Försäkringsfråga.

sannaaah

Trådstartare
Om distriktsveterinären kollat hästen, känt igenom rygg, ben osv och konstaterat växtvärk, men inte kan garantera att det inte är något med ryggen.
Kan man då åka till klinik, kolla igenom hela hästen och så utan att försäkringsbolaget protesterar? Beror ju på vilket man har osv förstås.

Är det dumt att ringa förs.bolaget och fråga om dom betalar?

Hästen har beordrats vila och har vilat i två månader men ingen förändring alls har synts ännu. Han ska vila till våren men jag vill ändå åka och kolla igenom ryggen ifall att.

Sv: Försäkringsfråga.

Puttar och frågar även om distriksvet måste remittera till klinik för att förs.bolaget ska godkänna. Det behöver de väl ändå inte?!

de flesta försäkringsbolag kvärver inte klink besiktning förens du skall försäkra upp emot 75 000 (varierar något mellan olika bolag)
men om det e friskförklaring du vill ha så bör du nog ringa o kolla med ditt bolag.

Nu beror det ju på vad du har för försäkring men har du den fullförsäkrad och den varit i samma bolag hela tiden så behöver du bara betala undersökningen om de inte hittar något fel.

Men självklart kan du ta en annan veterinär el klinik så att ni hittar felet.

finns det misstanke om ryggproblem och hästen är fullförsäkrad så bör givetvis försäkringen täcka en klinikutredning, där finns ju helt andra resurser.

jag tar i stortsett aldrig hem veterinär (bara för enklare saker som tex. vacc)utan beställer tid på kliniken direkt och åker dit om jag misstänker något "problem", där avgör ju vet. vad som bör göras/utredas och åtminstonde hiterdax har det alltid täckts av försäkringen oavsett vilket bolag det rört så länge det är fullförsäkring utan reservationer.

vill du vara säker hur det funkar så ta kontakt med ditt ombud.

det har aldrig jag behövt iaf. inte så länge veterinären har bestämt vad som behöver undersökas/utredas (att jag inte själv begärt särskild undersökning om vet. ansett den som onödigt)

ibland kan ju veterinärerna behöva utesluta vissa ev. orsaker för att hitta det egentliga "problemet"

Okej.
så här är det i mitt fall.

Hästen är stel och konstig när han ska backa och skakar när han ska lägga sig.
Distr,vet säger att det troligen är växtvärk och att han ska vila resten av vintern men kan dock ej garantera att det inte är något fel i rygg/kors/länd/bakknä osv. Alltså vill jag själv kolla att det inte är det, dock har inte distr,vet "beordrat" mig att kolla på klinik.

Vad räknas det som?

om du ringer din klinik och berättar om era "problem" och vad distrikt vet. sagt så får du troligen en tid på kliniken. när du då kommer in så kommer den vet. att göra en bedömmning på hur utredningen ska gå vidare. om denne anser det befogat att ta plåtar, bedöva leder eller U.L osv. det klinik veterinären tycker är befogat har jag aldrig varit med om att försäkringsbolaget motsatt sig.

distrikt vet. har ju då inte kunnat säga att det är växtvärk och inget annat, utan bara att det troligen är det, samt att denne inte kan garantera att det inte är problem med rygg/kors/länd/bakknä och röntgen syn har ju inte ens vet ;)

tycker inte det spelar någon roll vad "det räknas som" (förstår inte riktigt vad du menar med det) vill man ha svar och sluta "tro" så är det ju större chans att komma fram till en lösning på en klinik som har så mkt. större resurser än vad en vet. som kommer hem till en har ;) och är det något fel så är det ju bra mkt. bättre att få reda på det så fort som möjligt.

Ja det var lite luddigt skrivet det där med var det räknas som. Tänkte bara om jag kräver en undersökning fast ej distr,vet rekomenderat det, om förs,bolaget kan börja krångla osv.

Nu förstår jag hur du menar och håller med fullständigt :bow:
Tack för ditt svar! Känner mig lite klokare nu.
Ska ringa UT imorn det första jag gör.

Apropå det föresten. Brukar det spela roll om man väljer en annan klinik än sin närmaste?
Som syntes har jag knappt nån erfarenhet alls av förs,bolag.
Har direktreglerat en gång på ATG kliniken här i närheten men annars har jag inte haft några skador som kostat mer än självrisken.

för mitt försäkringsbolag har det aldrig spelat någon roll vilken klinik jag valt, har valt olika kliniker beroende på vad "problemet" varit och vilken "special kompetens" jag sökt. väldigt sällan den närmsta ;)

Bra, för min närmaste klinik har inte alls lika bra resurser när det gäller ryggröntgen.

Har jag bokat tid hos SLU. Ska bli skönt att förhoppningsvis veta vad det är, eller om det helt enkelt bara är växtvärk.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 983
Senast: Lavinia
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 099
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 494
Hästvård Jag ska så klart diskutera detta med veterinären när vi ska dit på onsdag, men ville också se om någon här har något gott råd att ge...
2
Svar
39
· Visningar
3 282
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023