Jag håller med om att man aldrig kan sia om framtiden men jag har aldrig nämnt ngt om att betäcka ngn som har dålig exteriör.. Låt oss ta ett
teoretiskt exempel:
Jag har en häst som passar mig perfekt i allt (hon har dock ingen "fin" stam utan tillhör en "svensson" stam, fulla papper finns), lagon strlk, bra ext säg snitt 7, vi har hittat på mkt tillsammans och jag älskar mitt sto över allt annat. Jag anser att hon är oerhört speciell i sinnet (vem gör inte det om sin häst?
) Vi har varit ute och tävlat felfritt upp til 110 samt nosat lite på LA i dressyren, man kan göra allt med denna häst, rida ut långa turer, busa, rida på vältrafikerade vägar mm mm Stoet börjar bli till åren och jag känner att jag vill ha en avkomma efter denna, varför ska jag då inte få betäcka henne utan att bli trampad på och spottad på av en mängd människor som kanske aldrig någonsin komemr se avkomman IRL och därför aldrig komemr påverkas av mitt val?
Om jag väljer hingst med omsorg så borde jag kunna få en avkomma som jag kan tävla 110 resp LA (är ju ganska mkt grundutb.) om jag sedan pga olika omständigheter inte kan behålla min avkomma så är det enligt mig ingen värdelös häst som kommer ut på marknaden utan faktiskt en häst som kanske tilltalar den stora massan av hobbyryttare som gärna håller sig på 110 resp LA eller kanske t om där under
För handen på hjärtat, den stora andelen ryttare i vårt land kommer aldrig över LA resp 110 på tävling.. Visst jag tjänar kanske inga pengar på affären men det har heller ej varit syftet..
jag kan snarare tycka att det tyvärr kryllar av avkommor med fin stam som tyvärr inte levt upp till måttet som elithästar och som ej heller passar "Svenssonryttaren" som vill ha roligt med sin häst. DET är enligt mig ett mkt mkt större problem.
(Vågar juh inte ens nämna vad jag ska betäcka nu i vår, då får man väl se sig över axeln hela tiden..)