Försäljningslopp

Indyhope

Trådstartare
För ett par år sedan (2003 var det väl?!) kördes så kallade försäljningslopp på Mantorp. Har de lagt ner projektet eller vad hände?

Sv: Försäljningslopp

Det lades ner då det var väldigt dålig kvalitet på hästarna i loppen, jag tror att EN såldes till Malta och att en till blev såld efteråt men inte inom ASVT:s regi. Det var ungefär samma hästar med vecka efter vecka, de som normalt brukade irra omkring i p21: orna. :crazy:

Ja, det kan jag ju tänka mig...
Minns i alla fall en häst härifrån trakten som gick ut i ett lopp där priset på hästarna var satt till 100.000. Och det var den ju *inte* värd om jag säger så...

Ja, det var det inga alls som var som var med. Det är ju ett svårt system för loppen var utskrivna för hästar med rätt lite pengar och givetvis blev det de poänglösa eller lite äldre som anmäldes dit för egentligen var det väl få av den som menade att sälja sina hästar egentligen.

Vem vill ha en 7-åring med lite pengar på sig till ett överpris? :crazy:

Tyvärr så verkade det i Sverige bli ett sätt att desperat försöka bli av med i stort sett slaktfärdiga hästar.
Svårt att starta en långlivad tradition då, när det är mindre intressanta försäljningsobjekt som bjuds ut till start.
I USA så har man ju en lång tradition av "Claiming Races" och där är det en betydligt högre kvalitet på hästarna. Inte sällan ser man hästar gå för sexsiffriga belopp, i kronor.

Synd på en så bra idé.

Jag tyckte också det var en bra idé. Problemet var nog också att priserna på hästarna var "fasta". I en del lopp kostade de 50.000 och i andra 100.000 kronor. Kändes som fel prissättning.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag bor i Hälsingland, här är just nu ca -10 grader men att det kryper ner mot eller över -20 är inte ovanligt den här tiden. Jag vet...
2
Svar
24
· Visningar
1 051
Senast: Cattis_E
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 035
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
449
Senast: Pegasus63
·
Kropp & Själ En närstående har idag varit på minnestest där det konstaterades att närminnet inte var så bra. Personen fyller 85 i år och är pigg och...
Svar
14
· Visningar
525
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka