Första gången på utställning

jemeni

Trådstartare
Första gången på utställning vad ska man tänka på???

Anmälan gör man det vid insläppet?

När ska man vara där? Det står såhär:

Insläppet öppnar kl. 08.30-09.30 för alla hundar
(unghundar har företräde)
10.00-10.30 för öppen klass
Utställningen startar kl.10.00

jag startar i öppenklass ska vara där 10-10,30 eller?

Tacksam för svar tips och råd

Sv: Första gången på utställning

Nu vet jag inte vilken utställning det handlar om, men de allra flesta utställningar ska man ha anmält sig till innan själva utställningen. Sista anmälningsdag brukar ligga 3-4 veckor innan.
Det finns utställningar dock där man anmäler sig på plats.
Tiden du ska vara där är insläpps tiden, i detta fall 8.30-9.30.

Har skickat anmälan tidigare men man måste väl säga man är där få nummerlapp m.m

Insläpp texten i fet stil är det som får mig att undra...

Nummerlapp får man i samband med det sk pm.et som skickas ut som berättar tider och såvidare.

Man behöver inte anmäla att man kommit, däremot ska vaccinationsintyg visas upp på hunden till ansvarig veterinär/dylikt på plats.

Det feta i din text gör mig fundersam för det står ju att insläpp är mellan 8.30-9.30, så det är det du ska gå efter. Är utställningen inofficell så kan du ringa utställningsansvarig och fråga om råd.

(hjälp gärna förklara mer eftersom jag inte varit på utställning på flera år)

Du som har hund i öppen klass ska vara där mellan 10-10.30. Du bör hinna in till din start då unghundar startar först. Dock kan du chansa med att komma mellan 8.30-9.30 men inte säkert att du får bli insläppt eftersom unghundarna har företräde.

Hoppas det var nått sådant svar du ville ha :)

Har skickat anmälan tidigare men man måste väl säga man är där få nummerlapp m.m

Insläpp texten i fet stil är det som får mig att undra...

Var står dessa uppgifter som du skriver här? Har du fått pm eller nåt på posten?
Annars brukar man få pm och nummerlapp på posten några veckor innan utställningen.

Men jag antar de menar så här, att de yngre hundarna kan komma tidigare för de börjar med dom och då har de förtur att gå in. Men att utställningen börjar 10 för alla, så eftersom du är med i öppenklass så hinner du ju om du är där 10.
Men sen iofs vet man ju inte hur många som är före dig heller. Kanske bara är ett fåtal unghundar. Och då kanske du redan ska in kl 10:30, men kan bli 12 också.
Så jag hade sett till att vara där ca 30 minuter innan bedömningen, om jag inte har nån koll alls hur många hundar som skulle varit före mig.

Japp du ska vara där senast kl 10,30 själva utställningen startar kl 10,00, själv vill jag vara på plats 30 min innan utställningen startar eftersom jag vill få plats runt ringen och så brukar jag titta på alla som ställer ut, valparna är så söta :love:

Jag ska också på min första utställning på söndag, dock så var anmälans sista dag den 15-9. men jag vet inte när min klass är, men jag måste ändå vara där vid 9.30 tror jag det var, för vetränrsbesiktning.

Tack nu börjar jag fatta.

Har fortfarande inte fått något brev om starttider/ nummerlapp, får ringa i slutet av veckan om det inte har kommit.

Insläppstiderna står i proppen (heter det så när det är hund).

När är utställningen?
För pm kan komma från 14 dagar innan och framåt. Senast 1 vecka innan brukar man få det.

Jag ska också på min första utställning på söndag, dock så var anmälans sista dag den 15-9. men jag vet inte när min klass är, men jag måste ändå vara där vid 9.30 tror jag det var, för vetränrsbesiktning.

Vet du inte din "start tid" så ska du vara på plats innan utställningen startar. Vet bes är alltid när du går innanför grindarna, så var redo med pass/vacc intyg. Ofta får man ett band eller bajspåse att hålla i handen eller knyta på kopplet som visar att du har passerat vetbes. När du kommer fram till din ring så kan du slänga det här bandat eller stoppa bajspåsen i fickan.

På ert pm som ni får hemmed nummerlapp så står det oxå vilken ring ni ska vara med i. Även dom minsta inofficiella utställningarna har minst 4 ringar :D

Tack nu börjar jag fatta.

Har fortfarande inte fått något brev om starttider/ nummerlapp, får ringa i slutet av veckan om det inte har kommit.

Insläppstiderna står i proppen (heter det så när det är hund).
Har ingen aning om vad "proppen" är, men ett pm blir hemskickat med info om vilka tider som gäller, och oftast får man nr-lappen också. Är det en liten utställning, kan det vara så att du får nr-lappen på plats.
Pm bör du ha fått 1 vecka innan utställningsdagen.

okej då kanske jag blivit lite klokare.

Har ännu inte fått något pm hemskickat, men ringde ansvarig och han sa att den bör komma idag eller imorgon annars skulle jag ringa, det var utskickat i fredags..

okej då kanske jag blivit lite klokare.

Har ännu inte fått något pm hemskickat, men ringde ansvarig och han sa att den bör komma idag eller imorgon annars skulle jag ringa, det var utskickat i fredags..

Det är även bra att kolla på dom andra innan en själv för att få en uppfattning om hur just den dommaren vill att man gör.

Det normala är att alla i klassen samlas man ställer upp hunden direkt, domaren tittar sen säger domarn till den som är först hur många varv den vill att ni ska springa/gå runt i ringen. Sen börjar bedömningen av varje enskild hund, då gör det inget om hunden sitter eller lägger sig ner m.m passa på att klappa och berömma er hund (gör även att ni slappnar av) sen förflyttar man sig fram i ledet efter hand som hundarna blir bedömda.

När det är din tur så om du har en hund som ska upp på bordet så lyfter du upp den undertiden som den framför går med sin hund. Vilket gör att hunden hinner slappna av på bordet och direkt när domaren är klar med den andra hunden så kommer h*n fram till dig.

Har du en hund som ska visas på golvet så ställer du upp den undertiden som kritiken skrivs på hunden framför.

Får du ett rosa band på en valp eller ett rött band på de andra stannar du kvar i ringen och ställer dig sist i ledet, även här kan hunden slappna av.

Sen så fort den sista är klar så ställer man upp hundarna igen och börjar om från ruta 1 ;) efter att alla har gått för andra gången så bestämmer sig dommaren för i vilken ordning ni har hamnat och allt är klart.

Tänkt på att det är viktigare med en glad och positiv hund än en hund som står perfekt men ser ut som den har sålt smöret och tappat pengarna.

Lycka till :)

nej men gud, nu blev jag nertvös!! Hur ska glömska jag hålla red på färg på band etc och veta fall jag ska lämna ringen eller inte? jösses, det blir nog något att skåda på söndag.

För övrigt tror jag min hund visas på golvet? en basett hound-

Gissar att det handlar om JRTC:s utställning i Vinslöv? Man får ingenting hemskickat utan program och nummerlapp får du i sekretariatet när du startanmäler.

Sekretariatet öppnar kl. 8.30 så från och med då KAN man startanmäla, men de som har valpar och unghundar har företräde eftersom de klasserna går först. Då utställningen inte startar förrän alla valpar är startanmälda så rekommenderar de att den som endast ställer vuxen hund startanmäler lite senare, därav tidsangivelserna...

Hur fort det går, när man behöver vara på plats, beror på hur många valpar/unghundar det är och givetvis vilken öppenklass man startar i. Alla hanhundsklasser går före tikarna i ordningen släta under 12,5", sträva u 12,5", släta ö 12,5" och sträva ö 12,5" - sedan tikarna i samma ordning. Nånstans i mixen ska det in lunchuppehåll och Barn med hund/Juniorhandling också...

Jepp det är dit jag ska! Fick precis svar på mailet. Det var inte specielt många valpar anmälda. Men jag har fattat principen.

Hur ska detta gå?? En vovve som inte fattar att man ska stå stilla och en okunnig matte.
Tur vi bara gör det för det är kul att få en bedömning.

Så ser ni någon som serut såhär:
Focus1.jpg

eller såhär:
Focus3.jpg

så är det min terrorist.

Har ingen aning om vad "proppen" är,.

Proposition.
Från Wiki: I en förening är en proposition normalt ett förslag från styrelsen som läggs fram för beslut vid årsmöte eller liknande föreningsmöte.

Jaaa, dom lyfter man inte upp på bordet. Visas enbart ifrån marken

Har iofs hänt att bassarna fått lyftas upp på bord men sker oftast bara av "okunniga" domare som inte inser att rasen är tung.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 384
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Vi fick ju hem en 7 mån cockerkille för 5 veckor sedan. Jättego, enkel att ha med sig, går snällt i koppel, är snäll mot alla inklusive...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 891
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: Hanna2021
·
Övr. Hund Kloka buke, jag behöver era tips och råd. Jag har en granne som går med sin franska bulldog lös trots att den inte lyssnar på husse...
2
Svar
31
· Visningar
3 998
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?