Forsforbalans?!

H

HubbNubb

Fosforbalans?!

Vad är det för foder?! Vad innehåller det?!

Ger man det om ens foderstat inte innehåller tillräckligt med fosfor?! i vilken mängd?! :o

-Mia
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fosforbalans?!

Fosfor fonns i hö och mineralfoder. Om du tar analys på höt kommer du se hur mkt fosfor det innehåller. Om höt inte innehåller tillräckligt med fosfor får man ge mineralfoder som kompletterar fosforen (och oftast kalciumet). Fosforbalans är (tror jag) en kvot mellan fosforen i och kalciumet i fodret, man delar på nåt sätt (jag har låtit program räkna ut :angel:). Den här kvoten bör inte ligga på mer än 3. Tror att skelettet kan påverkas på nåt sätt om inte behoven uppfylls.

Jag har en fråga, till ev foderexperter som kanske byter upp. Min häst får i sig en kvot på 4,5-5 någonting, EXTREMT mkt Ca i höt. Fosforbehovet är dock täckt, och jag tillför inga mineraler. Gör jag fel? För övrigt har jag fattat det som att det bara finns nån typ av "ko mineraler", med hög fosforhalt men med lite ca i, inget rent fosfortillskott. Och var skulle ett sån tillskott tjäna till, jag har ju redan fyllt behovet..

Hoppas att nån som kan mer om foder tittar hit!
 
Sv: Forsforbalans?!

Oj nej nej du är helt fel ute.

Fosforbalans är ett tillskottsfoder som bara innehåller fosfor (+natrium). Detta ger du om det behövs extra fosfor i foderstaten.
 
Sv: Forsforbalans?!

Nina83 skrev:
Oj nej nej du är helt fel ute.

Fosforbalans är ett tillskottsfoder som bara innehåller fosfor (+natrium). Detta ger du om det behövs extra fosfor i foderstaten.


hahaha :O. trodde det var olika namn på samma fenomen
 
Sv: Forsforbalans?!

ca/p kvoten ska ligga runt 1,5.. så jag hoppas verkligen att din häst inte får en kvot på cirkus 4!!

får hästen för mycket fosfor tar den Ca ur skelettet för att balansera upp det, och får då ett skört skelett..
hur det är om det blir omvänt har jag inte riktigt koll på, men det borde vara något liknande
 
Sv: Forsforbalans?!

Jodu, han får en kvot på ca 4. Har läst på någon undersökning att upp till 3 är ok, om ca:t kommer från höt. Tycker du att jag borde ge han mineraler, trots att han skulle få i sig alldeles för mkt ca?
 
Sv: Forsforbalans?!

Hej!

Ja, det viktigaste är att balansen mellan fosfor och kalcium är rätt.Annars tar din hästs skelett skada. Den ska ju som sagt ligga runt 1,5 (cirkus 1,2-1,8). Kolla över vardet i höet igen och räkna foderstaten en gång till.

Lycka till ;)
 
Sv: Forsforbalans?!

Vet någon hur mycket fosfor produkten innehåller / kg?! Det är lite dåligt med fosforhalten i fodret så jag skulle behöva tillägga ett komplemenet. Ca/P balansen är på bägge hästarna runt 2,5 och fosforbehovet är inte täckt!

-Mia
 
Sv: Forsforbalans?!

Fosforbalans innehåller 250 g fosfor / kg.
10 g borde alltså ge 2,5 g fosfor :confused:
1 dosmått fosforbalans väger..??

Har för mig att du har fått "mitt" program?

Då gör du så att du går ner till fosforbalans, markerar rutan för P innehållet (tror det är ruta F-42) och där ser du följande formel: =B42*250.
Siffrorna efter * är innehållet per kg foder i den aktuella fodersorten :idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Forsforbalans?!

Ok. Då var det ganska enkelt :D

Då ger 1 dosmått (0,01 kg / 10 g) 2,5 g fosfor ;)
 
Sv: Forsforbalans?!

Hästar kan oftast hantera en hög Ca/P-kvot om det kommer från grovfodret, det viktigaste är att fosforbehovet är täckt.
 
Sv: Forsforbalans?!

Tack Pinky, det är vad jag alltis gått efter. Vart orolig nu, tänk om min pålles skelett skulle vitna sönder :S
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
914
Senast: mily
·
Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
794
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 032
Foder & Strö Om man har sin häst ute från runt 21 på kvällen till 12-13 på förmiddagen, hur kan man skapa sig ett hum om hur stor del av...
Svar
8
· Visningar
598
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp