Förslag eller råd?

Petersth

Trådstartare
Jag har en lite blandras som sedan i söndags inte mår bra. Då hade han blodig diarré och såg påverkad ut. Ville inte äta eller leka. Vilket inte e konstigt om man e sjuk. Han fick tillbringa ett dygn på djursjukhus men alla prover dom tog plus röntgen såg bra ut och ingen diarré så han fick komma hem. Väl hemma var det diarré igen. Inget blod dock. Trött och håglös. Ser så ledsen ut =( . Vill knappt äta. Nån lite tugga om dagen sedan i måndags kväll. Dricker mycket. Slickar sig om munnen hela tiden som om han mår illa och rapar. Han har fått kolin + eller vad det hette med bra kusar för magen plus losec. Vad kan detta va? Har ringt flera veterinärer och så klart är det svårt att säga något utan att dom träffat honom. Han e 6 år och till 90 pommeranian och 10 chihuahua. Jag gör allt för honom. Han e försäkrad. Ska i morgon om han inte blivit bättre åka på sjukan igen men vill om någon klok och kunnig kan eller tror sig veta, veta eller få förslag. Tänkte ett tag om han fått en depression men det känns som nåt fysiskt fel. Min fru e nästan till 100%säker på att dom sa att njurvärdena var bra. Inget fel på bukspottkörteln. Röntgen såg dom inget på. Hjärtat lät bra. I morgon är det 5 dygn med dessa sorgsna ögon! Han har under längre tid ibland hostat mycket när vi lekt. Ibland har han spytt åxå. Då har vi tänkt att nåt sitter i halsen på honom. Någon?

Han behöver läggas in igen så som du beskriver, kontakta djursjukhuset igen. Ju längre det går desto större risk för hunden.
Troligtvis har han fått en rejäl mag/tarmkatarr och det kan ta flera dagar att repa sig.
Ibland beror det på annat och då får man utreda vidare. Kanske de kan göra ett ultraljud av buken för att inspektera alla organ så att inget missas, om detta inte gjorts. På röntgen syns inte allt.

När jag kom hem inatt efter jobbet kl 02 så hade han kräkts väldigt mycket. Var helt slut. Kom inte och mötte mig vid dörren som han alltid gör, utan låg i soffan och orkade knappt lyfta huvudet. Åkte in på sjukhuset med honom direkt. Han har gått ned nästan 500g sedan i måndags. Måste va mycket på en knappt 5kgs krabat. Nya prover som alla visade bra resultat. Han fick stanna kvar på sjukan. Idag sa dom att han bajsat grönt, vilket tydligen kan bero på mask eller nån parasit, så det skulle dom kolla vidare på. Annars var han pigg, men ville inte äta. Han får stanna kvar en natt till. Hoppas det blir bättre snart!

Nu har han kommit hem. Dock vill han inte äta. Några fingertoppar med kokt kyckling bara. På sjukan har dom tagit nya prover samt ultraljud. Inget fel. Möjligen att det var diarré i tunntarmen sa dom. Ska lämna avföringsprov för att kolla parasiter. Men för att göra det måste han äta så nåt kan komma ut. Kanske e nån kuse i magen. Eller så är han deppad. =( Fått magkatarr eller magsår. Inget roligt det här. 3 dygn på sjukhus sammanlagt denna vecka med röntgen, ultraljud och massor av prover. Ca 25000kr hittills. Pengarna är ett problem men inte avgörande. Han e så klart försäkrad men ändå. 15% rörlig del samt självrisk blir mycket ändå. Han e iofs värd detta och mycket mer. Ska försöka få igång materiet på nåt vis.

Har det skett några förändringar i hans/era liv senaste tiden, tänker på flytt, foderbyte, ungdomar som flyttat hemifrån, etc..?
Vi håller alla tummar o tassar för att han skall bli frisk o pigg igen.

Bukspottkörtelproblem syns inte alltid på prover. Har hunden tarmkatarr och/eller magkatarr så påverkar det aptit och avföring. Har de rekommenderat dietfoder?
Om det är katarr så förklarar det törsten. Inflammation gör att hunden blir törstig. I synnerhet om en del kräks upp.
Hunden behöver sannolikt vila mage och tarm ett tag, så det är lämpligt att den är inlagd och får dropp.

Idag har den fine haft avföring 2 ggr. Sista gången lite brunt, gult och oranget i aladåbformat.... Aptiten har kommit tillbaka. 100g kokt fisk i små portioner över dagen och kvällen. Pigg och lekfull. Första avföringen i morse var lös och väldigt blank men inte diarré. I detta snuskiga var långa väldigt smala hårstrån. Såg ut som tunna hårstrån. Ingen i familjen är långhårig så jag tänkte på mask. Hittar inget som verkar stämma på mask när jag googlar. Verkar som maskarna är tjockare. Usch! Så äckligt att jag vill spy!! Frågade om jag skulle avmaska men vet. tyckte jag skulle vänta så magen fick komma igång. Skönt att han verkar gladare och piggare igen. =)

Idag har den fine haft avföring 2 ggr. Sista gången lite brunt, gult och oranget i aladåbformat.... Aptiten har kommit tillbaka. 100g kokt fisk i små portioner över dagen och kvällen. Pigg och lekfull. Första avföringen i morse var lös och väldigt blank men inte diarré. I detta snuskiga var långa väldigt smala hårstrån. Såg ut som tunna hårstrån. Ingen i familjen är långhårig så jag tänkte på mask. Hittar inget som verkar stämma på mask när jag googlar. Verkar som maskarna är tjockare. Usch! Så äckligt att jag vill spy!! Frågade om jag skulle avmaska men vet. tyckte jag skulle vänta så magen fick komma igång. Skönt att han verkar gladare och piggare igen. =)
Det var goda nyheter. Hoppas den positiva trenden håller i sig :up:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 284
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 069
Senast: manda
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 508
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka