Mabuse
Trådstartare
Slänger mig in här... Det känns som att du missförstår och tolkar ganska fritt kring vad flera har skrivit i tråden. Det är väl ingen som har sagt att du ska hävda att din son är ett särskilt otryggt barn eller att han har speciella behov? Det som föreslås är ju bara att du utgår ifrån problemformuleringen "sonen känner sig otrygg i miljön på förskolan" i din dialog med personalen. Att uttrycka sig så betyder ju inte att det är sonen som är problemet, det är bara en mer konstruktiv inledning än att klaga allmänt på miljön/personalen/whatever.
Det är väl snarast att jag aldrig haft för avsikt att klaga och säga att barnen är dumma och personalen dålig. Det känns ganska självklart, så säger man väl aldrig?
Däremot har vi sagt att sonen är van vid en lugnare förskolemiljö, och därför blir lite förskräckt när det härjas runt. Och när de mer fungerande i personalen har jobbat med barnen på det lite mer genomtänkta reggio emilia-sätt han är van vid, vilket ju också leder till att det blir lugnare, så har vi sagt att vi tycker det är bra, att det är en pedagogik sonen känner igen och känner sig trygg med.
Förskoleläraren, som är pedagogiskt ansvarig i gruppen, började ett par dagar innan vi började skola in, och verkade lika negativt överraskad som vi av hur barnen härjade runt. Hon tycker uppenbarligen inte att det är ett vettigt sätt att bedriva förskola. Om hon sen har förmåga och mandat att styra upp hela verksamheten är en annan sak, jag tror det kan vara svårt med nuvarande bemanning.
Problemet är ju också att femåringarna, framförallt drottningen, vid det här laget är väldigt inkörda i nuvarande "pedagogik", så det handlar inte bara om att lära barnen, utan om att lära om. Man märker helt enkelt att de genomtänkta förskoleåren saknas för de äldre barnen. Istället för att vara "proffs" på hur man beter sig på förskolan, så är det de som härjar värst och är mest destruktiva. Det verkar som att de har fått skapa sin egen miljö utan större vuxeninverkan, och då har det blivit därefter.
En annan konsekvens av det blir också att de tyvärr inte kan ha gemensamma aktiviteter typ samling, eftersom sådana försök avbryts och görs om intet av de dominerande femåringarna. Drottningen tar inte order av någon i personalen, utan bygger sin status i barngruppen på att göra tvärtom och undergräva de vuxnas auktoritet.