Första barnet.

Sv: Första barnet.

Ja, visst :p
Och så, när man väl kommit ner, så kommer man förstås inte upp, utan får knacka på grannens dörr med foten och be henne dra en upp på fötter :rofl: Det är ju bara tur för mig att jag har en granne på runt 75 år, så hon lär ju inte vara på jobbet iallafall :D

*kl*

Efter ett par dagars vila har det blivit lite bättre och jag har nu även fått mitt bälte att ta på som stödjer.
Ska jag skippa gå i trappor blir det jobbigt fö mig här hemma då jag bor i ett etagehus, visserligen är det bara korta trappor mellan våningarna (6 steg). Har inte vågat mig på att rida än dock och idag ska jag till bm, får se vad hon säger.

kl

ja idag "ska" ju bebisen titta ut :p men verkar som att man går över tiden, nu får vi se vilket datum det blir istället ^^

Spännande får hoppas att bebben inte väntar för länge på att vilja ut ;)

Här har illamåendet kommit som ett brev på posten och jag är otroligt trött, men jag hoppas att det är en övergående fas. Jag har fortfarande inte vant mig vid tanken och inte heller fått tummen ur att ringa BM och boka tid för inskrivning. Ska man göra det så fort som möjligt eller är det ingen panik? Jag är ju inte så långt gången så jag har inte haft bråttom med det, men jag kanske borde ta tag i det :)

Vi får hoppas att bebisen tittar ut snart då, så du slipper gå över allt för länge!

33 dagar kvar här, men det vet man ju inte helt säkert. Kan ju bli både tidigare och senare. Spännande är det allt. Imorgon väntar kanske en tur till Ullared beroende på mitt mående!

är lite rädd för det :p att han inte vill ut än på ett tag, sambons semester hinner ju ta slut också =(

När jag ringde MVC (dagen efter mitt plus) sa de att det är inskrivning i v. 10. Men du var väl inte så långt kommen än, om jag minns rätt? Jag vet inte hur dags man brukar ringa och boka tiden dock.
Jag fick en tid till tidigt UL istället, vilket visade att jag var i v 14, så då blev det inskrivning rätt omgående :p

Ok, nej precis enligt sista mensen så ska jag nu vara i vecka 7. Men jag får väl ringa nästa vecka när jag har lite mindre att göra :) Men då är det ju ingen panik eftersom dom ändå inte verkar göra något så tidigt! Tack för svar!

Jag blev inskriven i v. 8, nu har jag visserligen en högriskgraviditet iom att jag är diabetiker så det skulle kunna vara därför.

Var på Specmvc idag och gjorde ett hjärtultraljud, samt fick en smärre chock.
Barnet mådde prima och hade allmänt disco i magen, hjärtat och aorta såg jättefint ut, precis som de övriga organen och vikten var som den skulle i denna veckan (diabetiker har ju stor risk att få för stora barn).

Däremot sa han (överläkaren på specmvc) till mig att jag inte får gå upp mer i vikt öht under graviditeteten. Jag är idag i v.24+0 och vad jag har förstått så är det ungefär nu man börjar gå upp i vikt ordentligt pga att barnet lägger på sig, jag har gått upp 6 kg sen inskrivningen och vad jag har förstått är 5-7kg "normalt" i v.23. Han menade dessutom på att alla gravida går upp för mycket, 2 kg räcker, sen kunde det försvåra förlossningen och var inte bra för barnet, men det känns konstigt det med, eftersom en normalstor baby väger runt 3 kg när den föds. Men en överläkare borde väl veta?:crazy:

Jag vet ärligt talat inte hur jag ska lyckas med att inte gå upp mer i vikt de sista månaderna, man ska ju inte banta när man är gravid, just nu är jag både förvirrad och lite ledsen över hur jag ska kunna lyckas med det här. Min vikt har dessutom mest lagt sig på mage och tuttar, (lite på ryggen med iofs), så jag ser ju inte tjock ut, mest bara gravid (är fortfarande hyfsat smal på bredden alltså).
Jag har hört att ca 12kg är en skälig viktuppgång vid graviditet, men nu ska det alltså vara nog med 2??:crazy:
Vad har ni hört gällande vikten?

Nä, då är det nog ingen panik, men det är ju skönt att ringa och "komma igång". Jag vet inte om de gör såntdär test där nånstans.. Mäter vätskespalten i nacken för att se om den har downs eller liknande. Jag fick inget sånt gjort då absolut sista dagen för att göra det var samma dag som jag ringde för att bli inskriven. (vill minnas att det var v. 13+5, samma dag som vi gjorde VULet och hamnade i lätt chocktillstånd :D)

Men annars frågade de lite om vikt och sådant, tankar, jag tror att de kollade järnvärde med? Hm, jag minns inte riktigt, men lite går man igenom och det är lite kul att liksom få bekräftat att det är en bebis där inne och nu är vi på väg! :laugh:

Men alltså, va? :crazy: 2 kilo, då ska man ju nästan gå ner i vikt alltså.. För som du säger, bebisen väger ju iaf typ 3,5 kilo, moderkakan väger en del, fostervattnet väger sitt.. Tuttarna lär ju väga mer med tanke på mjölk o sånt och har man elefantfötter/ ben (som jag) så lär ju den extra vätskan väga en del också.

Vad jag har hört så försvinner nästan 10 kilo vid förlossningen, och ska man då bara gå upp 2 kilo.. Då ska man alltså gå ner nästan 8 kilo för att ge plats åt allt annat som tillkommer vid en graviditet?

Jag kan säga att jag har gått upp 20 kilo nu (är i v. 39, snart 40). Det är inget som syns direkt, alla jag berättar det för undrar var i hela friden jag gömt alla dessa kilon. Visst vet jag att rumpan och låren växt och att jag lagt på mig lite överlag, men jag är ändå inte mycket större än vad jag var innan.
Min BM sa iaf sist att "allt såg bra ut", även min vikt. Visst behöver man inte gå upp 20 kilo, men det är ju inget konstigt att man går upp i vikt när man är gravid.

Däremot kanske det är lite striktare om man har diabetes? För ens egen hälsas skull då, men det är ju fortfarande ett barn + lite till där inne i magen som ska växa, ta plats och väga sin del.
Jag tycker att det var en konstig sak av din överläkare att säga. Och nä, jag anser inte att någon har rätt bara för att den råkar vara läkare.. Man måste ifrågasätta även dom.

Jag vet ärligt talat inte hur jag ska lyckas med att inte gå upp mer i vikt de sista månaderna, man ska ju inte banta när man är gravid, just nu är jag både förvirrad och lite ledsen över hur jag ska kunna lyckas med det här. Min vikt har dessutom mest lagt sig på mage och tuttar, (lite på ryggen med iofs), så jag ser ju inte tjock ut, mest bara gravid (är fortfarande hyfsat smal på bredden alltså).
Jag har hört att ca 12kg är en skälig viktuppgång vid graviditet, men nu ska det alltså vara nog med 2??:crazy:
Vad har ni hört gällande vikten?

Det beror helt på hur mycket man väger från början. 12 kg gäller om man är normalviktig innan, är man underviktig ska man gå upp mer, är man överviktig mindre. Är man mycket överviktig ska man inte gå upp alls.

Det är inte farligt att gå ner lite i vikt när man är gravid, det man inte ska göra är tokbanta, eftersom en del tungmetaller och gifter lagras i fettvävnad, och lösgörs när man blir av med fettet. Går man ner väldigt mycket i vikt så får man en ökad halt tungmetaller och gifter i kroppen, och det är kanske inte så bra för fostret.

Det spelar ingen roll vart kilona sitter, så vitt jag vet, det blir samma risker om de sitter på rumpan, magen eller ryggen.

Vad jag har hört så försvinner nästan 10 kilo vid förlossningen, och ska man då bara gå upp 2 kilo.. Då ska man alltså gå ner nästan 8 kilo för att ge plats åt allt annat som tillkommer vid en graviditet? .

Om man tappar tio kilo efter förlossningen har man nog samlat på sig en massa vatten också. Jag samlade inte vatten särskilt mycket min förra graviditet, och tror jag tappade runt 6 kg första veckan efter förlossningen. Sen hade jag 10 kg kvar, och de gick seeegt, särskilt de sista fyra.

Usch, ja, jag ser ju inte fram emot det där att gå ner i vikt igen sen.. Min kära karl tyckte jag kunde ha som mål att komma i balklänningen, och då blir det ju till att gå ner ännu mer eftersom jag inte kom i den innan bebisen kom till :p
Men 10 kilo kanske är önsketänkande, jag vet inte, men det är ju ändå en del som läggs på iom bebisen och allt därtill.

Kanske ska tillgga att jag var normalviktig innan graviditeten. Jag har kanske gått upp lite i överkant, men å andra sidan tycker jag inte att jag har gått upp så fasligt mycket "för mycket" heller. Men det beror kanske mycket på att det inte syns särksilt mycket på mig, det hade nog varit annorlunda om man sett tydligt att man gått upp massvis.

Jag blev helt ställd när han sa det och känner att det där är inget jag kan eller kommer att hålla. Han tyckte att jag skulle prata med min diabetesläkare om att inte gå upp i vikt, henne ska jag träffa på onsdag, så får se vad hon säger om saken.
Var dessutom hos min Bm i tisdags och då var det inga problem med min vikt, tvärtom, allt var precis som det skulle och jag följde mina kurvor bra.

Han menade på att det gällde alla gravida och att man gick upp för mkt överlag, men 2 kg känns ju helt absurt, som sagt barnet väger åtminstone 3 kg när det föds osv. Sen behöver man kanske inte, som en jag vet, gå upp 50 kg när man är gravid. Frågade min mamma, som varit sjuksköterska i ca 25 år och numera är lärare på sjuksköterskelinjen på universitetet och hon tyckte att 2 kg lät helt uppåt väggarna för lite.

Ska kolla med min diabetesläkare på onsdag iaf och se vad hon säger om det hela.

Nä, visst är det inte optimalt att gå upp alldeles för mycket, men att hålla i princip samma vikt som man hade innan genom hela graviditeten känns ju befängt.
Vissa saker kan man ju inte rå för själv heller. Visst kan man tänka på vad man äter och motion osv, men om man får överjäklig foglossning och inte kan knata runt på promenader var dag då? Eller om man, som jag, samlar vatten så att fötterna ser ut som på en bebis (sådär knubbiga, fast i större format och hårda, för att det är fullt med vätska där inne)...

Jag skulle lyssna mer på BM och diabetesläkaren än på överläkaren. Det känns som att han har nån fix idé för sig. Men det vore väl asbra om han blev gravid och inte gick upp mer än 2 kilo, han skulle ju säkert klara av att hålla den gränsen ;)

Det kan nog vara så att nästan alla går upp lite mer än de skulle behöva, men är man normalviktig innan är två kilo väldigt lite. Är man överviktig innan kan det nog vara lagom.

Sen vet jag inte om jag tycker att det är hela världen om man samlar på sig några kilo fläsk extra, det går ju faktiskt att bli av med dem sen. Och det är mycket lättare att gå ner i vikt när man inte är gravid och kan röra sig obehindrat igen, plus att man får lite hjälp på traven av amningen, ifall man ammar.

Det beror helt på hur mycket man väger från början. 12 kg gäller om man är normalviktig innan, är man underviktig ska man gå upp mer, är man överviktig mindre. Är man mycket överviktig ska man inte gå upp alls.

Det är inte farligt att gå ner lite i vikt när man är gravid, det man inte ska göra är tokbanta, eftersom en del tungmetaller och gifter lagras i fettvävnad, och lösgörs när man blir av med fettet. Går man ner väldigt mycket i vikt så får man en ökad halt tungmetaller och gifter i kroppen, och det är kanske inte så bra för fostret.

Det spelar ingen roll vart kilona sitter, så vitt jag vet, det blir samma risker om de sitter på rumpan, magen eller ryggen.

Jag var normalviktig innan jag blev gravid och fick således inga särskilda krav gällande hur mycket jag fick gå upp.

Var hos diabetesläkaren idag. Allt såg bra ut, men när jag nämnde vad överläkaren på specmvc sagt om vikten blev hon nästan förbannad och skulle kolla upp vem det var som sagt det (jag missade ju vad han hette). Så hon sa till mig att så länge mitt blodsocker ligger där det ska och jag inte skenar iväg viktmässigt så är det bara bra.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 069
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 109
Senast: Amha
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 484
Senast: Destiny_D
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka