Jag har aldrig haft en förslitningsskada på ngn av mina hästar.
Så jag "beskriver" väl de två jag nu har.
Hästen jag nu tävlar är en valack f:-93, jag köpte honom
-94.
Han har gått kvalitets som fyraåring, reds in när han var drygt 3.
Började tävla hoppning som 6-åring, då vill jag minnas var det 3 tävlingar den säsongen med 2 klasser varje gång första året. 0,90 och 1,00 klasser.
Nästa år ett par tävlingar till/säsong.
Då först 1,00 och 1,10. Debuterade 1,20 i slutet av säsongen.
Sedan fläkte han sig i hagen vid nyår, så sedan gick nästkommande säsong nästan helt bort.
Red vill jag minnas, två tävlingar på hösten när han var friskföklarad och igångsatt.
Sedan dess har jag ridit "full" säsong, dvs 1-2 tävlingar/månad maj tom september.
Nivå 1,10 och 1,20.
Min kompis började även tävla ngn dressyrtävling med honom. L:C tom L:A.
Förra säsongen gick hela våren bort, på påsken sparkade han sig på en sena, och var halt ett tag.
Lugn igångsättning (jag anser senor "luriga"...), så vi red 4 tävlingar på hösten.
Gammelpålle är årgång -82. Nu fullt brukbar, men tävlas dock inte, pga bristande intresse från min sida, och en medryttare som inte är intresserad av att tävla.
Slutade tävla honom när han var drygt 16, pga att jag inte hade råd att tävla 2 hästar, och ynglingen var mkt roligare att tävla än gammelpålle, som ofta inte hade lust att ta i.
Köpte honom när han var 7 år.
Tävlade både hopp och dressyr i flera år.
ca 4-5 dressyrtävlingar på tidig vår och sen höst.
1-2 hopptävlingar 1,00 tom 1,20 per månad maj tom september.
Träningsmässigt rids mina tävlingshästar omväxlande hoppning ca 1 dag/vecka året om. Om de går bra när jag tävlar, knappt inte några hoppträningar alls mitt i säsong.
Dressyrträning för tränare ca var fjortonde tom var tredje vecka, alltid.
From slutet av april tom tävlingssäsongsslut rids de i snitt 6 dagar/vecka, med bla uteridningar på ett par timmar flera ggr/vecka.
Vintertid rids tävlingshästarna ca 5 dagar/vecka, och inte lika långa pass såvida det inte är träningar för tränare. Vill ha "sämre" kondis vintertid, då de ju inte ska ligga på toppkondis HELA året, det blir ju för tufft.
Anser de måste hämta sig både fysiskt och psykiskt under vintern.
Tävlingshästen vilade med promenader varje dag i 5 veckor i år. Ngt han AVSKYR!
Han blir enormt grinig och rastlös när han ska vila.
Gammelpålle fick nyss 2 veckors vila med promenad vid hand, vilket han tydligen också avskydde!
Blev krånglig att hantera, inget farligt men fullt påtagligt att han var irriterad!