Försäljning av häst - ärlighet

mackan

Trådstartare
Vill höra vad ni anser i frågan.
Läst försäljningsannons på häst. I annonsen uppges att hästen säljs pga att den inte passar ryttaren. Finns även en film snutt där jag tycker hästens rörelsemönster inte är helt klockrent vid ngt tillfälle i snutten. En snabb googling på hästen drar upp en blogg där ägaren beskriver att hästen varit skadad, och så sent som slutet av februari 2009, har konstaterade ryggproblem och orenhet pga befarade ryggproblem (equiterpeut utlåtande).

När jag mailar och frågar om hästen, får jag svaret att ja den var skadad men man vill inte skriva det i annonsen för då läser ingen den. ang. ryggproblem förnekas detta helt och hållet.

10 minuter senare, vid koll, är bloggen helt borta.

Vad anser ni? Är det rätt resonerat att INTE nämna i annonsen, eller skulle man ha gjort detta?
:bow:

Sv: Försäljning av häst - ärlighet

Det beror väl lite på vad man är mest mån om, hästen eller pengarna.

Själv skulle jag vara noga med att nämna allting för att hästen skulle få bästa möjliga förutsättningarna att må bra hos ny ägare och att den ägaren var medveten om allt som ev varit fel.

Men vill man ha ut maximal summa pengar för hästen så nämner man det givetvis inte. Hur fel det än är.
Moraliskt tycker jag det är förkastligt att mörka något sådant. Men det är bara min åsikt.:)

Beroende på skadan skulle jag kanske inte nämna den i annonsen.
Om veterinär konstaterat att hästen är helt bra, blablabla, att den inte ska få problem osv, då skulle jag berätta det för intresserad köpare, för att slippa bli långrandig i annonsen samt riskera att tappa en bra köpare för att de dragit förhastade slutsatser angående skadan.

Alltså, sådär i allmänhet.

Men en "skum" ryggskada förra månaden... hmm.. det borde nog stå i annonsen, känns som stor risk att man iaf i nuläget inte kan avgöra hur skadan kommer påverka i framtiden.

Finns otroligt mycket oseriösa försäljare, och även kanske okunniga. Precis samma gäller många köpare, så jag förstår att det finns så många havererade hästaffärer...

Förtydligande:
Jag förutsätter att skadorna kommer nämnas till den som ringer på annonsen/kommer och tittar. Det jag undrar över är huruvida ni anser att det ska nämnas i annonsen, om det sen finns en lättgooglad blogg som talar om skador, och vad det säger att man sen tar bort bloggen om ngn frågar om den?

skuggi: skrev inget om ngn mystisk ryggskada. bara att det nämndes RYGGPROBLEM. som ägaren sen inte säger sig veta ngt om.
skadan som skedde tidigare var en fraktur, som nu enligt utsago läkt ut och inte påverkar hästen. som dock fortsatte uppvisa hälta så sent som februari, och det sägs då att man anser att det är ryggproblem som orsakar oerenheten.

Okej, men jag kan ju kanske tycka att det är lite märkligt att ta bort bloggen i så fall. Om man inte har något att dölja.

För visst behöver man inte nämna ALLT i annonsen men det verkar ju ändå vara en ganska 'ny' problembild i brist på bättre ord. Jag hade nog velat nämna något, att hästen inte är i full kondition pga sträckning i ryggen tidigare eller något (nu hittade jag bara på en mening)
Men som sagt just det här att bloggen tas bort ser jag som ett tecken att det är lite 'lurigt'.

lite KL

Pengabegär, ja kanske.
Jag tror att folk helt enkelt är korkade och tror att det inte kommer upptäckas förrän hästen är såld och tänker inte på att risken är stor att man då får tillbaka hästen när skadan upptäcks hos den nya ägaren. Och i värsta fall kan det bli en tvist och det kostar ju en hel del pengar med advokater osv!

Om man väljer att nämna det i annonsen är väl upp till var och en. Däremot ska man ju då säga det vid första kontakt via tel/mail. Jag ringde själv på en häst i höstas och i annonsen fanns ingen info om att den haft problem. Detta berättade dock säljaren direkt till mig när jag ringde och jag tog absolut inte illa upp över att detta inte nämnts i annonsen. Jag ställer ändå alltid frågan vid säljarkontakt innan jag provrider. I den hästens fall var det ganska invecklat så jag förstår att hon inte skrev det i annonsen. Hästen var dessutom inte påverkad av detta i dagsläget och förväntades inte ha några problem i framtiden.

Däremot fick jag vid två olika provridningar vetskap om tidigare skador när jag redan åkt flera mil och stod redo att rida. Varav den ena togs upp efter att jag känt en förändring på ena kotan efter provridningen och frågade vad det var för något. Det kändes väldigt oärligt och dåligt av säljaren att inte informera mig om detta innan jag valde att åka dit för en provridning. Båda dessa var skador på kotor som bidragit till pålagringar på unga hästar.

Så självklart ska en intressent informeras om ev tidigare skador/sjukdommar innan provridning.

När vi letade kontrakt hittade vi ett med en punkt där man hänvisade till en lag som innebar att man hade 6 månader på sig att returnera "varan" om det framkom att den hade fel som inte köparen informerats om. Som vi förstod det kunde det dock gälla även saker som säljaren inte kände till - tex ett exem, trots att hästen aldrig haft exem tidigare, om det utlöstes under de 6 månaderna, och som man inte kunde härleda berodde på att köparen hanterat hästen felaktigt och på så sätt skapat detta. Jag vet inte om den "lagen" gäller även om den inte nämns i kontraktet dock. Vi gick inte in djupare i det hela.

Jag förstår hur man resonerar, men håller inte med. Skriver man ut i annonsen och sätter priset därefter är ju chansen större att få en problemfri affär.

F ö tycker jag det är vanligt att just det du beskriver förekommer, gör själv likadant när jag ser en intressant annons. Och har i 98 % av fallen hittat saker som gör att jag INTE är intresserad ens av att ringa. Och den information som kommer "bakvägen" gör också att jag tycker priset ligger otroligt högt.

Slutsatsen är väl att det handlar om pengar. Tyvärr. Förr eller senare kommer någon som hellre tror på säljaren än lägger ner några minuter på att leta information. Jag hävdar fortfarande att man inte kan lura någon som inte vill tro. Vill man tro på det som sägs och inte närmare granskar påstådda fakta, då är risken stor att man råkar illa ut. Oavsett om det gäller vitvaror, bilar, hästar eller skor.

Vad jag vet så är lagarna oerhört skärpta när det gäller försäljning av häst, och i princip måste ALLT nämnas som ngnsin kan tänkas ang. säljarens insatthet i hästens skadehistorik i kontraktet, för att det inte ska kunna påkallas som återköp senare om det blir problem.

detta är dock lite off topic nu mot vad jag avsåg, jag var mest nyfiken på just annons förfarandet i detta fall.

Jag förstår hur man resonerar, men håller inte med. Skriver man ut i annonsen och sätter priset därefter är ju chansen större att få en problemfri affär.

F ö tycker jag det är vanligt att just det du beskriver förekommer, gör själv likadant när jag ser en intressant annons. Och har i 98 % av fallen hittat saker som gör att jag INTE är intresserad ens av att ringa. Och den information som kommer "bakvägen" gör också att jag tycker priset ligger otroligt högt.

men kan man då inte undra hur säljaren tänker, dvs om det finns fakta att hitta på nätet via den allra enklaste google sökning, att man då ändå väljer att inte ta upp det i annonsen? Känns rätt konstigt för mig. :confused:

Jag tycker att det är bedrägligt att förneka ryggproblem man just skrivit om.
Och att man sedan tagit bort det man skrivit späder på misstanken om en oseriös säljare.

Jag har viss förståelse för säljare som inte väljer att lägga ut hela hästens skadeproblematik i en annons men FÖRUTSÄTTER att man som spekulant får tillgång till informationen INNAN man ev. provrider hästen.

För mig som bor i Norrland kostar det mkt pengar att åka till ex.vis Skåne för att provrida en intressant häst (nu försöker man ju dra ihop ett antal så att man har något att välja på, men ändå). Att då på plats få information om sammanväxta kotor eller fångproblematik skulle göra mig vansinnigt arg. Det vill jag veta innan jag åker.

Det är MÅNGA som tror de är totalanonyma på nätet. Att det inte går att hitta någonting, man har ju ett nick. Och så lägger man ihop två och två, gör en bred sökning som ger en smal sökning som ger mer information och så är bilden komplett.

Värst hittills är den säljare som hade annons ute och som vid en googling berättade på en diskussionssida att hästen ifråga var utdömd. Well, jag tror inte det är den hästen som kommer med hem till mitt stall - för 75 000 kr!

Ett sådant "färskt" ryggproblem som i slutet av feb tycker jag kan nämnas
i annonsen, faktiskt. Personligen skulle man ju ha väntat ut ett
sådant problem tills att hästen var helt ua, innan försäljning.
Alternativt satt ett lägre pris. Och fortfarande ha med det i annonsen.
När du ser ett ojämnt rörelsemönster samt läser på om det i bloggen som
10 minuter senare försvinner, ja då osar det verkligen skumt:crazy:

Men som sagts tidigare i tråden, det är väl pengarna som drar.
Samt att man själv vill "bli av" med problemen.

/J.

Spinner vidare:

man kan ju nämna något i annonsen i stil med "nyligen friskförklarad från xxxxx, redo att sättas igång". För mig berättar det rätt väl vad som står för dörren.

Hej!

Jag ringde på en häst i somras och frågade specifikt efter skador/problem (min förra hade mycket sånt och jag ville inte ha en till). Ingenting sa ägaren. Däremot googlade min kompis fram både 2 och 3 sidor på buke om hästens alla hältor och ryggproblem, så jag ringde upp och sa som det var, att jag inte är intresserad pga skadorna..

Man kan ju undra hur folk tänker ibland..

/ Lavinia

men kan man då inte undra hur säljaren tänker, dvs om det finns fakta att hitta på nätet via den allra enklaste google sökning, att man då ändå väljer att inte ta upp det i annonsen? Känns rätt konstigt för mig. :confused:

säljaren var väl inte så klipsk..

sen är ju frågan om hon faktisk hade tänkt berätta det för ev köpare om dom inte frågade specifikt efter det - om jag uppfattade dig rätt så hade du frågat om ryggproblemen pga du hittade bloggen? är inte alls säkert att hon hade tänkt nämna det. :crazy:

väldigt dålig stil och absolut inte okej. en sak om hästen har haft en skada för många år sen som inte har betydelse i dagsläget, men här rör det sig om något som fortfarande påverkar hästen. och att försöka undanhålla det är befängt.

mest synd tycker jag om hästen, som kanske hamnar hos någon som inte förstår att den är ofräsch. :(

väldigt dålig stil och absolut inte okej. en sak om hästen har haft en skada för många år sen som inte har betydelse i dagsläget, men här rör det sig om något som fortfarande påverkar hästen. och att försöka undanhålla det är befängt.

(

Men där tycker jag faktiskt det är ev. köpare som själv bestämmer om en skada för många år sedan har betydelse. Alltså, alla skador ska nämnas.

nja isf har bara 1% av sveriges hästar någonsin haft en skada..... antigen brukar det stå "aldrig varit halt" eller så står det inget alls. vilket förmodligen betyder att det varit något fel på hästen någon gång.

man kan ju inte ramsa upp alla små blessyrer i en annons, så det förstår jag gott att inte folk gör. det är saker man kan fråga om sen när man ringer eller kollar på hästen.

*kl*

Jag tycker det är ännu mer intressant med alla "PERFEKTA GENOMSNÄLLA BARNPONNIES" som vid kontroll förekommer på flera ställen som busigast i stallet, avkastarkungar etc....

mest synd tycker jag om hästen, som kanske hamnar hos någon som inte förstår att den är ofräsch. :(

ja, dessvärre har väl jag bidragit till detta i och med att jag frågade om problemen jag hittade i bloggen, och de nu tagit bort den. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 619
Senast: Liten
·
Hästvård Jag blir lite förvånad av 'svängningarna' i åsikter som förs fram ang när man ska ge upp och se till att få sin häst utslagen. Så nu... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 574
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka