Sv: förslag på pelletrerad/musli foder utan havre eller majs?
Korn är också kraftfoder. Bara korn är alltså att ge kraftfoder och på din beskrivning verkar hon inte tåla det.
Med kraftfoder menar man i regel spannmålsbaserade foder. Det ger man till hästar när man inte klarar av att fylla hästens energibehov med grovfodret. (Om man inte frågar efter ett proteintillskott)
Kraftfodret är baserat på antingen korn, vete, havre eller majs. Du säger att din häst inte kan är havre eller majs. Inte heller korn, men då av en annan anledning. Vete ska man inte ge för mycket av till hästar. Som det låter på din beskrivning behöver din häst inte alls något kraftfoder. Precis som de flesta ridhästar.
Alla hästar blir glada av krubbskrammel. Jag skulle testa att ge bara betfor om jag vore du. Det ger krubbskrammel men ofta inte de oönskade effekterna som du nämner att du får av havre, majs och korn. Det innehåller socker, så hästarna blir i regel "pigga" av det. Vissa hästar blir dock lite FÖR pigga av det, så du får prova dig fram.
Hur mycket av groov skulle man kunna ge till en maxad D-ponny då det bara står till föl, unghästar, avelsston osv.
Hur har du räknat på din foderstat? Du får se på din uträkning genom din höanalys, annars kan du inte få svar på din fråga.
Måste bara avsluta med att säga att allt du skrivit tyder på att din häst inte alls behöver kraftfoder. Tvärtom, den verkar mest må dåligt av det.
Kör du på morötter eller testa betfor. Så gör jag med min häst.
Lycka till och god fortsättning!
/Zenith