Sv: första gången i ridhus
När jag var där med min första gången så var jag glad att jag inte hade någon lektion inbokad. Jag vet inte om han varit i något ridhus innan, i så fall var det längesen.
Det var iaf superspännande, det fanns andra häsar i stallet utanför, och det LUKTADE jättekonstigt!!
Vi gick in, han trippade runt och gnäggade ett tag, luktade på allt han kom åt och tog in alla dofter. Sen så gick vi runt ett par varv (avsuttet) och det var racerskritt och nosen ner i backen och flämtade/frustade som ett ånglok.
Efter 10 min tyckte jag det var dags att börja jobba lite. Det gick ju, men det var långt ifrån en avslappnad och cool häst. Tog det bara lugnt, jobbade lite och han blev mycket lugnade efter en stund. Men så fort något lät utanför eller han fick syn på sig själv i speglarna, så var det jättespännande igen.
Han var väldigt disträ och jag hade nog fått jobba 50 gånger så hårt för att få någonting vettigt gjort. Han var riktigt upptrissad och jag valde att inte sätta någon press på honom, för jag kände att då skulle han explodera och jag ligga på backen förr eller senare. Jag kan räkna gångerna han försökt bocka på en hand, men denna gången hade det blivit mer än ett litet försök
Och det ville jag helst undvika.
Nästa gång så hade vi en lektion inbokad och det gick hur bra som helst. Han gnäggade som en tok på hästarna utanför, gick runt och nosade i början. Men när jag satt upp så skötte han sig utmärkt, han var fokuserad och rolig att jobba med. (Till skillnad från första gången
)
Tror inte att det är så mycket att oroa sig över, ge hästen tid, du känner ju hästen och vet hur den funkar. Bara kör på och se vad som funkar.
Edit: Tror inte att det var ridhuset han reagerade på, utan alla andra hästar som var utanför och som hade satt sin lukt i ridhuset. Han tycker det är jättespännande att träffa nya hästar, i början blir han jättetrippig, men sen så lugnar han ner sig snabbt.