Förslitningskador!?

S

__Stilett__

Jag undrar vad ni har för erfarenhet av förslitningskador från hoppning.

har era hopphästar som tävlat mkt i sina liv (o tränat) hållt sig friska och krya. På vilken nivå har dessa tränats/tävlats på och hur aktiva har dom varit m.m?

Min nu 23 år gammla häst triangelmärktes som 9-åring. Då var hans ben och psyke sönder. :( Vet inte exakt vad dom gjort med honom, men han kom oinriden och ohanterad från Danmark som 3-4 åring, sen vann han DM i -87 (tror jag, kanske -86?). Så han reds hårt kan man säga. Har hört att han reds mkt på graman. Jag vet att han mådde jättedålig i den här perioden...

På bilderna som togs då hade han pålagringar på ena bakkotan, samt ledinflammationer. Men han sattes väl igång igen efter det, dom jag fick honom från sa att dom startat fälttävlan med honom!

Jag fick honom när han var tretton år. Har mest ridit i skogen (dvs rakt fram, men ofta väldigt hårda pass), men även hoppat och dressyrat i bland. Han var stort sätt fräsch i benen tills han var 19-20 år, efter det blev det lite hältor och skador. Bl.a en skuldra som ej är bra, och det kommer nog från hoppningen...

Nu är han pensionär och rids ibland, han är superpigg och älskar att komma ut. :)

Det är svårt att säga hur en hopphäst kommer hålla - beror nog på hur höga klassar den gått, men ännu större betydelse har nog den allmäna ridningen och skötseln. Om hästen har övertränats, gjort för mkt som unghäst, ridits i fel form osv.

Vad jag tror folk gör mycket fel, är att träna på samma höjd som dom tävlar - jämt. En häst som går 1.40 anser jag behöver inte hoppa på den höjden så mycket oftare än den tävlar. Att träna svårigheter när det gäller tekniken, avstånd och tempo utan att göra det på 1.40 höjd hela tiden, tror jag är bra för benen. Vi har en 25-åring, som hoppat upp till 1.20 (B-ponny), inte tävlats så mycket, men tränats väldigt mycket och varit med på våra egna små tävlingar vi hade med småponnyerna. Han är fräsch i benen och hoppas lite då och då nu :).

så vet jag då inte många som gör. inte de som är proffesionella. och det börjar man ju bli när man rider 140.
de flesta rider låga hinder övar på teknik osv och hoppar bara högt på tävlingar.

Jag känner en hel drös som hoppar långa banor på 1,30-1,40 nivå ibland flera gånger i veckan. Dessa tävlar dock på 0,90 nivå. Det är "glada amatörer" och således ingen elit. Hurvida hästarna håller kan jag inte uttala mig om dock.

Jag har en 17-arig hemma just nu, han borjade tavla 90cm som 4-aring. Som 6-aring gick han 6-7 ariga klasserna pa 1.30. Efter det har han tavlat 1.10-1.40 hoppning pa heltid med olika ryttare, samt aven tavlat falttavlan. Jag har precis veterinar besiktigat honom utan anmarkning och han ar lika frash som min 4-aring.
Jag har inte haft honom i alla de aren, utan han har precis kommit till oss.
Han ar en tavlingshast rakt igenom och jag tror att han skulle ma daligt om han inte fick aka runt och tavla.
Han har i medeltal gjort ca 30 tavlingar per ar, varje ar, sedan han borjade att tavla som 4-aring. Hans forsta tavling var i 8 januari 1987, och hans senaste tavling var i lordags, da han var 2:a pa 1.20m, 4:a pa 1.30m.

Jag tror inte det spelar sa stor roll nar man borjar trana och tavla dem, och hur hart man tavlar under sasongen, daremot sa tror jag att det har att gora med var hasten har for anlag och hur man tar hand om den och later den vila!

Jag har aldrig haft en förslitningsskada på ngn av mina hästar.

Så jag "beskriver" väl de två jag nu har.
Hästen jag nu tävlar är en valack f:-93, jag köpte honom
-94.
Han har gått kvalitets som fyraåring, reds in när han var drygt 3.
Började tävla hoppning som 6-åring, då vill jag minnas var det 3 tävlingar den säsongen med 2 klasser varje gång första året. 0,90 och 1,00 klasser.

Nästa år ett par tävlingar till/säsong.
Då först 1,00 och 1,10. Debuterade 1,20 i slutet av säsongen.

Sedan fläkte han sig i hagen vid nyår, så sedan gick nästkommande säsong nästan helt bort.
Red vill jag minnas, två tävlingar på hösten när han var friskföklarad och igångsatt.

Sedan dess har jag ridit "full" säsong, dvs 1-2 tävlingar/månad maj tom september.
Nivå 1,10 och 1,20.
Min kompis började även tävla ngn dressyrtävling med honom. L:C tom L:A.

Förra säsongen gick hela våren bort, på påsken sparkade han sig på en sena, och var halt ett tag.
Lugn igångsättning (jag anser senor "luriga"...), så vi red 4 tävlingar på hösten.

Gammelpålle är årgång -82. Nu fullt brukbar, men tävlas dock inte, pga bristande intresse från min sida, och en medryttare som inte är intresserad av att tävla.
Slutade tävla honom när han var drygt 16, pga att jag inte hade råd att tävla 2 hästar, och ynglingen var mkt roligare att tävla än gammelpålle, som ofta inte hade lust att ta i.

Köpte honom när han var 7 år.
Tävlade både hopp och dressyr i flera år.
ca 4-5 dressyrtävlingar på tidig vår och sen höst.
1-2 hopptävlingar 1,00 tom 1,20 per månad maj tom september.

Träningsmässigt rids mina tävlingshästar omväxlande hoppning ca 1 dag/vecka året om. Om de går bra när jag tävlar, knappt inte några hoppträningar alls mitt i säsong.
Dressyrträning för tränare ca var fjortonde tom var tredje vecka, alltid.
From slutet av april tom tävlingssäsongsslut rids de i snitt 6 dagar/vecka, med bla uteridningar på ett par timmar flera ggr/vecka.

Vintertid rids tävlingshästarna ca 5 dagar/vecka, och inte lika långa pass såvida det inte är träningar för tränare. Vill ha "sämre" kondis vintertid, då de ju inte ska ligga på toppkondis HELA året, det blir ju för tufft.
Anser de måste hämta sig både fysiskt och psykiskt under vintern.

Tävlingshästen vilade med promenader varje dag i 5 veckor i år. Ngt han AVSKYR! :D Han blir enormt grinig och rastlös när han ska vila.

Gammelpålle fick nyss 2 veckors vila med promenad vid hand, vilket han tydligen också avskydde! :D
Blev krånglig att hantera, inget farligt men fullt påtagligt att han var irriterad!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 419
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 487
Senast: Fiorano
·
Dressyr Ja vad säger ni? Jag tävlade ganska aktivt på upp till Msv B- nivå för 12-15 år sedan och har sedan 2011 bara gjort någon enstaka...
Svar
3
· Visningar
1 259
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama