Är det verkligen mindre risk att tappa hästen i träns än i grimma? Jag kan ärligt säga att jag har tappat fler hästar i träns än i grimma. Troligen pga att tyglar är betydligt kortare att hålla i än ett grimskaft. Och så är ju tyglarna tunnare och svårare att få grepp om.
Nej jag köper inte den förklaringen alls faktiskt. Hade det verkligen varit mindre risk så ja, absolut! Men det tror jag inte att det är. Att bytet är en risk köper jag absolut, men där kan man ju kringgå det så att man inte behöver byta.
Jag har ingen koll på reglementen i western heller, men jag vet att det finns grenar där du rider med sadel av "engelsk typ" och "vanligt" träns.
Det är ju en annan typ av häst (oftast) de är dels byggda så och har enormt lätt för den formen, och så ska de ju kunna valla kor hela dagen, en hög form är inte optimal då. En längre form så att ryggen avlastas ordentligt känns väldigt vettigt om du frågar mig. Det känns inte ett dugg konstigt.
Dressyr har ett annat grundsyfte och har därför en annan form. Den biten ser jag absolut inte som konstigt, även om jag tycker att det är lite tråkigt att det mkt gångartsbedömning idag, skulle gärna se mer faktiskt dressyr (som kan översättas till tex lydnad).
Jag förstår att de måste dra gränsen någonstans, men de kan ju inte ens definiera gränsen, istället blir det upp till den enskilda domaren om jag har förstått saken rätt?
Nej i min sadel vill jag inte tävla dressyr. Det är en distanssadel som man ska sitta bekvämt i, och det gör man, verkligen. Men när det kommer till att inverka korrekt på hästen så lämnar den en hel del att önska, såklart. Det är ju en distanssadel, man ska ju vara ivägen så lite som möjligt för hästen. "Stiglädrena" sitter extra långt fram så att man ska kunna sitta bekvämt i stolsits
Anledningen till att jag har den är att den har inte gett en enda öm rygg på någon häst jag har lagt den på. Och då har jag som längst ridit 12 mil i sträck i den. Så den är ju perfekt att rida in unghästar i! Så hinner de få lite muskler innan man köper en "riktig" sadel. Det är oxå vanskligt att försöka prova ut sadlar på hästar som man bara kan skritta på typ...