Första hästen!

J

Jojjus

Hej!:)

Jag och min mamma har nu bestämt oss, vi ska köpa en ponny!
Jag är egentligen inte så orolig över hästval, provridning, kontrakt eller så, det finns rätt mycket att läsa om det, men..

Hur gör man egentligen när hästen anländer till stallet?
När den kommer ut från transporten, vad gör man liksom?

Och hur vänjer man hästen vid den nya miljön på bästa sätt?

När kan man börja göra lite mer saker med hästen, man sitter ju inte upp och tränar för tränare första gången liksom..
Har ni något tips på just vad man kan göra så fort man kommer till stallet med hästen, och den första veckan framåt kanske?

Sen undrar jag lite om köpekontrakt, hur gjorde ni? Skrev ni till egna punkter eller använde ett färdigt? Vilket isåfall?
Tar med öppna armar emot tips om vad som helst, om det är någonting speciellt!

Jag är väldigt tacksam för hjälp, för jag vill ju absolut inte att någonting ska bli fel precis i början!

Sv: Första hästen!

Att sitta upp och träna för min tränare gjorde jag dagen efter att min ponny
flyttat hem till "oss". Likaså när vi flyttade red jag för tränare första dagen.

Fungerade utmärkt, Förstår inte varför det är så förbjudet?
Min ponny blev väldigt lugn och harmonisk i alla fall.

När jag får hem en ny häst så får den stå i stallet först och hälsa på dom andra hästarna från boxen vilket brukar resultera i att det inte blir något större bråk när hästarna släpps ihop i hagen för första gången.
Jag låter hästen vänja sig vid allt nytt under en dag innan jag rider första gången, längre än så behöver man nog inte vänta längre än så innan man börjar rida.

Nej det kanske inte är förbjudet att sitta upp och träna första dagen, men du sa att du tränade dagen innan?
Då var det ju liksom inte en "ny" häst, utan en som du redan kände.
Köper man en helt ny ponny så blir ju ALLT nytt?

Det finns inget färdigt koncept för hur man ska göra så man får använda sitt sunda förnuft helt enkelt.

Jag köpte min häst i mitten på juli och just då var stallet han skulle stå helt tomt eftersom alla andra hästar var iväg på bete så därför fick min också åka direkt till betet. Han fick dock gå i egen hage ett tag och spana på dom andra innan vi prövade att släppa ihop.

Red gjorde jag inte förrän efter ca 1½ vecka men det beror på att jag inte hade nån sadel. Istället gick jag promenader, longerade på ridbanan, löshoppade i ridhuset och pysslade lite allmänt så att vi skulle lära känna varandra.

Man får anpassa sig lite efter omständigheterna och göra det som man tycker känns rätt. Känns det ok att rida första dagen så gör man det annars låter man bli :D.

Är hästen igång så den har en hyfsad kondition tycker jag inte man ska ta det för lugnt, många är nog för försiktiga och får en överpigg häst istället. Då blir ju de flesta hästarna tittiga, laddade och hittar på bus.
Är hästen van att bli riden så rid på! Rida ut med sällskap i början kan ju vara bra men annars kan man nästan rida som vanligt. Med sunt förnuft såklart!
Jag ser heller inget problem med att träna när man bara haft hästen ett kort tag, det är väl det bästa sättet att lära sig rida sin nya häst rätt?

Däremot skulle jag inte låta den hälsa på hästarna i stallet över boxväggen/genom gallret, låt dem göra det i hagen i stället där de kan göra det ordentligt!

när mina ponnyer kom hem så släppte vi dem direkt på bete, dock så tog vi in dem till natten. men jag red inte förens efter några dagar, dock så var det för att vi bara hade hästarna på bete först och inte ägde dem då, och ägaren hade inte tagit med sadlarna. jag red då barbacka med grimskaft + grimman som tyglar och en bil stols klädsel som sadel i hagen^^ var 9år då, köpte hästarna vid slutet på sommaren.
min stora häst som jag fick hem förra året fick stå inne i ca 2 veckor då hon skenade som en galning i hagen,
red då 2ggr om dagen i stället.
hon var otroligt stressad i flera månader och fick inte ro förens efter att vi bytat hage där hon inte kunde se sina gamla häst kompisar (köpte henne av grannen 1km bort),
jag red ut och i paddock redan dagen efter att hon kommit hem och för tränare efter 2 veckor. men sen så hade jag ridit hästen och lärt känna henne i nästan ett år innan jag köpte henne.
det bästa vid denna årstiden är nog att ha hästen i stallet det första dygnet och rida en 10 min dagen efter så att hästen kan ta in sin nya miljö ordentligt. är stallet stökigt så kan man ha hästen ensam inne med en annan lugn häst först och vänta med att ta in de andra tills hästen funnit sig till rätta. är hästen stirrig och upprörd så är det bra om man stannar i stallet under kvällen/natten. jag var ute hela natten hos min stora häst mitt i vintern och minusgrader.^^

När jag fick hem min herre så kom han på kvällen, så han fick gå direkt in i sin box för att äta och kolla in sitt nya place, sen kom de andra två in och kollade in honom lite... Eftersom min häst varit lite svår med andra hästar så lät vi dem gå i separata hagar ett par dagar innan vi släppte ihop dem för att vara på den säkra sidan det gick hur bra som helt. Kunde inte ha fått ett lugnare ihopsläpp!
Han var inte riktigt igång så han fick stå med de andra ett par dagar och sedan satte vi igång.

Om hästen har åkt långt så bör gå med den ett tag innan den stallas in. Så att den får chans att både rensa ut luftrören och röra sig.
Om och hur man ska sätta igång en ny häst beror mycket på hästen. En äldre häst som kanske varit ute och tävlat eller annat kan mycket väl börja med på en gång. En yngre häst som kanske bara har varit på ett ställe hela sitt liv innan kan behöva en period där den vänjer sig vid sin nya miljö.

Jag hade pratat med de tidigare ägarna om vad dom säger..
Hur hästen är på nya platser, är det lugn och cool och tar allt med ro är det bara att rida när det känns bra för dig.
Är den lite stressad och nervös på nya ställen eller inte har flyttat ngn gång tidgare hade jag tagit det lite lugnt, börjat med lite promenader och dyl..
Sen e det ju frågan om den är igång eller inte..

Mitt halvblod red jag dagen efter, fullblodet fick vänta och känna in sig ca 1½ vecka osv..

Hej!
Va roligt! Grattis till både dig och din mamma! Hoppas ni kommer få lika många roliga år och minnen som jag har haft med mina hästar.

Jag har alltid börjat med att vara ute och leda i grimma eller träns direkt när hästen anländer. Gå av lite spänning och visa omgivningen. Jag har alltid visat gränserna i hagen med att leda runt innanför staketet och det har alltid funkat för hästen vet på så sätt vart staketet är och råkar inte springa in i det om det sen blir bråk i hagen med andra hästar.

Gå och åter gå i en eller två dagar beroende på hur många nya intryck din ponny kommer bli utsatt för. Borsta och pyssla massor i omgångar för att skapa kontakt er emellan. Få honom/henne förstå vem som bestämmer och går att lita på/är snäll.

Kommer det vara många häst kompisar i hagen? Är det en eller upp till fyra så skulle jag släppa ihop dom efter ett par dagar men då på så sätt att din som är ny får vara först i hagen och lukta på dom andras "spår". Lägg gärna ut lite bajs från din hästs box dagen innan dom ska släppas ihop så får dom andra lukta på din häst utan att konfronteras direkt. Dom har kanske sett varandra i stallet. Låt dom inte hälsa nån stans där dom inte kommer undan eller kan skada sig om dom börjar fäkta runt. Fastna i grimmor eller välta hinkar som låter och dom kan bli rädda för.

Låt dom inte vara helt själva utan försök att släppa ihop på en lördag så ni kan ha koll. Släpp en i taget så inte alla bufflar på den nya.

Longera och skritta ut och rid mer för varje dag. Efter en vecka så kan jag tänka mig att det går rida för fullt. Jag har ofta varit snabbare att rida ut men det beror ju på hästen.

När det gäller kontakt finns massor på nätet som man kan ta delar av eller köpa. Jag har skrivit själv men det kan jag inte rekomendera för det finns så mycket att ta hänsyn till. Säljaren har säkert ett förslag men granska det ordentligt för säljaren kanske väljer ett som är ofördelaktigt för er. Det är inte fel att ta med ett och insistera på att det ska användas eller att ni skriver ett som passar båda parter.
Googla på "köpa häst kontrakt" så hittar du.

Jätte massor med lycka till! Det är underbart att ha häst!

När jag tagit hem en häst, har jag ordnat så den kommit på eftermiddagen. Då tar jag in den i boxen(om den inte åkt långt, då går jag en liten sväng så hästen får röra på sig lite innan) Sen får hästen stå och bekanta sig med boxgrannarna över natten.

Sen har mina hästar fått gå i egen hage någon dag, nära dom andra. Dock så ville min nuvarande häst inte gå själv så han sprängde staketet(var första gången jag ägde honom som detta hände, köpte tillbax honom för några månader sen igen)

Så denna gången släppte vi ihop dom dagen efter.
(nu hade han gått med samma hästar för två år sen så vi visste att det funkande)

Jag har gett hästen en hagdag att få in alla intryck och smälta dem innan vi satt igång. Jag kör markarbete(nh) innan jag sitter upp och rider. Men en, två dagar efter ankomsten brukar jag börja så smått med att motionera!

Det finns inga regler så, utan man kör på det som känns bra. detta har alltid funkat för mig, så därför kör jag på det:) Nu har hästarna jag fått hem varit ganska lika i psyket också.
Lycka till med nya hästen sen!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 335
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 621
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar