mackan
Trådstartare
Sv: Försäljning av häst - ärlighet
Det resonemanget är nog i stort sett identiskt med mitt eget. Hellre nämna för mycket än för litet, som jag känner det. De nya försäljnings lagarna kräver väl dessutom detta som garanti för att man inte som säljare ska riskera rättstvist/få ta tillbaks hästen, om jag förstått det hela rätt. Dvs reglerna är oerhört skärpta sen ett par år tillbaks.
Om inte annat kan jag känna som så, att om man skulle "mörka" ett potentiellt problem/skada, så om inte annat så kommer det ju att påverka hästen i värsta fall, om nya säljaren visar sig totalt otolerant till en ev. uppdykande skada. Då tar jag hellre det beslutet själv, för att garantera ett bra fortsatt liv (eller för den delen en punkt för ett bra liv) för hästens del.
Jag hör till de, som om jag säljer och när det har hänt, inte så ofta-berättar om alla skador.
Det betyder givetvis inte att allt sätts ut i annonsen, men jag säger till även om de saker som kan verka ovidkommande för en ev,köpare- men det får de avgöra.
Småsaker räknar jag hovböld, sämre hovkvalite, enstaka kolikanfall,förkylningar,stengalla,vrickning som unghäst,sydda sårskador, övergående tandproblem ja, och liknande.
Släpper alltid all sekretess, ringer och fixar det vare sig de vill eller inte, och skulle aldrig, aldrig lura någon genom att mörka en gammal skada.
Om hästen inte är attraktiv för markanaden, eller av veterinär inte kan garanteras full hållbarhet, har det hänt vid två tillfällen( båda två med godartade, vad det visade sig, röntgenförändringar) att jag dumpat hästen för 15.000 kr, om inte det går....enkel biljett till Scans korvfabrik om jag då inte behåller.
Det resonemanget är nog i stort sett identiskt med mitt eget. Hellre nämna för mycket än för litet, som jag känner det. De nya försäljnings lagarna kräver väl dessutom detta som garanti för att man inte som säljare ska riskera rättstvist/få ta tillbaks hästen, om jag förstått det hela rätt. Dvs reglerna är oerhört skärpta sen ett par år tillbaks.
Om inte annat kan jag känna som så, att om man skulle "mörka" ett potentiellt problem/skada, så om inte annat så kommer det ju att påverka hästen i värsta fall, om nya säljaren visar sig totalt otolerant till en ev. uppdykande skada. Då tar jag hellre det beslutet själv, för att garantera ett bra fortsatt liv (eller för den delen en punkt för ett bra liv) för hästens del.