Försäljning av häst - ärlighet

Sv: Försäljning av häst - ärlighet

Jag hör till de, som om jag säljer och när det har hänt, inte så ofta-berättar om alla skador.

Det betyder givetvis inte att allt sätts ut i annonsen, men jag säger till även om de saker som kan verka ovidkommande för en ev,köpare- men det får de avgöra.

Småsaker räknar jag hovböld, sämre hovkvalite, enstaka kolikanfall,förkylningar,stengalla,vrickning som unghäst,sydda sårskador, övergående tandproblem ja, och liknande.

Släpper alltid all sekretess, ringer och fixar det vare sig de vill eller inte, och skulle aldrig, aldrig lura någon genom att mörka en gammal skada.

Om hästen inte är attraktiv för markanaden, eller av veterinär inte kan garanteras full hållbarhet, har det hänt vid två tillfällen( båda två med godartade, vad det visade sig, röntgenförändringar) att jag dumpat hästen för 15.000 kr, om inte det går....enkel biljett till Scans korvfabrik om jag då inte behåller.

Det resonemanget är nog i stort sett identiskt med mitt eget. Hellre nämna för mycket än för litet, som jag känner det. De nya försäljnings lagarna kräver väl dessutom detta som garanti för att man inte som säljare ska riskera rättstvist/få ta tillbaks hästen, om jag förstått det hela rätt. Dvs reglerna är oerhört skärpta sen ett par år tillbaks.
Om inte annat kan jag känna som så, att om man skulle "mörka" ett potentiellt problem/skada, så om inte annat så kommer det ju att påverka hästen i värsta fall, om nya säljaren visar sig totalt otolerant till en ev. uppdykande skada. Då tar jag hellre det beslutet själv, för att garantera ett bra fortsatt liv (eller för den delen en punkt för ett bra liv) för hästens del.

Veterinären. Om den sagt att "från och med nu kan hästen friskförklaras" känns det onödigt att skriva om det i annonsen. Man tar det på telefon senare.

Alltså jag tycker att man ska gå igenom sjukdomshistorik innan köp, men det gör man ju inte i annonsen om det inte kommer att påverka köparens förväntningar på hästen (eller vad man nu ska kalla det).
Alltså: har jag en häst som haft en skada som mycket väl kan komma upp igen så skriver man det i annonsen direkt. Har den däremot haft en skada som har läkt och som av veterinären inte anses påverka hästen så känns det onödigt att ta upp det i annonsen. Däremot SKA det tas upp med seriösa spekulanter och vid eventuell försäljning.

Det kan jag hålla med om.
min fråga blir då: räknas en mail där man specifikt frågar om en skada/problem som nämnts i en öppen blogg på nätet, som en "telefon" fråga?
dvs när jag frågar om skadan som nämnts specifikt, och att hästen konstaterats ofräsh i sina rörelser och ev. ryggproblem sen bara ngra veckor tidigare, och då får svaret att ngt sånt existerar inte? vad tycker ni gäller då i ett sånt fall?

För mig som bor i Norrland kostar det mkt pengar att åka till ex.vis Skåne för att provrida en intressant häst (nu försöker man ju dra ihop ett antal så att man har något att välja på, men ändå). Att då på plats få information om sammanväxta kotor eller fångproblematik skulle göra mig vansinnigt arg. Det vill jag veta innan jag åker.

Det här tycker jag verkar vara mer regel än undantag när man kollar på häst. Senast jag letade tittade jag på totalt åtta hästar, två av dessa var av den där typen.
Till den första hade jag 17-18 mil enkel resa. Hade pratat med dem innan, inga skador, allt ok. Provrider och känner att hästen är rejält ojämn. Påpekar detta för fodervärden (som är den som visar hästen) som utbrister "Men gud vad skickligt av dig att känna det, jag känner det nästan inte alls!" :confused:

Nästa häst åkte jag över 25 mil till, men där hade jag lyckligtvis fler att titta på i samma område. När jag kommer in i stallet har hästen bara ett öga, det andra har den skadat och opererat bort ett par år tidigare. Jag blir irriterad över att inte ha blivit informerad om detta, men ägaren bedyrar att det inte påverkar hästen ett enda dugg, så jag tänker att okej, vi ger det en chans. Hästen är så sned att den bokstavligt talat lutar och vill absolut inte ställa sig bort från synfältet.
Jag letade inte efter en OS-häst, men att trava på en volt ibland vore trevligt... Tackade för mig och åkte därifrån.

85 körda mil i onödan, om jag inte haft fler att titta på vid det andra tillfället.

Det kan jag hålla med om.
min fråga blir då: räknas en mail där man specifikt frågar om en skada/problem som nämnts i en öppen blogg på nätet, som en "telefon" fråga?
dvs när jag frågar om skadan som nämnts specifikt, och att hästen konstaterats ofräsh i sina rörelser och ev. ryggproblem sen bara ngra veckor tidigare, och då får svaret att ngt sånt existerar inte? vad tycker ni gäller då i ett sånt fall?

Personligen tycker jag det är svineri att göra så. Man ska berätta när folk frågar, förklara hur situationen ligger till och så. Annars är det bara skumt.
Jag hade svarat ärligt, även berättat allt per email men jag vet att vissa säljare inte svarar på email eftersom de anser att vill man köpa hästskrället så kan man ta upp luren och slå en pling ;)

Jag tycker absolut att man ska nämna det, hon hade väl förmodligen inte sagt det ändå bara att du just avslöjat henne med hennes blogg. Förjävligt

*KL*
Jag tycker som många här att i annonsen nämner man det som man själv tror har betydelse för hästens framtid. Vid kontakt talar man om allt annat.
När jag har sålt hästar (händer ytterst sällan) har jag skrivit i ALLT i kontraktet, väsentligt som oväsentligt. Som säljare skulle jag inte VÅGA göra något annat.
Talar jag om allt som hästen varit med om, och dessutom skriver in det i kontraktet, så är jag ju skyddad och köparen får bästa möjliga förutsättningar att lyckas med hästen. Det sista jag vill ha är ju en missnöjd köpare som fösöker lämna tillbaka hästen.

Jag åkte en gång för att titta på en ny lektionshäst. Hästen var billig, för att den inte var helt igång. Vi fick ta den en månad på prov, så vi hade transport med oss för att kunna ta med hästen direkt, om den verkade lovande. Det var nämligen en resa på 25 mil, och på klubbens dyrbara arbetstid, så vi vill ju inte resa flera gånger i onödan.
När vi kommer fram säger säljaren att hon har varit på klinik och besiktigat hästen på morgonen, och hästen var lite halt. Veterinären hade dock trott att det berott på att hästen stått och spänt sig i transporten. Resan till kliniken var 10 min...
När jag tittar på hästen, och påpekar den stora gallan i kotleden på det halta benet, och det faktum att hoven var avsevärt mindre på det benet, bedyrar säljaren ändå att hästen aldrig varit halt förut.
Jag är helt övertygad om att detta var gamla problem, som de hade hoppats var borta efter en längre tids vila. Att orsaken till att de åkt och besiktigat samma morgon var för att de skulle ha ett friskintyg, innan hästen blev halt igen då vi satte igång den.
Kan säga attt vi var rätt ilskna då vi åkte hem.

Nu har jag - tack och lov! - inte haft det tvivelaktiga nöjet att sälja häst på länge, och de jag sålt har i de flesta fall varit till personer som vetat vad de gett sig in på alternativt provat hästen under längre tid (fodervärd).

Generellt tycker jag det är en bra idé att göra ett informationsblad om hästen, med text och foto som man kan skicka ut när man fått svar på annonser. Bara att maila ut färdigt .pdf-blad med alla förutsättningar och berätta ALLT om hästen.

Blir det affär lägger man helt enkelt informationsbladet som bilaga till kontraktet, hela jobbet är m e m gjort i o m detta inledande arbeta att sammanställa information.

Vilken bra idé! Den stjäl jag rakt av tills nästa gång jag säljer häst!:D

Ursh osnyggt att ljuga om ryggontet!

När det kommer till att itne skriva om hästens skada så, är den skadad nu? Isdåfall ja, men Har den avrit skadad men är frisk så kan man informera det när intressanter hör av sig... anser jag, men det är ju jag det... :)

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 619
Senast: Liten
·
Hästvård Jag blir lite förvånad av 'svängningarna' i åsikter som förs fram ang när man ska ge upp och se till att få sin häst utslagen. Så nu... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 574
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka