Mabuse
Trådstartare
Min fyraåring har nyligen bytt förskola, och tyvärr verkar den nya inget vidare. Verksamheten har varit vad vi förstår lite rörig, med många nya och vikarier i personalen. Det är en kommunal förskola, och där verksamhetschefen har hand om ytterligare fyra förskolor i närområdet.
Problemet på avdelningen, som jag förstår det efter att ha tillbringat mycket tid där under en lång inskolning, är dels att barngruppen verkar ha fått rå sig själva när det gäller samspel och sociala koder, med resultat att ffa de äldre barnen har utvecklats till dels en bufflig och exkluderande grupp femåriga pojkar, dels en femårig drottning med svans av fyraåringar, som hon kommenderar runt till diverse icke-konstruktiva aktiviteter som att springa runt och skrika, stöka ner och inte plocka undan, på det hela taget göra tvärtom mot reglerna och allt man inte får. De yngre barnen som inte tillhör svansen leker tyst och förskrämt i hörnen, medan personalen ägnar sig åt att försöka hålla femåringarna på mattan.
En ytterligare komplikation är att personalen så att säga går på halv bemanning, eftersom hälften är sådana att de inte gör något väsen av sig utan mest sitter lite uttråkat still och tittar på barnen. Försöker de ingripa, t ex stoppa "drottningen" från att springa runt och skrika (vilket är mot reglerna, som alla känner till), så ignoreras de av barnen. Återstår två som faktiskt jobbar med barngruppen, men två personal på 22 barn i den åldern är naturligtvis för lite.
Sonen, som kommer från en välfungerande förskola, där det är ordning och man ägnar ganska mycket tid åt att lära sig leka ihop och vara bra kompisar mot varandra, tycker skriken och kraschandet från de äldre barnen är lite läskigt, och vill inte vara på förskolan om inte vi eller någon av de två fungerande personalen är i absolut närhet och kan styra upp lite. Han vägrar gå dit på morgonen, och försöker dröja sig kvar i storebrors förskoleklass, säger att han vill vara där istället för i förskolan. Förskoleklassen är en miljö mer lik den förskola han kommer ifrån, där barnen får hjälp med att skapa en lugn och trivsam lek- och arbetsmiljö.
Vad skulle ni göra i det här läget? Vi kan inte byta tillbaka till den gamla förskolan.
Problemet på avdelningen, som jag förstår det efter att ha tillbringat mycket tid där under en lång inskolning, är dels att barngruppen verkar ha fått rå sig själva när det gäller samspel och sociala koder, med resultat att ffa de äldre barnen har utvecklats till dels en bufflig och exkluderande grupp femåriga pojkar, dels en femårig drottning med svans av fyraåringar, som hon kommenderar runt till diverse icke-konstruktiva aktiviteter som att springa runt och skrika, stöka ner och inte plocka undan, på det hela taget göra tvärtom mot reglerna och allt man inte får. De yngre barnen som inte tillhör svansen leker tyst och förskrämt i hörnen, medan personalen ägnar sig åt att försöka hålla femåringarna på mattan.
En ytterligare komplikation är att personalen så att säga går på halv bemanning, eftersom hälften är sådana att de inte gör något väsen av sig utan mest sitter lite uttråkat still och tittar på barnen. Försöker de ingripa, t ex stoppa "drottningen" från att springa runt och skrika (vilket är mot reglerna, som alla känner till), så ignoreras de av barnen. Återstår två som faktiskt jobbar med barngruppen, men två personal på 22 barn i den åldern är naturligtvis för lite.
Sonen, som kommer från en välfungerande förskola, där det är ordning och man ägnar ganska mycket tid åt att lära sig leka ihop och vara bra kompisar mot varandra, tycker skriken och kraschandet från de äldre barnen är lite läskigt, och vill inte vara på förskolan om inte vi eller någon av de två fungerande personalen är i absolut närhet och kan styra upp lite. Han vägrar gå dit på morgonen, och försöker dröja sig kvar i storebrors förskoleklass, säger att han vill vara där istället för i förskolan. Förskoleklassen är en miljö mer lik den förskola han kommer ifrån, där barnen får hjälp med att skapa en lugn och trivsam lek- och arbetsmiljö.
Vad skulle ni göra i det här läget? Vi kan inte byta tillbaka till den gamla förskolan.