Förslag på bra hoppras?

T

Troya

Jo det är såhär, jag går i åttan och ska gå klart nian också på ett internat 30 mil hemifrån. Angående gymnasium så kommer jag ev. gå här hemma och bo här hemma också såklart. Sedan har jag tänkt att köpa en ny häst när jag bor här hemma, och är sugen på att tävla en del i hoppning. Jag har haft tre hästar innan så jag är hästvan och har hästkunnig familj. Jag är lång, ca 178 och väger ungefär 55 kilo. Vilken sorts häst tror ni skulle passa? Ingen dyr sak kan jag ha, helst inte någon över 40-45.000. Som sagt är det ju ett tag kvar, men det kan bli tidigare också. Några förslag än sålänge? Jag skulle kunna tänka mig ett lite mindre halvblod på ungefär 9-10 år eller nåt :)

Sv: Förslag på bra hoppras?

Halvblod är ju den rasen som används mest inom de flesta enegelska tävlingsgrenar. Men om du ska ha en häst som redan har tävlat och är såpass ung som du vill ha så får du nog räkna med att den kostar minst 70.000 kr. Självklart kan man göra riktiga fynd. Sen finns det ju äldre läromästare som säkert kostar lite mindre.
Du kan ju börja med att kika runt lite på annonser redan nu så får du ju ett hum av vad du kan få för pengarna:)
Lycka till!

Jag fick ett halvblod när jag växt ur min ponny. Hon var 15 när vi köpte henne, en riktigt läromästare. var perfekt för mig, hon ahde tävlat innan och hade ett underbart psyke! Oj vad hon lärde mig mycket den tjejen. Hon var ett halvblod.
<--- Där är hon <3

satsa på en äldre läromästare!
med det menar jag inte ett gammalt skrälle, men du hittar säkert en fin 14-15 åring som tävlat en hel del för dom pengarna.
vet ett sto som gått int 1.60 som då var 16 och helt prickfri på bes. som gick för 50.000. den är iaf 19 nu och tävlar fortf upp till 1.20 med vinster.
ett plus är ju att vill du ha ett mindre halvblod (typ under 1.60) så blir det ju oftast lite billigare! alla vill ju ha så förbenat stora hästar...

lycka till!!

Engelska fullblod som inte fungerade som löphästar ligger lite lägre i pris i förhållande till halvblod. De fullblod jag har träffat som varit omskolade till vanliiga hederliga ridhästar har varit hur trevliga som helst:) . Har inte umgåts med fullblod som varit i galoppträning.
Men som sagts tidigare, har du en begränsad plånbok, som de flesta andra av oss, är det bäst att börja titta i god tid. Det kan ju vara att du råkar göra ett fynd för att ägaren måste sälja. Ibland kan man se sto till salu som säljs billigare för att de ej är i kondition efter att ha fått ett föl. Alla dessa är inte skadade ;).
Ulrika

du är ju förlång för att köpa en riktigt liten häst, dom är ju annars billigare. Annars beror det på vad du ska tävla för klasser. För dom pengarna du nämner så får du nog ingen hopphäst om du inte är beredd att gå antingen uppåt eller neråt i ålder. Om jag var du skulle jag ta en tripp till holland och plocka hem en yngre halvbegåvad häst. På så vis får du nog mest för pengarna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 661
Senast: Mabuse
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 974
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka