Första gången?

Urigurien

Trådstartare
Ni som har tagit föl på era ston - så här efteråt, är det något som ni önskar att ni hade vetat eller tänkt på innan ni betäckte första gången? Var det svårt eller jobbigt att vara "förstagångsavlare"?

Jag funderar på att betäcka till våren, men har aldrig hållit på med avel över huvud taget. Känns vågat, men någon gång ska väl vara den första?

Taxam för lite input! :bow:

Sv: Första gången?

Nej, det var väl inget direkt jag kände att jag hade velat veta mer om före. Jag läste jättemycket både före och under dräktigheten om allt möjligt, hur hon skulle fodras, vad som hade kunnat hänt under fölningen mm så jag var ganska väl förberedd. Boken "Att bli med föl" är jättebra! Den var min bibel den vintern hon var dräktig;) Sen var det jätteskönt att ha en person med under fölningen som varit med om det förut, så det rekommenderar jag, om du hinner! Jag hade tur så mitt sto visade mycket tydligt när det var dags.

Men vintern hon var dräktig kändes som den längsta i mitt liv:p den var jättejobbig, vi väntade och väntade. Men när bäbisen väl var ute så glömde man det jobbiga;)

MVH
Elin

Boken "Att bli med föl" är jättebra!
Jag tycker att den i mångt och mycket är lite överdriven faktiskt. Dessutom säger den saker som inte alls är speciellt självklara, tex att stoet ska ha lindad svans. Jag har lärt mig att lindad svans på stoet, även om det är korrekt lindat, gör så att stoet inte kan ta i lika mycket. Dessutom är det en fara att ha svansen lindad ifall det händer någonting och man glömmer av lindan. En blöt linda som dessutom är smutsig blir rena bakteriehärden, vilket kan leda till att huden på svansen blir mjuk och bakterierna tränger in och skapar en infektion.

Men det är sant att boken är bra!! Jag sågar den absolut inte helt. :)

Jag funderar också, liksom Urigurien på att betäcka för första gången i vår. Så ni får gärna komma med fler tips.;)

Senast ändrad av en moderator:

Mina tips är att se och läsa så mycket ni kommer över. Sen får man sålla informationen vad man tycker verkar vettigt och inte och jämföra vad olika personer säger och ta det som man själv tycker verkar vettigast. Det finns alltid personer som tycker tvärtemot någon annan, och ingen är någon gud inom avel, även om de själva tycker så.

Någonting som är viktigt är dock att ha alla förutsättningarna för att hålla ett föl. Själva förlossningen brukar gå bra, de flesta grejer som sker med fölet händer liksom efter förlossningen. Bra staket är viktigt och bra hagar!! Kompisar är också superbra, men enligt mig inget krav. Det blir bra hästar av föl som växt upp med vuxna hästar också. Men bra hagar där fölen inte kan göra sig illa är viktigt. Föl är som alla bebisar mycket nyfikna och ska känna och smaka på allting. Så man får vara lite överbeskyddande i början av deras liv.

Senast ändrad:

(Eller ha ett sto som vakar över VARTENDA steg ;) )

*kl*
Som sagt, läs läs läs läs. Plöj igenom de långa tråkiga böckerna också, alltid lär man sig något.

Mitt sto väntar sitt första i år men det är inte MITT första. Dock ser det ut att bli en elefant :eek:

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 038
Senast: Freazer
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 574
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 085
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka