försenad vaccination

emsann

Trådstartare
Jag har en pensionerad gammal tävlingsponny i min ägo, dock har jag (slarvigt!) Missat henne vaccination med några veckor, ska självklart göras snarast men min fråga är, när ponnyn i fråga inte tävlas och är ute särskilt mycket (går på lösdrift och rids i skogen) Hur är det med försenad vaccination då? Har hört båda delar att man ska göra en ny grundvaccination till att det inte spelar någon roll om hästen inte tävlas? Har missat de när hon tävlades o då hände inget iof.. Någon som har svar??

Du menar om hästen fortfarande har skydd av tidigare vaccinationer?

Sannolikt ja, men vissa anläggningar kan kräva vaccination enligt TR.

Jag har en pensionerad gammal tävlingsponny i min ägo, dock har jag (slarvigt!) Missat henne vaccination med några veckor, ska självklart göras snarast men min fråga är, när ponnyn i fråga inte tävlas och är ute särskilt mycket (går på lösdrift och rids i skogen) Hur är det med försenad vaccination då? Har hört båda delar att man ska göra en ny grundvaccination till att det inte spelar någon roll om hästen inte tävlas? Har missat de när hon tävlades o då hände inget iof.. Någon som har svar??

Min veterinär sa att det hälsomässigt inte spelar någon roll. Jag missade med ca tre veckor och valde att bara omvaccinera (ej grund). Ponnyn tävlas och tränas ej (på externa anläggningar).

Om hon aldrig är utanför eran egen anläggning behövs ju i princip ingen vaccination om inte stadgarna på anläggningen kräver vaccination, om stadgarna kräver vaccination då skal hon vaccineras enligt TR.

För hästens skull spelar det ingen roll. Men för att det ska vara giltligt enligt TR så får man inte missa mer än 21 dagar - isåfall ska ny grundvaccination göras.
Ska du iväg på tävlingar krävs det att vaccinationer är enligt TR och ska du iväg och träna kan det krävas beroende på anläggning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 605
Senast: Mia_R
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 539
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 246
Senast: Hedinn
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 844
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar