M

musiknonstop

hejsan. jag undrar vad ni tycker om det här blir jätteglad för era åsikter! nu är det såhär att där jag rider så finns där en nioårig hingst med jättefin fin stam och han själv är helt underbar, snäll och inte alls hingstig av sig.
han har aldrig har blivit inriden, hanterad överhuvudtaget. grimma kan ha på sig men resten fattar han inte..
vad tycker ni om att man ska börja hålla på med honom?
är det försent tror ni?
han kommer ju inte bli någon tävlingshäst direkt men det hade kanske varit kul för honom med att få röra sig och få lära sig nya grejer..
 
Sv: Försent?

Tragiskt att ingen gjort något med honom. Nån spec orsak?

Tänk föl med honom. Träna honom på samma sätt som om han var ett föl.
Vänj honom vid beröring överallt av olika saker, lyfta hovar, ledas,
få honom att förstå att ni är en trygg och bra ledare som han kan följa:)
 
Sv: Försent?

försent är det ju knappast, men många hästar som "bara gått" och gjort ingenting kan bli lite jobbigare att arbeta med. en del tycker det är trevligt när det börjar hända saker runt omkring, anndra tycker det blir jobbigt och kan "protestera" rätt friskt.

börja som med en unghäst.
 
Sv: Försent?

Om han ändå inte ska användas i avel så börja med o kastrera, sen hanteras som om han vore unghäst
 
Sv: Försent?

Det behöver inte vara försent.....

För några år sedan fick jag förfrågan om att ta en 8-årig arabhingst på träning...
Hingsten var knappt hanterad, var allmänt ökänt som "livsfarlig" och dessutom utdömd till slakt.

Han kom till mig i november och i januari satte jag igång med inridning efter att hanterat honom noggrant. Jag hade aldig några problem med denna hingst, det är en av de absolut mest lättränade hästar jag haft!

Efter knappt 3 månaders träning visade jag honom på bruksprov i sin ras då han fick 42 poäng och delade högsta poäng av 25 hingstar!
Jag hade honom hos mig till och från i 2 år, och han slutade aldrig att utvecklas framåt! Nu tävlas han vad jag förstår i dressyr med framgång hos sina fodervärdar! Dessutom är han godkänd avelshingst.

Detta är alltså en hingst som varit mkt svårhanterad (dock var han inte det, bara FELhanterad) och reds in som 9-åring.

Så, det går.......
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 021
Senast: Pilot
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp