridit så länge, att det krävs mer än vad dom tror att äga en häst.

Tror faktiskt att det skulle hjälpa.
 
Det är nog en bra ide. Nåt ridsportsförbundet skulle satsa på.
 
Är jag för snäll undrar du. Jag undrar om inte snäll är ett dumt ord, hur är man när man är snäll eg? Rättvis och tydlig är bra att vara när man hanterar hästar. Ge alltid hästen en chans att förstå vad du menar. Tänk alltid: -Förstod han vad jag menade? Om du ärligt kan svara ja på den frågan har du rätt att tala om det för honom. På vilket sätt du gör det beror på situationen.
Om du är osäker tycker jag att du ska be om hjälp. Det är bättre än att chansa och göra problemet större.
Du skriver att han blir sur på dig, det är hans sätt att visa att det är han som bestämmer och det är aldrig bra om hästen lyckas i sin strävan.
 
Spelar väl inte så stor roll. Men det är bättre än om han skulle vara din.
 
DEt kanske inte är det smartaste att köppa en häst om man bara ridigt i tre å ett halft år,, men om det nu är så så är det så,, och hon blir säkert inte duktigare av att folk klagar..

JAg tycker att du ska ta kontakt med tränare, både i horsmanship och ridning och träna för dom ofta..

Sen så tycker jag att du ska tänka att allt (nästan i alla fall) hästen gör beror på människan,, och det är bra att du börjar fundera på vad det är som inte är bra så att du kan förbättra det..

skulle rekomendera att läsa massa böcker om horsemanship, för den grunden är jätte viktig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 597
Senast: Freazer
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
534
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 689
Senast: Askur2017
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 933
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp