Första foderponny, information behövs!

A

aalice

Om ca ett halvår ska jag och min vän ta varsin ponny på foder. Min kompis har ett stall på gården som ponnyerna ska stå i.
20 meter bort ligger ridskolan där vi båda rider (och har gjort i 6 år), alltså finns många kunniga hästmänniskor i närheten. Från ridskolan ska vi också beställa foder/spån.

Jag skulle behöva så mycket information som möjligt om hur det är att ha foderhäst, t.ex vad det är för papper man ska skriva på, vad man ska göra upp med ägaren till ponnyn, ni förstår? Blir jätteglad över all information jag kan få! Berätta gärna om hur Du gjorde när Du tog hem en häst/ponny på foder första gången! :)

Tack på förhand,
/Alice

Sv: Första foderponny, information behövs!

heej jag tog hem en foderhäst i september, han är en islandshäst från Sverige, jag bor på åland då. Och jag rekommenderar att ni säger åt ägaren att hon ska fixa en kontrakt, och då ska ni läsa igenom det noga, och säga till om det är nått ni inte godkänner. Och om ni är under 18 måste ni ha lov av era föräldrar, och att ni ska se i framtiden, kommer vi ha tid med hästarna fast jag har mycket skola? och kommer jag måste fara bort någonting? hur ska jag göra då? jag har sådan tur att min mamma hjälper mig en massa med hästen ibland, eftersom jag slutar skolan väldigt sent och är inte i stallet förrän vid 5 tiden (finsk tid).
Och så se till att inte bli för fest med hästen, ni kommer en dag måste lämna tillbaka den någon dag, och det kommer kännas!
här kan ni läsa om min foderhäst jag har

Länk till extern blogg, borttagen enligt bukefalos regler.
/moderator

och även lite bilder på min foderhäst:
dsc_0256_141412582.jpg

dsc_0239_141333082.jpg

62024_1287076333.jpg

36908_1298149170.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Har du varit medryttare eller liknande innan? Väldigt stort ansvar man tar på sig när man skaffar foderhäst... Och helst ska inte den första vara en häst du står med helt själv (eller med kompis), utan på ett ställe där det finns kunniga hästägar-vana personer, som kan hjälpa dig med allt vad häst faktiskt innebär.

Jo, om du läser hela texten står stallet ca 20 meter bort från ridskolan, där vi har kunniga hästmänniskor som väldigt ofta finns till hands ifall något händer.
Jag har tidigare varit skötare/medryttare på en ponny som jag och min mamma tog hand om 1 dag i veckan. Nu mera har jag ansvar för en ridskoleponny varje fredag, som jag då tar hand om själv. Rider också lektion 1 dag/vecka och hjälper till med ridlekis ibland.
Jag ber inte om någon snygg tävlingsponny, eller någon vacker arab. En liten mysig kompis som jag kan ha roligt tillsammans är det jag önskar.

Se till att ni skriver ordentligt kontrakt, även om hästägaren är någon du känner, eller till och med är vän med! Det kan alltid hända saker i en relation mellan människor, så det är viktigt att skriva ned allt som gäller. Det finns färdiga kontrakt att köpa. Jag tror att välsorterade ridsportbutiker har sådana. Det var så länge sedan jag hade en foderhäst (12 år sedan) men jag tror det var så jag fick tag i det.

kontrakt kontrakt!! glöm inte det, vem som ska betala vad, hur länge hästen ska utlånas på foder, vad hästen får användas till, vilken utrustning som medföljer osv. det finns färdiga att köpa för någon hundring.

när jag har haft på foder har jag stått för allt utom försäkring. däremot skulle hästen skadas och det är mitt fel(vilket aldrig hänt) så har jag och ägare varit överrens om att dela självrisken. har fodertiden bara varit under kort tid(6månader eller mindre) har jag heller inte stått för ev vaccinationer. men för avmaskning och träckprov.

det är mkt mer jobb med en foderhäst på heltid än som medryttare 1 dag i veckan men det tror jag du redan är införstådd med.. ta dig an en häst som är lagom för dig, både utbildad och stabil. lycka till!

Liknande trådar

Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 331
Hästmänniskan jag behöver lite råd. Jag har en häst jag har haft på foder i nästan två år, men för ca ett hal år sedan va jag tvungen att lämna...
Svar
16
· Visningar
1 708
Senast: Hyacinth
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 619
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 877
Senast: Lala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar