förslag på pelletrerad/musli foder utan havre eller majs?

TheHunted

Trådstartare
Hej!
Har någon ett förslag på pelletrerad eller musli foder utan havre eller majs?

eller möjligtvis en väldigt liten mängd havre...

hon kan inte bara gå på korn, för av det blir hon tjock och lat

mycket tacksam för svar

//TheHuntedOne

Sv: förslag på pelletrerad/musli foder utan havre eller majs?

Eggersman är havrefritt men vet ej hur det är med majs. Oftast innehåller det ju endera majs eller havre för energin.... Men kolla upp det. :)

Mustang har ju en havrefri müsli men det finns ju majs i ...

Min häst får fnatt om hon går på majs eller gör mycket havre...

Majs går absolut inte, hade henne på ett havrefritt müsli ett tag med majs i, du började hon stegra sig varje gång man tog i henne och slängde runt i galopp osv.

Tacksam för mer hjälp

Hippo Choice finns ju. Men Går det inte att fodra med havrefritt foder med bara lite majs? Tror Baileys har ett foder med bara lite majs.

Varför inte blanda själv? Jag mixar gärna ihop lucernhack med lite korn eller havre, kli, linfrökaka och en skvätt betfor (behöver inte mycket pga bra hö). Ger viss tuggtid, gott om muskler, fin päls, bra magar och en hyfsad mineral balans.
Vad har ditt hö brist på? Hästen verkar ju inte behöva /tåla för mycket energi om hon blir fet av korn och tokig av majs / havre, så är det kanske inte just energifoder som hästen ska ha utan snarare proteinfoder (om alls kraftfoder behövs till ditt hö).

Krafft Groov (gamla) innehåller endast havrekli och inte själva havrekornet. Fungerar bra på min arab som inte kan äta havre.
// Linda

Om inte Krafft Rehab innehåller majs så funkar väl den med. Men jag undrar ändå: Behöver din häst verkligen kraftfoder?

Okej, nästa gång vi ska köpa foder så ska jag titta på både gammla groov och rehab

Jo hon behöver kraft foder, för om hon ändast går på korn blir hon jätte lat och på dåligt humör...

Vi har bara två hästar i vårt stall och jag tycker inte det är rättvist att bara den ena ska få kraftfoder, Min häst älskar sin man, särsilt det hon får i krubban, så ja hon måste få något att äta...

Hur mycket av groov skulle man kunna ge till en maxad D-ponny då det bara står till föl, unghästar, avelsston osv.

Korn är också kraftfoder. Bara korn är alltså att ge kraftfoder och på din beskrivning verkar hon inte tåla det.
Med kraftfoder menar man i regel spannmålsbaserade foder. Det ger man till hästar när man inte klarar av att fylla hästens energibehov med grovfodret. (Om man inte frågar efter ett proteintillskott)
Kraftfodret är baserat på antingen korn, vete, havre eller majs. Du säger att din häst inte kan är havre eller majs. Inte heller korn, men då av en annan anledning. Vete ska man inte ge för mycket av till hästar. Som det låter på din beskrivning behöver din häst inte alls något kraftfoder. Precis som de flesta ridhästar.
Alla hästar blir glada av krubbskrammel. Jag skulle testa att ge bara betfor om jag vore du. Det ger krubbskrammel men ofta inte de oönskade effekterna som du nämner att du får av havre, majs och korn. Det innehåller socker, så hästarna blir i regel "pigga" av det. Vissa hästar blir dock lite FÖR pigga av det, så du får prova dig fram.

Hur mycket av groov skulle man kunna ge till en maxad D-ponny då det bara står till föl, unghästar, avelsston osv.
Hur har du räknat på din foderstat? Du får se på din uträkning genom din höanalys, annars kan du inte få svar på din fråga.

Måste bara avsluta med att säga att allt du skrivit tyder på att din häst inte alls behöver kraftfoder. Tvärtom, den verkar mest må dåligt av det.
Kör du på morötter eller testa betfor. Så gör jag med min häst.

Lycka till och god fortsättning!

/Zenith

Strunta i vad det står på säcken. Räkna på vad du ger i energi nu som är lagom och fodra upp till det. Sen får du hålla koll på om hästen tappar eller ökar i vikt. Då justerar man lite.
// Linda

jag ger kraffts müsli, den får man komplettera med korn. Det är ingen havre i dock kan jag inte på rak arm säga om det är majs i den...

Att ge kraftfoder bara för att det ska vara rättvist?? :crazy:
Räkna på vad din häst behöver och kom ihåg att hästarna inte tänker som vi gör- För dem finns nog inte ens ordet rättvist :smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 616
Senast: Shaggy
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 838
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka