Första fölerska - ålder?

apocalypsen

Trådstartare
Skaffade för två år sedan ett sto.
Hon har bra stam, trevlig extriör och ok gångarter.
Tyvärr har vi haft lite otur, hon har skadat sig och när hon hade läkt skadade jag mig.... :crazy:
Skulle vilja ta föl på henne men känner att hon måste bevisa sig lite på tävlingsbanan innan dess.
Hon är sju nu och jag funderar på att betäcka året hon fyller 10. Är jag helt av banan eller verkar mina funderingar vettiga?

Skulle vilja betäcka henne med Figaro men vill samtidigt se någon avkomma efter honom först.

Apo som tycker att avel är klurigt

Sv: Första fölerska - ålder?

Menar du Figaro som godkändes i år så får du nog vänta åtminstone ett år med atts e avkommor till honom eftersom hans första årgång tillverkas i år :)

Mitt sto va 10 år när vi betämde att vi skulle seminera henne. Det gick kanonbra! Hon födde sitt första föl i år! Jag tycker att det låter helt ok det du har tänkt att göra.

Japp Figaro som godkändes i år. Jag är :love: i honom och hoppas att min lilla bitch till häst uppskattar mitt val.
Vet en som betäckt sitt sto med honom och ser med spänning fram emot nästa vår.
Tänkte lite elakt att om jag väntar tills pållan är tio så hinner man se de första avkommorna :devil:

Gillar tanken på att använda en relativt "ny" hingst men vill inte ha ett helt blankt register när det gäller avkommor. Lite vill man ju veta.
Avlar på ren hobbynivå och begränsad budget, vill inte chansa helt vilt.

Sedan hänger allt på hur väl pållan presterar på banan. Tänker bara avla om hon/vi kan ta oss upp till medelsvår. Så mycket har jag lärt mig när jag varit på bruksprov/treårstest/hingstvisningar och breeders. Det hänger inte längre bara på att välja bra hingst längre man måste ha ett sto som också kan bevisa sig - så har jag uppfattat det.

Apo

Vem betäckte du henne med och i vilken form. Har hört att fryst semin inte ska vara så bra första gången man betäcker ett sto. Naturlig betäckning existerar ju knappt längre.

Apo

Sjalvklart existerar naturligbetackning aven hos halvbloden. Av mina 3 halvblod har 2 betacks naturligt i hand. Connemaran betacktes ocksa i hand och ridponnyn betacktes i naturligt i hagen, eftersom ponnyhingst agarna ville det.

Sedan behover ju inte semin innebara att du far fryst, du kan aven fa farsk sperma pa semin.
Jag tycker att du ska ta fol pa henne nu om du gillar Figaro. Nu nar han ar "okand" sa ar han billigare an om han far avkommor som presterar bra. Visst ar det alltid en chansning, men basta att vara bland de forsta. Dessutom kommer avkomman att bli lattare att salja nar ditt sto tavlar aktivt. Alltsa, sparar du avkomman tills den ar 3-4 ar sa tavlar bade ditt sto, avkommans syskon och kanske hingstn sjalv.

Det ar en liten chansning, men det ar battre ekonomiskt att inte vanta med att betacka nar en ny hingst kommit in pa marknaden.

apocalypsen skrev:
Vem betäckte du henne med och i vilken form. Har hört att fryst semin inte ska vara så bra första gången man betäcker ett sto. Naturlig betäckning existerar ju knappt längre.

Apo

Jag seminerade henne med Cornetto. Färsk transport sperma. Tog sig på första semineringen!

10 år är en perfekt ålder att betäcka sitt sto första gången...
Och visst finns det hingstar inom halvblodsaveln som betäcker naturligt, en hel del faktiskt. det är bara att sätta sig med katalogerna och kolla ;)

Förstår ditt resonemang, men har för det första inte pengarna som kävs för avel just nu och hästen är för tillfället utlånad på foder. Vill för det andra veta att min häst kan gå medelsvår innan jag betäcker för det är en väldig skillnad på "har kapacitet för msv" och har/tävlar msv.
Har bara tänkt ta ett föl på henne, sedan har hon många tävlingsår kvar efter det

Ska lusläsa papprena, färsk semin har jag hört ska vara bra. Hade några andra alternativ innan jag fick se Figaro på bruksprovet, det ena alternativet var dyrt och fanns bara på fryst sperma, tyckte det var mycket pengar att spela med, eftersom den metoden inte rekomenderas första gången ett sto ska betäckas.
Visst kommer han vara dyrare om ett par år, men då har man ett litet hum om hur avkommorna kan komma att se ut och vara.

Apo

Min förra häst är 15 bast och skall betäckas/är betäckt. Hon är förstfölerska så det skall bli spännande att se om det tar sig :)

Hej! Blev lite nyfiken på hingsten! Har du någon bild på honom?! (Jag blev också "kär" i hingsten som jag nyligen låtit betäcka min foderhäst med!) :smirk:

Jag såg också Figaro R på bruksprovet och tyckte att han såg väldigt trevlig ut, men inte fantastiskt. Tur att vi har olika smak ;)

Själv resonerar jag precis tvärtom och vill inte använda en oprövad hingst. Hingsten jag valt i år är 19, och det var hingsten jag valde förra året också :)

FINA FIGARO R :love: :love: :love:
Tror och vet att det finns mer "fantastiska" hingstar. Jag är dock väldigt förtjust i den typen av hästar och tror att han kan passa väldigt bra till min pålla. Dessutom har jag lite "inside-information" på att han var en väldigt cool herre trots pressen på bruksprovet. Jag behöver en cool pojke till min pålla.
Hon har livlighet i sig så att det räcker att ex betäcka henne med Quite Easy eller Qalle hade varit en katastrof - jag hade skapat ett bockande monster som ingen ryttare hade kunnat hålla sig kvar på :bump: :bump: :devil:

Tycker att det är kul att testa något som inte "alla andra har" Fast när det är vår tur att besöka gossen finns det nog ett par stycken :angel:

Apo

apocalypsen skrev:
Naturlig betäckning existerar ju knappt längre.

Apo

Segorp har bara naturlig betäckning.
Hade mitt sto där hos De la Gardie förra året.

/ Boel *dag 357*

Fag har förstått nu att det är lite vanligare än jag trodde. Fick för mig att de numera är så rädda om gossarna att de knappt får nosa :angel: Men det är skönt att höra att man har fel

Apo

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 388
Senast: Digbil
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag hade en intressant diskussion med en vän för ett tag sedan gällande varför man betäcker sina ston. I min värld tänker jag att det är...
2
Svar
20
· Visningar
2 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat