FÖrsent Att Klippa HÄst?

F

Flying A

Hej!

Jag har en 4 åring som kommer att ridas och tränas lätt fr o m febr och framåt. Hade inte tänkt klippa henne förrän nästa år första gången men hon blir ganska svettig då hon är rätt energisk även fast hon rids lätt. Detta gör att man inte gärna vill släppa ut henne i hagen direkt efter ett ridpass utan hellre får hon torka i stallet med svettäcke på först.

Hon är inte tidigare klippt och nu undrar jag om ni tror att det blir fel med pälssättningen om man klipper nu??:confused:

Sv: FÖrsent Att Klippa HÄst?

Jag skulle nog inte våga mig på att klippa nu. Det skulle säkert gå men frågan är hur mycket man rubbar i deras "balans"

jag tycker det är ett "gränsfall", jag klipper helst inte efter nyår. fel med pälssättningen har jag aldrig hört att det blir, men "svinpäls" kan man ju "råka få".

Jag klippte alla tre i tisdags.

Har klippt in i februari tidigare år med, aldrig råkat ut för problem. Däremot så en ponny jag klippte i december fick något allvarligt knas med sin sommarpäls, om det berodd epå klippningen vet jag inte. Men fällde av vinterpälsen, bara det att det inte kom någon sommarpäls under. Såg ut som den fått fläcktyfus. Sommarpälsen kom dock sedemera och var helt normal.

Men i övrigt så aldrig haft problem, och vissa år har jag klippt i början av fällningsperioden till och med.

En dum fråga, vad är det egentligen som kan gå fel om man klipper för sent och de har börjat satt sommarpäls? Det finns väl de som klipper året runt, har de någon speciellt tid då de inte klipper? :confused: Bara undrar, för jag är lite inne på att klippa min häst en gång till, men den har redan börjat fälla. Tänker mig att den kommer att bli jättesvettig om ett tag om jag inte klipper, vill samtidigt inte göra fel så att den ser ut som ett missfoster när man skall ut och tävla.

"min" erfarenhet vad som kan bli är att sommarpälsen blir som "svinpäls" sträv att ta på. dom hästar som jag klippt brukar jag klippa först en gång på hösten och sedan mellan jul/nyår ungefär. det har räckt på mina pållar (och då har det aldrig blivit "svinpäls" , fick klippa en av shettisarna på våren av medicinska skäl för något år sedan och hon fick "svinpäls", dock blev det som "vanligt" igen när ny vinterpäls satts)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har redan klippt min häst tre gånger sedan oktober. Men nu är pälsen jättetjock igen och hon svettas när man rider. Undrar bara hur pälsen blir om man klipper året runt, och i sådana fall om de blir väldigt irriterade på sommaren när det är massa flugor ute. Jag vill helst slippa ha insektstäcke på hela sommaren.

oki ;) mina hästar sätter inte så mycket päls så det räcker att kliuppa på höst och vid jul/nyår. men svettas pållen såpass så är det förmodligen snällast att klippa igen, med lite tur så behövs ingen mer klippning innan fällningen ;)

Ja man kan rubba balansen och jag har hört att man förstör sommarpälsen som snart är på gång. Det är ju snart dags för att fälla. Regeln är väl att inte klippa efter nyår, typ.
Vet en häst som fick balansen rubbad så han satte sommarpäls på vintern och vinterpäls på sommaren.
Det är dock enda hästen jag hört om och detta var på 80-talet, så han kan ju ha något annat knas också.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 921
Senast: Pilot
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag läste i en tråd gällande täckning av våra fyrbenta älsklingar och reagerade på att många redan klippt sina hästar. Min pålle går...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 453
Ridning Hej. Har ett för mig, väldigt väldigt stort problem med min häst. Har haft honom i 1,5 månad ca och han har under denna tid bara blivit...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
21 374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka