Försäljning av häst - ärlighet

Sv: Försäljning av häst - ärlighet

*kl*

Jag tycker det är ännu mer intressant med alla "PERFEKTA GENOMSNÄLLA BARNPONNIES" som vid kontroll förekommer på flera ställen som busigast i stallet, avkastarkungar etc....

Här handlar det om skador dock, det är en viss skillnad.

Det är MÅNGA som tror de är totalanonyma på nätet. Att det inte går att hitta någonting, man har ju ett nick. Och så lägger man ihop två och två, gör en bred sökning som ger en smal sökning som ger mer information och så är bilden komplett.

Värst hittills är den säljare som hade annons ute och som vid en googling berättade på en diskussionssida att hästen ifråga var utdömd. Well, jag tror inte det är den hästen som kommer med hem till mitt stall - för 75 000 kr!

Precis, jag förvånas ständigt över detta. Skriver man stammen på hästen och vilket år den är född så är det ju väldigt enkelt att hitta namnet på den och sedan googla och söka på nätet.
Det mest komiska är att folk inte ens verkar förstå att resultat osv är lätta att ta reda på via google och ridsportförbundet. Tävlad 1,30 med bra resultat visar sig vid en googling vara en häst som vägrat ut sig i 1-metersklasser.
Många som marknadsförs som bra läromästare har inte ett enda resultat i den gren som de ska vara läromästare i... :crazy:

Personligen så tycker jag att inte allt faktiskt behövs skrivas ut i annonsen. Dock beror det på vad för sorts skada det handlar om! Allt berättas ju självklart per telefon men sedan vad som skrivs i annonsen beror på.

Ex1. Min häst har nyligen upphittade ryggproblem men som veterinären anser att med x antal massage behandlingar så kommer den att bli så gott som ny och detta kommer inte att påverka hästen ett dugg. Då anser jag att det är onödigt att skriva ut det i annonsen för då kan man förlora spekulanter i onödan- det tar man på telefon och förklarar läget.

Ex2. Min häst har nyligen upphittade (eller gamla) ryggproblem som kan påverka ridbarheten i framtiden och/eller kräva många massage behandlingar/veterinärbesök/kiropraktorbesök. Då anser jag att detta SKA skrivas med i annonsen OCH förklaras på telefon.

Döljer saker det gör man inte oavsett, sjukdomar och liknande ska ju talas om- men vissa saker känns onödiga att skriva ut i annonsen.

jag är helt med på att man inte behöver skriva allt i annonsen. Men när man sen hittar en blogg där problemen med ryggen och orenheten står, och det är skrivet för knappa 3 veckor sen, och frågar om det, och får till svar att "det finns inga ryggproblem", och bloggen sen tas bort 10 min senare, så blir det märkligt tycker jag?

Ringde på en annons förra sommaren, kanon fin häst på bilden, perfekt stam..
Efter samtalet hade jag lite mer info om hästen och gjorde en sökning på ASVH, ringde några samtal osv...

Sitter sedan med info om att hästen har jätte snett kors, efter att ha gått omkull som unghäst, den har blivit opererad och stått länge konvalecent såklart. Den väver tydligen ngt hysteriskt och är väldigt hingstig efter en sen kastrering...klapphingst? Har dessutom ordentliga överben båda fram.

INGET av allt detta nämns!! VARFÖR? När det i dagens samhälle är så enkelt att kolla upp fakta.
Stackars häst.:crazy:

DESSUTOM: många av dessa förutsättningar som du beskriver kommer ju att upptäckas när man väl är på plats. Och då blir jag INTE glad. Jag hatar att slösa tid, och att åka ut och titta på något som egentligen är något helt annat än det som beskrivits... Nej, då har du en väldigt upprörd Lovis på gårdsplanen.

Kan ju mycket väl vara så att hästen fungerar utmärkt till lätt ridning och skogs ridning,men jag var ute efter en häst att träna och tävla på! Vilket jag förklarade och ÄNDÅ nämns inget?? Och hingstar den sig är den ju verkligen inget för nybörjare, om säljaren nu skulle försöka sälja till ngn som hade lägre krav.

Jag fattar verkligen inte människor som dessa, jag sitter bara kvar med en ledsen känsla i kroppen för hästens skull.

Det blir så fel när man inte vågar ta beslut att ta bort hästen, eller leta efter rätt person att köpa (det förutsätter ärlighet).

Som du skriver; vem kan tänkas köpa en sådan häst? Någon med rätt vana är knappast intresserad av skogsridning och höga vårdkostnader (även om de säkert kan finnas). Och med de förutsättingarna sjunker ju också priset som en sten.

Någon kommer att råka illa ut, är det inte köparen så är det hästen som får lida.

Troligtvis hästen är jag rädd...Fast mitt hjärta blöder alltid lite mer för djuren än människan...

jag är helt med på att man inte behöver skriva allt i annonsen. Men när man sen hittar en blogg där problemen med ryggen och orenheten står, och det är skrivet för knappa 3 veckor sen, och frågar om det, och får till svar att "det finns inga ryggproblem", och bloggen sen tas bort 10 min senare, så blir det märkligt tycker jag?

Nej alltså jag håller helt med dig. Spann bara vidare på vad man kan och inte kan skriva in i en annons.

Självklart är det myyyycket skumt att de tar bort bloggen och sedan förnekar ryggproblem. Då vet man ju verkligen vad de är ute efter. :cool:
Mest synd är det ju om häststackarn då som säljs som frisk..

läste nånstans att det var vanligt att folk sålde hästar som blivit utdömda i andra land som tävlingshästar här i sverige. :crazy: i många land, tex finland, så märker man inte hästen. man reggar den i sverige och voila har man en tävlingshäst att sälja.

helt sjukt vad folk gör för pengar.

det är därför jag har fördomar mot danska och tyska importer.. :o har alltid hört att de går sönder snabbt eller så är de redan sönder.. fast i skallen.. :cool:

KL

det är ändå min önskan att försöka hålla tråden på en sansad nivå och främst fokusera på vad man bör skriva/inte skriva i en annons, eller svara på via mail som följdfråga på en annons.

Låt oss försöka att inte spekulera för mycket i vad säljarna i mitt exempel "avser" eller inte avser. Det kan vara precis som de säger, de var ärliga runt den första skadan när jag frågade, den andra, fick jag ingen respons på utan det sas att den inte existerade. Kanske var deras antaganden i bloggen helt felaktiga och det fanns inget problem, och då var det faktiskt sanningen? vi vet ju faktiskt inte. vill mer hålla diskussionen om det går till just den juridiska aspekten av att redovisa skador, samt vad man väljer att säga/inte säga just i annonsen osv. Om det går :bow:

KL på mig själv snarare:
finns det ngn sorts "gräns" ang. annonser och vad man skriver i dessa, på hur "färsk" skadehistoriken ska vara, för att den faktiskt ska nämnas i själva annonsen?

Kan väl tycka rent personligt, att man självklart inte ska redovisa hela sin hästs skadehistorik i en annons, med minsta lilla hälta från 2 eller fler år tillbaks. Men vad tycker ni? finns det som sagt ngn tidsgräns för när det faktiskt BÖR nämnas? I just ANNONSEN menar jag nu, att det diskuteras på telefon vid kontakt förutsätter jag och vill tro på in i det längsta......

Senast ändrad:

i annonsen bör sådant nämnas som påverkar hästens prestation i dag eller i framtiden. har den haft en enda hovböld eller sårskada som är läkt så är det helt orelevant, men har den tex haft kotledsinflammationer är risken stor att det även finns pålagringar där, dvs i högsta grad relevent för framtiden.

Håller med! Det som kan påverka hästens framtid är relevant. Inget annat egentligen.

Men för att krångla till det - vem avgör isåfall vad som är relevant och ev. kan påverka hästen i framtiden? Gör ägaren det? dvs om hästen behandlats för x antal saker på klinik, men blivit friskförklarad, ekvivalerar det då att det heller aldrig behöver nämnas? Eller?

öppen fråga?

Jag hör till de, som om jag säljer och när det har hänt, inte så ofta-berättar om alla skador.

Det betyder givetvis inte att allt sätts ut i annonsen, men jag säger till även om de saker som kan verka ovidkommande för en ev,köpare- men det får de avgöra.

Småsaker räknar jag hovböld, sämre hovkvalite, enstaka kolikanfall,förkylningar,stengalla,vrickning som unghäst,sydda sårskador, övergående tandproblem ja, och liknande.

Släpper alltid all sekretess, ringer och fixar det vare sig de vill eller inte, och skulle aldrig, aldrig lura någon genom att mörka en gammal skada.

Om hästen inte är attraktiv för markanaden, eller av veterinär inte kan garanteras full hållbarhet, har det hänt vid två tillfällen( båda två med godartade, vad det visade sig, röntgenförändringar) att jag dumpat hästen för 15.000 kr, om inte det går....enkel biljett till Scans korvfabrik om jag då inte behåller.

Men för att krångla till det - vem avgör isåfall vad som är relevant och ev. kan påverka hästen i framtiden? Gör ägaren det? dvs om hästen behandlats för x antal saker på klinik, men blivit friskförklarad, ekvivalerar det då att det heller aldrig behöver nämnas? Eller?

Veterinären. Om den sagt att "från och med nu kan hästen friskförklaras" känns det onödigt att skriva om det i annonsen. Man tar det på telefon senare.

Alltså jag tycker att man ska gå igenom sjukdomshistorik innan köp, men det gör man ju inte i annonsen om det inte kommer att påverka köparens förväntningar på hästen (eller vad man nu ska kalla det).
Alltså: har jag en häst som haft en skada som mycket väl kan komma upp igen så skriver man det i annonsen direkt. Har den däremot haft en skada som har läkt och som av veterinären inte anses påverka hästen så känns det onödigt att ta upp det i annonsen. Däremot SKA det tas upp med seriösa spekulanter och vid eventuell försäljning.

Många som marknadsförs som bra läromästare har inte ett enda resultat i den gren som de ska vara läromästare i... :crazy:

Fast måste en läromästare ha tävlat? Läromästare innebär för mig en häst som man lär sig riktig ridning på och ingen nödvändigtvis en häst som man lär sig tävla på. Dock är det ju självklart ett plus ;)

Jag är precis mitt i en häst tvist ..
Som tur är så ser det väldigt bra ut för min del
Köpte en häst som ägaren sa och skrev i kontraktet att hästen är/var fullt frisk...
1 1/2 år tidigare skrev samma person under ett kontrakt på samma häst att den var kronsik sjuk och hade en rad olika sjukdommar och fick inte säljas vidare utan skulle tillbaka till tidigare ägare om denna person inte kunde behålla hästen....
Summan av detta är ::::: jag köpte en häst en häst som skulle vara FULLT FRISK men visar sig vara KRONISK SJUK med en rad olika sjukdommar .. och att den inte fick säljas vidare
Att tillägga till detta är att en vetrinär har inte kunnat sett dessa sjukdommar av en vanlig vetrinär besiktning (gårds besiktning).....i detta fall krävs en mycket omfattande undersökning och röntgen och att det jag har skrivit här är på långa vägar inte allt i denna tvist....

Kontentan av detta är att förtroendet till häst försäljare är lika med noll tyvärr så drabbas alla av detta fast jag igentligen inte vill det ...
Jag vet att det finns väldigt många som seriöst säljer sina hästar men jag som köpare kan inte längre veta vem jag kan lita på och att kommer jag att köpa en ny häst efter detta så kommer jag säkert att vara väldigt nitisk...

Jag tror inte att någon vill köpa en häst som inte går att rida köra ect för dyra pengar.....

Samt att man måste få välja om man vill köpa en häst som är sjuk eller inte genom att säljare talar om hur det ligger till......

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 619
Senast: Liten
·
Hästvård Jag blir lite förvånad av 'svängningarna' i åsikter som förs fram ang när man ska ge upp och se till att få sin häst utslagen. Så nu... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 574
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka