Första betäckningen. Tips!!!

J

Juvelflickan

Hejsan!
I år ska mitt sto åka upp till en hingst i Uppsala. Stari från Bredhall.
Hon har lindrigt eksem och jag är orolig att det ska bli värre där uppe.
Detta är första gången hon ska betäckas.
Vill höra alla era tips för oss!
Har inte märkt att hon börjat brunsta ännu, är så rädd att missa det.
Ge mig massor av svar!
Taack!

Sv: Första betäckningen. Tips!!!

Enda sättet att inte oroa sig för eksem som blir värre hos hingst eller när stoet ska gå naket med fölet ute hela nästa sommar är att bara betäcka friska ston.

Generellt är mitt tips att kolla upp hingststationen minst lika noga som hingsten.

Nu vet jag inte var Stari står nu men mitt Tyr-sto Teista från Silverkedjan har ett jättefint föl efter honom från förrförra året. :love:

Har du diskuterat med hingsthållaren om ditt stos eksem?

KL
Jag förstår inte hingsthållare som accepterar eksemston, sen får hingsten rykte om sig att ge eksemhästar när det är stoets gener.

Skulle du ta ett friskt sto till en exemhingst? Om svaret är nej så borde du inte heller avla på ett exemsto.

Angående avel med exemsto.
På SLU forskar man nu om exem, var på en info kväll angående studien.
De menade att ett islandsfött sto med exem kan ha en högre motståndskraft mot exem än ett svenskfött sto utan exem. Så det är helt ok att avla på importerat exemsto. Men om hon i sin tur ger en exemavkomma ska hon kasseras för avel.
Däremot ska man alltså inte avla på exemston födda utanför Island.

Angående avel med exemsto.
På SLU forskar man nu om exem, var på en info kväll angående studien.
De menade att ett islandsfött sto med exem kan ha en högre motståndskraft mot exem än ett svenskfött sto utan exem. Så det är helt ok att avla på importerat exemsto. Men om hon i sin tur ger en exemavkomma ska hon kasseras för avel.
Däremot ska man alltså inte avla på exemston födda utanför Island.

Jag har också varit på föreläsning ang eksem av en av de som är med i eksemprojektet och dennes åsikt är - om man vill avla på sitt eget eksemsto är upp till ens eget samvete. Arvbarheten - eksemsto får 22% eksemavkommor vilket är nog tillräckligt enligt udnersökningen.

Dessutom har eksemhästar också ofta andra allergener. För att förbättra rasens härdighet är det för min del en självklarhet att undvika avla på ston med eksem.

Dessutom är det inte bara islandsimporter som kan drabbas av eksem utan i många fall hästar som importeras från Danmark.

Jag undrar bara hur tydlig är du till den blivande köparen?
Berättar du att mamman har eksem och därmed är det högre risk att fölet också kommer att få det?
Så köparen är medveten om detta vid köpet och kan förebygga (så gott det nu går)
Då kan jag nog tycka att det är ok, om stoet i övrigt har bra egenskaper som man tycker hon kan tillföra rasen.
Då har du inte "lurat" någon utan ärligt sagt som det är med högre risk och vill då ändå köparen ha fölet, så köper h-n med "öppna ögon"
Och självklart om du inte ska sälja fölet alls utan vill ta föl för egen räkning, då är du ju också medveten om risken.

Bild!!!!!!!! Har du någon?
Hur ser hon ut exteriört? Rör hon sig fint?

Jag har inte sett eksemet som ett jätteproblem, då hon kan gå med endast eksemtäcke eller utan på sommarstället där det blåser.
Fölet ska jag behålla.

Bild!!!!!!!! Har du någon?
Hur ser hon ut exteriört? Rör hon sig fint?

thota1.jpg

thota2.jpg

thota3.jpg

thota4.jpg

Ja hon är jättefin! Men mamma är ett stamboksfört tävlat 4-gångssto efter Tyr och ett bra stamboksfört tävlat fyrgångssto så hon är avlad för tävling. Men hon har bättre hals än mamma och verkar bli minst lika stor.

Hon visar ingen superframbensaktion (det är jag lite bortskämd med hos fölen efter mina egna hingstar) men mycket bra schwung och bakbensaktivitet och hennes mamma var också lite diskret med lyften tills hon fick ryttare på ryggen, då smattrade det till :D .

Hon är ca 10 mån på bilderna.

Vilken pärla!!!!!!!!!!!!!!!

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 004
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 150
Senast: Juli0a
·
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka