Försäljning

C

ChristinA

När en häst skall säljas, och den som är intresserad vill att den skall undersökas utöver vanlig veterinärbesiktning, vem skall stå för det då?

Ägaren anser inte att det finns anledning för undersökning.

Hjälp!

Sv: Försäljning

ChristinA skrev:
När en häst skall säljas, och den som är intresserad vill att den skall undersökas utöver vanlig veterinärbesiktning, vem skall stå för det då?

Ägaren anser inte att det finns anledning för undersökning.

Hjälp!

Ägaren skall förstås stå för det.
Det är inte meningen att spekulanter/intresserade skall stå för en vetrinäbesiktning, tänk så går inte hästen igenom det eller att den gör de men man ångrar sig? Då har man kastat pengar i havet..

Jag anser att mer avancerade undersökningar skall betalas av köparen men det finns inga regler så det får man komma överens om.
PL

Jasså, det finns inga regler.
Jag hörde någon som surrade om att jag skulle kunna hitta på jordbruksverket.
Men då vet jag att det inte är så.

Om man gör en undersökning, ex röntgen av ryggen, går det på försäkring?
Om man har motivationen att hästen ej fungerar optimalt i ridning?

Hittar man någonting på röntgen som är ersättningsbart i den försäkringform hästen är försäkrad i, så ersätts det. Hittar man ingenting får man inte heller någon ersättning, på samma sätt som inte heller veterinärbesiktningar för försäljning ersätts. Veterinärvårdsförsäkringen går in först då hästen är sjuk eller skadad.

F ö håller jag med peter_lundin om att det rimligaste vora att köparen betalar, eftersom det är denna som är intresserad av undersökningar utöver veterinärbesiktningen.

Håller helt med! Som köpare kan man inte förvänta sig att säljaren står för kostnader som tex. röntken och annat! det är svårt att hitta en säljare som gör detta, såvida kostnaden inte slås på försäljningspriset möjligen. det ser man ju ibland.

Det förra hästköpet jag nästan gjorde (!) blev inte av just därför att hästen hade problem som jag efter en kort prövperiod krävde röntgen och annan grundlig undersökning.
Det ville jag inte stå för, och jag kom ihop mej med ägaren som påstod att felet satt på ett annat ställe/inte var så väsentligt. Sen att hästen haltade efter varje gång det regnat och det absolut inte gick att ta på ryggen då gjorde liksom ingenting.

Det finns inga regler, men det vanligaste är att säljaren står för den vanliga vet. besiktningen och om köparen vill ha någonting mer, t.ex. specialröntgen så står köparen för denna.

peter_lundin skrev:
Jag anser att mer avancerade undersökningar skall betalas av köparen men det finns inga regler så det får man komma överens om.
PL
Självklart ska köparen stå för det, om han väljer en annan veterinär/eller en större besiktning!!!
I "hästhandlarkretsar" brukar man låta röntga ponnyer över 60.000:- och hästar över 80-90.000:- Om köparen insisterar ;)
Då står oftast säljaren för det...

jag gör vanliga gårdbesiktningar på mina hästar som är godkända att täckna försäkring på.
Vill spekulanten göra en ombesiktning så fine, men jag betalar inte ett öre.

Det beror ju helt pa vad som ar overrenskommet. Men vanligast ar att saljaren betalar en vanlig veterinar besiktning, och sa betalar koparen extra sakerna, tex rontgen.

Jag tycker att hastar och ponnier over 100.000:- ska rontgas, och da bara for att allting ska vara supersakert. Men en vanlig veterinarbesiktning visar anda relativt mycket. Sjalv har jag arligt aldrig rontgat nagon hast jag kopt, daremot har jag latit koparna rontga hastar jag salt. Om det har visat sej vara ett problem pa rontgen, brukar de flesta vara glada over att det upptacktes innan kopet var genomfort, eftersom det ar billigare att rontga en hast, an vad det ar att ta hand om problemet i slutandan.

När jag har sålt hästar så står jag för en vanlig gårdsbesiktning hemma hos mig och av min veterinär. Jag försöker alltid passa in så att köparen kan närvara.
Gör besiktning med böjprov och longer/ridprov, samt allmän genomkoll.

Vill de ha klinikbesiktningar, speciella veterinärer eller röntgen så får de själva stå för mellanskillnaden.

Jag har å andra sidan aldrig heller sålt så dyr häst så att köparens försäkringsbolag krävt röntgen för en A1 försäkring. Då är man uppe i helt andra summor jämfört med vad röntgen kostar.

Köparen har alltid undersökningsplikt, men det är att rekomendera att man berättar allt om hästen man säljer och för över viktiga saker på pappaer.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 457
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar