Första dressyrtävlingen någonsin..

H

Hannzo

I morgon.. (Klubbtävling..)

Vill nu ha alla tips som kan fås!

Hur länge bör man stå still vid en hälsning?
Vad är extra viktigt att tänka på?
:D

Sv: Första dressyrtävlingen någonsin..

Jag brukar räkna 6 sek ungefär som jag står still. Att rida noggranna vägar och försöka rida avslappnat och harmoniskt är viktigt för mig när jag tävlar (Lb-La). Vilken klass ska du rida?

Skäms nästan för att säga det... ;) Men varken hästen eller jag är dressyrinriktade, vi åker bara för att prova på, & för skojs skull..

Ska rida LD:2 & LC:2..

Jag har också sexsekundersreglen inpräntad, och min hälsning ligger i takt till min räkning (stanna - ett, ner med armen - två, ner med huvudet - tre, upp med huvudet - fyra, upp med armen - fem, stilla - sex och så rid fram)

Noggranna vägar, inga otillåtna grejer, var glad!

Ha så roligt! Ska hålla tummarna! :banana:

Inga otillåtna grejer? Vad menar du med det?

Spelar det någon roll hur lång tid man tar på sig när man gör hälsningen?:o

Det ger ett bättre intryck om du väntar en stund, dvs visar en tydlig halt. Tänk att du ska rida från punkt till punkt, nogranna vägar, dumt att slarva bort poäng på sådant!

Med otillåtna grejer tror jag de menar otillåten utrustning, som ex benskydd, pullarnosgrimma, otillåten bettsling osv.
Om du är osäker på något och inte hinner läsa igenom TR som finns på nätet på ridsportsförbundets hemsida innan så fråga på tävlingen - tex i sekreteriatet - om det är något du undrar över.

Lycka till! :laugh:

Liknande trådar

Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka