försöker klättra över boxen

H

Hanna

Mitt ungsto har börjat att stegra sig i boxen och lägga framhovarna över boxkanten. Hon har börjat med detta nu dom senaste veckorna. Har varit inne sen slutet på augusti.

När hon blir lämnad själv i stallet så börjar hon på en gång att stegra. Kanske inte så konstigt eftersom hon vill ut till dom andra hästarna. Men jag vill ju ändå att hon ska kunna vara ensam inne i stallet.
Sen nu har hon även börjat göra det vid tex utsläpp på mornarna när man kanske tar ut hästen mitt emot. Trots att hon har hästar brevid sig på båda sidorna. Och hästarna mitt emot är inga hästar som hon delar hage med.

På grund av detta beteende så har hon haft sönder två vattenhinkar, plus att idag har hon lyckats göra ett sår i pannan. Så nu känns det aktuellt att försöka få bort detta, innan hon fastnar och gör illa sig.

Har "skjutdörrs-boxar" så väggarna är väldigt höga..

Är det någon som har tips på hur man kan få henne att sluta så skriv gärna!!
/Hanna

Sv: försöker klättra över boxen

KL

Om man nu ska "träna" en häst att vara ensam i stallet så gör man inte det med att släppa ut andra och låta träningsobjektet vara kvar själv.

Utan man har alla ute från början och tar sedan in den som nu ska vara själv.

Annars får man ett stressmoment som lätt blir en ond cirkel.

Man kan t.ex ta in, ge nåt gott och sedan ut igen.
Därefter utöka tiden.

Men unga hästar är svårmotiverade då dom blir lätt osäkra.

Och nu har allt blivit så tokigt att jag skulle råda er att ta ut henne först om morgnarna INNAN hon börjar stöka.
AM

KL

Om man nu ska "träna" en häst att vara ensam i stallet så gör man inte det med att släppa ut andra och låta träningsobjektet vara kvar själv.

Utan man har alla ute från början och tar sedan in den som nu ska vara själv.

Annars får man ett stressmoment som lätt blir en ond cirkel.

Man kan t.ex ta in, ge nåt gott och sedan ut igen.
Därefter utöka tiden.

Men unga hästar är svårmotiverade då dom blir lätt osäkra.

Och nu har allt blivit så tokigt att jag skulle råda er att ta ut henne först om morgnarna INNAN hon börjar stöka.
AM

Jag har absolut inte låtit henne vara kvar inne och tagit ut alla andra.
Utan jag har tagit in henne, låtit henne stå och käka lite hö innan man tar ut henne på gången om man ska rida som exempel. Men även fast hon har mat så stegrar hon sig.

Vi sköter våra intag själva i stallet, så om jag tar in henne på kvällen och vissa hästar står inne, tex mitt emot henne eller någon brevid osv och somliga är kvar ute så kan du börja klättra ändå. Så det kan ju igentligen inte bero på att hon känner sig "ensam" utan det borde ju handla om att hon känner sig instängd kanske?

Som nu till exempel har hon fått kolik och skulle igentligen ha boxvila, men eftersom hon ej klarar av att vara i boxen så blev det del av paddock. Så det pga av detta som jag verkligen skulle vilja få bort det här problemet.

Men jag får pröva att ta in henne korta stunder och utöka tiden... =)

Med risk för att bli halshuggen kommer mitt svar..

Jag har haft samma problem med min welsh ponny (nu 5år)
Ifrån början har det aldrig varit några problem att ha henne själv inne, men sedan vi fick en inackordering (valack) som hon blivit kär i så började hon med detta..
Hon klättrade hej vilt.. Jag gjorde som så att jag band upp henne kort och i normal huvudhöjd i en sida på grimman. Så kunde hon försöka klättra bäst hon ville! Givetvis va detta under uppsikt, hästen var/är van att stå uppbunden. Efter ca 5min gav hon upp, men fick upprepa varje dag i ett par dagar.
=färdig klättrat.

Mindre farligt att binda upp än att riskera att hon fastnar. Hon är med på en del clinics eftersom de andra 2åker iväg så får hon givetvis följa med då det ofta är långhelgs träning, och det är inte alltid de har tillräkligt smalt mellan gallren för att en liten welsh inte ska kunna fastna.

/LL

Med risk för att bli halshuggen kommer mitt svar..

Jag har haft samma problem med min welsh ponny (nu 5år)
Ifrån början har det aldrig varit några problem att ha henne själv inne, men sedan vi fick en inackordering (valack) som hon blivit kär i så började hon med detta..
Hon klättrade hej vilt.. Jag gjorde som så att jag band upp henne kort och i normal huvudhöjd i en sida på grimman. Så kunde hon försöka klättra bäst hon ville! Givetvis va detta under uppsikt, hästen var/är van att stå uppbunden. Efter ca 5min gav hon upp, men fick upprepa varje dag i ett par dagar.
=färdig klättrat.

Mindre farligt att binda upp än att riskera att hon fastnar. Hon är med på en del clinics eftersom de andra 2åker iväg så får hon givetvis följa med då det ofta är långhelgs träning, och det är inte alltid de har tillräkligt smalt mellan gallren för att en liten welsh inte ska kunna fastna.

/LL

Tackar så jättemycket för tipset! Ska jag absolut prova!!!!! :D

/Hanna

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
986
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 430
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 469
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka