Förslag på hopphingst med bra huvud.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare TheMilla
  • Startdatum Startdatum
T

TheMilla

Vill först poängtera att jag verkligen inte är proffs på avel men jag lyssnar och lär mig gärna av er som kan :)

Jag har ett mörkbrunt sto e. Angard - Bold Irish xx som jag funderar på att betäcka nästa år.
Hon är snygg och smäcker kroppsmässigt, ett riktigt krutpaket som är väldigt fin och samarbetsvillig i både dressyr och hoppning men är lite känslig i huvudet: hon tycker inte om andra hästar, blir ofta nervös för småsaker (t.ex. sin skugga eller ett grässtrå som ligger åt fel håll) och hon är en riktig "enmanshäst".

Jag skulle vilja hitta en lite grövre hopphingst med lugnt och bra huvud att kombinera med denna heta potatis till sto som jag idag har.

Givetvis kan man inte förutspå hur fölet blir eller garantera att det får det bästa av föräldrarna men "drömmen" är att få en lite grövre typ av häst med mycket egen motor, pigg och framåt men som inte är rädd för allt :) och som hoppar bra.

Låter det realistiskt? kom i så fall gärna med förslag på hingstar.
:p

Tack.

Sv: Förslag på hopphingst med bra huvud.

Jag tänker direkt på Niveau till ditt sto!

Borde bli kalasbra - både temperamentsmässigt och stammässigt!

Irco Marco-blod, t ex Fetcher N. Då får du både hoppförmåga, ridbarhet och lite grovlek.

Cortus!

Jag betäckte min donna (som också kan vara lite vass, typ "oh shit en vattenpöl" men i övrigt väldigt ridbar och väldigt lätt i kroppen) med honom. Hon är också som du säger inte fullt så jätteförtjust i andra hästar. Och resultatet är kanon! En urmysig tvååring går i hagen och är den trevligaste hästen jag har mött! Otroligt lugn och harmonisk, går med på allt! Älskar allt och alla och är helt fantastisk att jobba med! Har fått mycket bättre typ än sin mor också som är lågställd.

Slänger in en bild från för några veckor sen:
31147988.jpg

Tipsar om Tornesch eller hans nygodkända son Turmalin. Mycket fina hingstar med mycket kapacitet och hög ridbarhet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka