första gången i ridhus

Atryggen

Trådstartare
hej!
jag har ett kallblod som aldrig har varit i ett ridhus. jag ska dit och träna för en western tränare. och jag undrar om det är någon som vet hur man kan träna och visa sin häst ridhuset för första gången?
jag vill visa ridhuset för min häst på rätt sätt, så att han inte blir rädd.

jätte tacksam för svar! :)
 
Sv: första gången i ridhus

Varför göra så stor grej av det? Hästen har väl vistats inomhus förr?

Gå in, led runt hästen något varv och hoppa upp.
 
Sv: första gången i ridhus

Varför göra så stor grej av det? Hästen har väl vistats inomhus förr?

Gå in, led runt hästen något varv och hoppa upp.

Precis!
Första gången jag var i ett ridhus med min förra häst red jag bara in.
Visst gick han och tittade mycket men efter ett par varv så upptäckte
han att det inte var så farligt. :grin:
 
Sv: första gången i ridhus

När jag var där med min första gången så var jag glad att jag inte hade någon lektion inbokad. Jag vet inte om han varit i något ridhus innan, i så fall var det längesen.
Det var iaf superspännande, det fanns andra häsar i stallet utanför, och det LUKTADE jättekonstigt!!
Vi gick in, han trippade runt och gnäggade ett tag, luktade på allt han kom åt och tog in alla dofter. Sen så gick vi runt ett par varv (avsuttet) och det var racerskritt och nosen ner i backen och flämtade/frustade som ett ånglok.

Efter 10 min tyckte jag det var dags att börja jobba lite. Det gick ju, men det var långt ifrån en avslappnad och cool häst. Tog det bara lugnt, jobbade lite och han blev mycket lugnade efter en stund. Men så fort något lät utanför eller han fick syn på sig själv i speglarna, så var det jättespännande igen.
Han var väldigt disträ och jag hade nog fått jobba 50 gånger så hårt för att få någonting vettigt gjort. Han var riktigt upptrissad och jag valde att inte sätta någon press på honom, för jag kände att då skulle han explodera och jag ligga på backen förr eller senare. Jag kan räkna gångerna han försökt bocka på en hand, men denna gången hade det blivit mer än ett litet försök:p:o Och det ville jag helst undvika.

Nästa gång så hade vi en lektion inbokad och det gick hur bra som helst. Han gnäggade som en tok på hästarna utanför, gick runt och nosade i början. Men när jag satt upp så skötte han sig utmärkt, han var fokuserad och rolig att jobba med. (Till skillnad från första gången:angel:)

Tror inte att det är så mycket att oroa sig över, ge hästen tid, du känner ju hästen och vet hur den funkar. Bara kör på och se vad som funkar.


Edit: Tror inte att det var ridhuset han reagerade på, utan alla andra hästar som var utanför och som hade satt sin lukt i ridhuset. Han tycker det är jättespännande att träffa nya hästar, i början blir han jättetrippig, men sen så lugnar han ner sig snabbt.
 
Sv: första gången i ridhus

tack så jätte mycket för alla svar! :)
vill ba känna att jag gör rätt med min häst men jag tror att de är mest jag som är orolig, bara jag lugnar ner mig så går de nog bra! :)
 
Sv: första gången i ridhus

tack så jätte mycket för alla svar! :)
vill ba känna att jag gör rätt med min häst men jag tror att de är mest jag som är orolig, bara jag lugnar ner mig så går de nog bra! :)

Hej! Det var längesen du skrev den här tråden.. Men tänkte höra hur det gick för dig? Ska in med min unghäst på nh träning längre fram och hon har aldrig varit i ett ridhus förut..

/Marie
 
Sv: första gången i ridhus

Min unghäst var i ridhus för första gången i somras och jag gjorde ingen grej av det. Ledde in honom, gick runt lite, satt upp och gjorde det vi skulle göra och agerade som att det är precis som det ska va. Gör man det reagerar inte hästen heller :)
 
Sv: första gången i ridhus

Vi knallade bara in i ridhuset vi!
Gjorde ingen stor sak utav det, hade rastat honom lite innan, man vet aldrig med min kille riktigt! =)
Han brydde sin inte alls, han kollade in sig själv i speglarna, annars ingen reaktion alls!
Inte ens när det började spöregna så det dånade i hela ridhuset!!!
 
Sv: första gången i ridhus

De flesta hästar tar ridhus med ro. Har man en lite känslig individ kan man leda runt bredvid en lugn kompis och dra med ett spö mot ridhusväggen, visa speglarna, kasta lite grus mot sargen, visa farliga hörnor mm Det som skrämde min unghäst lite var när det började hagla som bara attan när vi var i ridhus för kanske 5:e eller 6:e gången. Hon blev mest lite spänd och undrande och detta är ju inte så lätt att träna på precis!
 
Sv: första gången i ridhus

Min polla var i ridhus för första gången för någon månad sedan. Hon är grön i övrigt och tyckte det var lite tokigt med hästarna som hoppade hinder och for runt på handra sidan och kunde galloppera förbi bara några metrar från henne. Även speglarna var lite kusliga. Men allt gick bra, ledde runt henne lite innan. Nu efter 4 gånger i ridhus bryr hon sig inte, :)
 
Sv: första gången i ridhus

Andra gången min 3-åring var i ridhus var det likadant. Folk på marken och hästar som hoppade höga hinder! Hon tog det med ro, var bara lite spänd ibörjan av att hästar kom i galopp mot och förbi henne! Jag brukar försöka göra nya saker med unghästar tillsammans med en äldre, lugn och mer erfaren kompis. Det brukar ha bra och lugnande effekt och skulle det behövas kan man alltid "hänga svans" en stund!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Roxy
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp