Första häst och reining

Segelflygarinnan

Trådstartare
Hej allihopa!

Jag har precis registrerat mig här, tyckte att det var på tiden. Största anledningen är att jag snart ska köpa min allra första, egna häst! :banana: Jag är jättenervös, men glad!

Jag har alltid ridit engelsk ridning, men så för några månader sen började jag ta westernlektioner hos en tjej nere i Halmstad (där jag är på kurs, annars är jag från Lidköping). Hon hade en helt underbart vacker häst, och allt jag fick höra om henne var i mina ögon Himmelen! Jag skojade om att "tänk om Evalena ska sälja henne lagom tills vi är klara här nere!"
Och en dag så sa hon att "Nu ska jag sälja Neha också, om nån vill ha henne.." :bump: Jag ville bara skrika ut: Jag vill ha henne!! Och då hade jag inte ens ridit henne..

Så, i måndags fick jag rida henne för första gången, och det var verkligen kärlek vid första ögonkastet! Henne vill jag gosa och rida flera gånger! Hon var precis så pigg och snäll - men bitchig - som jag trodde hon skulle vara!

Sen var det bara att börja övertala sambon... Vi har precis beviljats lån av banken och imorn ska jag åka och titta på en stallplats! På onsdag ska jag åka dit och lösa det mesta tror jag..

Hästen heter Neha för övrigt, och är en korsning varmblod/halvblod. Hon är 8 år och inriktad på reining. Hennes nuvarande ägare säger att hon kan bli riktigt duktig med rätt ryttare, så därför ska jag försöka fortsätta ta lektioner.
Men... Kan nån förklara för mig i stora drag vad som innefattar reining?? Jag har sökt på internet, men det är en djungel.. :cry:

Sv: Första häst och reining

D finns flera mönster. Själva reiningen sker i galopp med spinn,slidestop,rollback,ryggning o galoppombyten i mönstrets ordning .D står jätte bra om du googlar fram ett mönster eller köper en regelbok där finns alla mönster med o d står utförligt vad o var man ska göra dessa grejjer.

Ett tips är att du skaffar dig en riktigt bra tränare som både du och hästens trivs med och förstår och känner att ni kan utvecklas med, om du nu vill satsa på westernridningen och reiningen.

Läs mycket böcker, lyssna på många människor, åh på tävlingar osv för att sedan skapa din egen uppfattning om det hela.

Kopierat från western.nu

Reining
Westernridningens dressyr, fast i turbofart. Deltagarna skall rida ett angivet mönster och kunna ha full kontroll över hästens alla rörelser. Hästen skall villigt låta sig ridas med mycket litet eller inget synbart motstånd och skall helt kontrolleras av ryttaren. Varje egen rörelse från hästens sida skall betraktas som brist på, eller tillfälligt förlust av, kontroll och därför ges poängavdrag i förhållande till graden av avvikelse. Premieras skall mjukhet, finess, snabbhet och bestämdhet i utförandet av de olika rörelserna, med bibehållande av kontrollerad fart.

Hej och tack för alla svar! Och Lakrits, jag tror inte att jag kommer ångra mig! :D I början var jag skeptisk - jag gillar ju snabb trav, inte den här "larviga" joggen. Men nu är jag helförälskad! Nu tycker jag att engelsk känns så bryskt på nå vis - jag vill inte rida engelskt igen, det är western som gäller! :idea:

Hehe, sant! Men det är inte skönt alls, man hoppas bara upp och ner :bump: Nu har jag varit och storhandlat hästgrejer och imorn ska jag prata med den nuvarande ägaren. Sen blir hon förhoppningsvis snart min! :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 740
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025