Försöker hoppa över boxdörren

Pinkilly

Trådstartare
Tänkte höra om någon har nå liknande erfarenheter och hur ni löst det/kommit ifrån det.

Har ett ungsto på två år som jag haft sen maj. Hon försöker hoppa över boxdörren då jag går ut med hennes kompis. Jag har bara två hästar och vill inte ha henne i hagen ensam ifall hon skulle spränga staketet då vi går.

Hon är lugn i boxen efter att vi har gått ut, aldrig stressad då vi kommer tillbaka. Problemet är att hon kommer ju över med hovarna så jag är rädd att hon ska göra illa sig.

Jag har provat lite olika varianter att hantera det. Började i början med att helt ignorera det för jag tänkte att går vi tillbaka så får hon ju som hon vill och då blir det fel. Sen har det dock utvecklat sig så hon kunde börja försöka hoppa över då jag selade på för att hon visste att vi skulle gå ut och då ignorerade jag först men sen när inget blev bättre så började jag säga till henne då jag är i stallet och när vi går ut så ger jag henne lite mat/godis i krubban att knapra på medans vi går och då har det börjart gå bättre med själva utgången men hon kan fortfarande försöka då vi är i stallet. Och häromdagen så försökte hon hoppa över då jag hämtade mat till henne (då vi skulle gå ut) och då hoppade hon över med benen och hade öronen framåt och såg ut som "jippi det kommer mat jag måste möta den" :confused:

Nån som har nå fler ideer på hur jag kan möta henne, försöka få bort det här beteendet? Eller är det bara att vara enträgen och att det kommer ge sig med tiden?
 
Sv: Försöker hoppa över boxdörren

Det här är en anledning till varför jag alltid har boxar som går att stänga till helt....
Mitt enda råd är att du bygger igen boxdörren med en skiva eller annat på ett säkert sätt så hon inte kan fastna eller skada sig. Det kan bli fullständigt livsfarligt om/när hon kommer över och antingen blir hängande eller störtar ut på stallgången. Tro mig, det är obehagligt även om man är där ochh kan hjälpa till....
Har den väl lärt sig att hoppa så blir det ett helvete att få bukt med det.
 
Sv: Försöker hoppa över boxdörren

Jag hade en gång en åring som klättrade över boxdörren. Vi satte dit en ovandel så att det blev så högt att han inte kom över.
 
Sv: Försöker hoppa över boxdörren

Jag håller med föregående talare. Sätt upp ett galler så att hon inte kan hoppa ut.
Jag förstår faktiskt inte varför folk envisas med att ha "öppna" boxdörrar, bättre då att kunna öppna de galler man redan har.

Jag har varit med om hästar som har hoppat över och fastnat och det är inte roligt.
 
Sv: Försöker hoppa över boxdörren

Vi har en lös boxgrind i breda terrylenband som vi knäpper fast vid behov.
199:- på tex Hööks
Lätt att fästa upp ett par öglor i stolparna för att knäppa fast den i och lätt att ta bort igen.
 
Sv: Försöker hoppa över boxdörren

Tänk på att de banden bränner rejält (och skär upp) om hästen skulle få för sig att gå upp och sedan fastnar i dem (har haft just den grinden)
 
Sv: Försöker hoppa över boxdörren

Ja jag var in och kikade på den, hade inte sett nån sån innan men jag kommer inte köpa nån sån, känns som risken att hon istället fastnar är för stor.
 
Sv: Försöker hoppa över boxdörren

Mitt ena sto (egen uppfödning) som är sex år har alltid kunnat stå själv i stallet tills jag började rida en annan unghäst. Brukar ta in flera, så hon är inte ens ensam.
Nu har hon (förmodligen pga svartsjuka) börjat stegra och skrapar med skorna mot gallret så att man ska höra henne ordentligt.
Hon balanserar fint på bakbenen, väldigt smidig.
Hon kanske ska bli cirkushäst.
När jag strängt säger till henne med rösten så slutar hon, men ser väldigt lurig ut på ögonen.
När det väl är hennes tur att bli ompysslad så står hon stolt och bara njuter.
Supersnäll i all hantering. Går hur bra som helst att rida ut själv på.

Ingen hjälp till dig förstås, kom bara att tänka på det när jag läste ditt inlägg
 
Sv: Försöker hoppa över boxdörren

Vi har en lös boxgrind i breda terrylenband som vi knäpper fast vid behov.
199:- på tex Hööks
Lätt att fästa upp ett par öglor i stolparna för att knäppa fast den i och lätt att ta bort igen.

Skulle aldrig komma på fråga att sätta upp, annat än för att förhindra en häst att inte stå med huvudet ut. Stor skaderisk om det verkligen är en häst som försöker hoppa.
 
Sv: Försöker hoppa över boxdörren

Dom fattar att det är stopp och försöker inte ens att hoppa.
Man får ju anpassa höjden så att hästen inte tror att det går att hoppa över, då är det bättre att få en glipa mellan boxdörren och grinden.
Hästen är ju inte helt hysterisk för den gör det ju bara när kompisen är på väg därifrån, sen står den ordentligt.
Är hästarna helt tokiga så får man ju bygga rejälare grejor.
 
Sv: Försöker hoppa över boxdörren

Spec unga hästar kan klanta till det och fastna. De kan resa sig bredvid och slå med benen, de kan tugga på grinden och fastna och dra till etc etc. Jag skulle inte använda en sån. Det är en dum risk för att man är för lat eller snål för att bygga något rejält.
Såna plastgrejer kan ge fula skador.
Ska man träna hästar ska man ha saker som håller och som de inte kan fastna i och skada sig i.
Hästar är inte så intelligenta eller så styrda av tankar att de alltid tänker och tänker rätt. De är mer styrda av reflexer och impulser, spec i unga år.
Vissa testar inte fullt ut på en gång. De kan råka göra något som triggar igång dem mer och då kan de nå full panik, även om de annars inte är där normalt.
Därför bör man ha saker som pallar en panikreaktion när hästen inte är tränad än.
 
Sv: Försöker hoppa över boxdörren

Jo precis, jag känner så oxå.

Jag kommer fixa skivor som jag kan såga till och sätta upp så hon inte kan komma över med benen tills vidare. Dom är ute på lösdrift så hon står bara i boxen då jag tränar dem så det gör inget att hon inte ser över där framme då. Har galler till boxen bredvid så hon kan kolla över där.
 
Sv: Försöker hoppa över boxdörren

Mina erfarenheter säger att det är mindre risk att ha hästen ensam i hagen än i boxen.

Min unghäst är också en "hoppare" och det har funkat bättre i hagen, där han bara springer runt och gnäggar efter kompisen. I boxen försöker han hoppa över dörren.

Ett annat alternativ är att skaffa en sällskapsponny. Det funkade också bra, innan vi var tvungna att ta bort ponnyn.
 
Sv: Försöker hoppa över boxdörren

Min shettis håller på sådär. Men då har vi flera hästar så att vi tar ut typ två/tre stycken, sen han och sen restern. Men galler är otroligt bra att ha när de försöker hoppa över
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 607
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 906
Senast: Squie
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp