Forskning/statistik på resultat före och efter ingrepp/behandling

solros

Trådstartare
Finns det någon forskning eller statistik gjord på skador/sjukdomars olika behandlingar och travhästars prestation efteråt?

T ex, jag vill se en jämförelse mellan hästars prestation före och efter operation för "slappt gomsegel". Alternativt obehandlade hästars prestation med de som är opererade. Hur många starter i snitt gör ej opererade hästar, hur många gör opererade, hur mycket har de tjänat, hur många lopp har de vunnit o s v?

Information om hur många av en viss operation som är utförda på ATG-klinikerna runt om i Sverige vet jag finns men har någon utvärderat hästars prestation före och efter olika ingrepp? Ibland hör man åsikter om att det ofta lyckas med en viss behandling eller ingrepp, men jag vill ha fakta. Såhär mycket tjänar snitthästen efter viss behandling/ingrepp.

Har för mig att sådan jämförelse har gjorts mellan prestation av hästar med och utan lösa benbitar, finns det inom andra områden också?

Sv: Forskning/statistik på resultat före och efter ingrepp/behandling

det vore såklart intressant att ha sådan statistik! men hur ska man mäta prestationen? tid före och efter ingrepp är väl det enda rimliga!? samtidigt måste man ju överväga alla andra faktorer som konvalecensvila,återuppbyggnad mm har för effekt! då är det ju svårt att "bara" tillmäta ev.förbättring eller fösämring till det ingrepp som är aktuellt!:smirk:

bazz skrev:
det vore såklart intressant att ha sådan statistik! men hur ska man mäta prestationen?

I intjänade pengar och antal segrar. Till viss del kanske även antal starter eftersom det är intressant om hästen överhuvudtaget kommer till start efter t ex ett operativt ingrepp.

bazz skrev:
tid före och efter ingrepp är väl det enda rimliga!?

Ja, det var ju det min fråga gällde, "har någon utvärderat hästars prestation före och efter olika ingrepp?"

bazz skrev:
samtidigt måste man ju överväga alla andra faktorer som konvalecensvila,återuppbyggnad mm har för effekt! då är det ju svårt att "bara" tillmäta ev.förbättring eller fösämring till det ingrepp som är aktuellt!:smirk:

Naturligtvis kan man bara göra en statisktisk beräkning med ett visst konfidensintervall, men om man med 95 % säkerhet kan prediktera att hästen kommer att fortsätta tjäna pengar om den får t ex en halsoperation så kan det vara värdefull information. Kan man med 95 % säkerhet prediktera att hästen kommer att tjäna 50 % mindre per år än vad den gjort tidigare kan man ju spara både pengar och lidande för hästen.

Jag tror att det finns tillräckligt statisktisk underlag på ATG-klinikerna för att göra utvärdering som dessa, åtminstone på vissa behandlingar/ingrepp.

Naturligtvis inser jag att att felkällorna är många, därmed inte sagt att det är omöjligt att få fram information som kan vara användbar för veterinärer, tränare och hästägare. De faktorer som du tar upp varierar ju för alla hästar. Avelsindex beräknas ju genom jämförelser utan att ta hänsyn till dessa faktorer, är det då taget helt ur luften?

jo alltså! jag håller med dig om att det är värdefullt med sån statistik! det är väl så att resultaten även varierar på vem och var ingeppen utförts! konstigt att inte flera intresserar sig! det handlar ju om både pengar och djurens välmående! jag vet dock inte om det finns någon sammanställd forskning i ämnet,kolla på veterinärfakulteten!? M

Hittade denna gamla tråd.
Ang. min lilla erfarenhet om halsope.2 st opererade,den ena med tefloninplantat,den andre med protes o skruvar fastsatta i tungbenet.

Nr 1 har tjänat ca 50 000 kr e operationen,klart sämre i psyket efter ingreppet. I loppen betedde han sig lika ungefär.

Nr 2 ost innan, har inte kommit till start än,frågan är om hon gör det öht:crazy: var lite vrång innan,men nu efter så är hon etter värre.
Låter nästan mer i halsen nu trots detta.

Så summa sumarum skulle vi inte ha åkt till "Mr Guldkniv", den enda som tjänade på detta är han.

Jag har erfarit att de som "låter" i halsen efter op blir aldrig bra..har ju haft säkert 30 såna halsopade hästar...men samtidigt var en av dessa som lät som att hon aldrig någonsin kunde ens springa..kom till start och det är för mig en gåta...hennes karriär blev inte lång..men på sina bra dagar så var hon kanon....man bör ju också se till medfödda egenskaper som kapacitet, skalle och exteriör...men hennes hals var helt under all kritik ( fattar inte hur dom fick henne till start)
http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=hestResultat&hestId=537261

Lät ju upplyftande:crazy: ,vi ska iaf åka till "guldkniven" med henne för nåt står inte rätt till i halsen.Som veterinären på hemmaplan vi var till sa; "Det här får han ta reda på själv,det han har ställt till med"

Den vet sa även att en undersökning i USA på 600 hästar så var det 4 st som behövde opereras, är man någe lurad då???

om dom opereras en andra gång brukar dom aldrig bli bättre heller..."guldkniven" var det som operarade ovanstående också..+ en till märr som var guldstammad som fick gå till avel som treåring....
H-borg brukade göra bra operationer vill jag minnas....

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 602
Kropp & Själ Så jag sitter här lite småchockad med tusen tankar i huvudet efter ett besök hos gyn. Funderade en sekund om jag inte skulle göra en...
2 3
Svar
40
· Visningar
12 472
Senast: Anonym15
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 790
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar