Försäkringsfråga!

Sv: Försäkringsfråga!

Om jag tycker min häst är ofräsch så åker jag in i alla fall, även om jag skulle åka dit på att betala allt själv. En hältutredning på klinik kostar ju under 2000 kr om man inte behöver röntga utan bara böja.

Så egentligen kan man åka och undersöka hästen stup i kvarten och det går på försäkringen bara man påstår att man sett symptom hemma??

Den här klinken har samarbete med en myckte duktig ryttare i granngården h*n ställer upp om det behövs (men tar naturligtvis betalt för det, vet inte exakt hur de har löst det men jag tror hon fakturerar klinken) och om hon har möjlighet.
Jag orkar inte förklara allt men i det här läget så var det aktuellt med ridprov utöver resten.

Men hallå - don't shoot the messenger. Det är inte jag som gjort upp villkoren, om du vill tjafsa om dom är det lämpligare att ta det med försäkringsbolaget och inte med mig.

Och om nån nu åker och undersöker hästen stup i kvarten utan att de hittar fel kan jag nästan lova att:
1. Kliniken protesterar.
2. Bolaget protesterar.
3. Det kommer inte uppgå till 2000:-/besök.

Ciazon - ja just det. Har jag sagt nåt annat? Fast mycket_irriterad lägger in brasklapp för at det skulle kosta under 2000:-

Senast ändrad:

Varför skulle klinken protestera?? Det får trots allt betlat för detta.

Jag har aldrig upplevt det som att de kliniker jag varit på (ATG) haft nåt större vinstintresse, jag tror inte deras veterinärer och anställda får mer i plånboken för att de behandlar x antal fler hästar så om en ägare kommer in ett flertal ggr med samma friska häst tror jag de skulle protestera - särskilt med tanke på den arbetsbelastning de redan har.

Det känns rätt uppenbart att du fortsätter tjafsa för sakens skull så vad ska du haka upp dig på den här gången?

Något ska jag väl alltid hitta.. och det finns ganska många privata klinik inte ATG, privata kliniker borde väl rimligtvis ha ett vinstsyfte?

Ja vad vet jag, jag har ingen erfarenhet av privata kliniker.

Jag tycker du ska kontakta ditt försäkringsbolag och påpeka det här eftersom det verkar vara ett problem för dig att det finns nån som ev. sitter och åker med sin friska häst till klinik stup i kvarten.

Nån form av indikation för att det är fel på hästen behöver man, annars skulle ju vem som helst med försäkrad häst bara kunna påstå att hästen "känns skum" när man rider t.ex. och få fullständig utredning inkl röntgen och hela köret, betald av förs.bolaget. Är man ful görs det kanske inför en försäljning... :angel: för att komma billigt undan.

Är man osäker kanske det är lämpligt börja med vanliga veterinären som går genom hästen och därefter skriver remiss till djursjukhuset för vidare utredning. Då lär man i varje fall få ersättning från försäkringsbolaget. Det blir ju ändå bara en självrisk.

Öhhh, vem är det som har varit hos privatklinik och vem har det inte???

mycket_irriterad skrev:
Något ska jag väl alltid hitta.. och det finns ganska många privata klinik inte ATG, privata kliniker borde väl rimligtvis ha ett vinstsyfte?

Menar du att ATG inte skulle gå med vinst???

Törs nästan inte säga det här... jag jobbar på försäkringsbolag och jodå visst händer det att kunder försöker få exportröntgen mm
betalda av oss.

Man skall sälja hästen och låter undersöka den, går den inte igenom på grund av en lös benbit tex så påstår kunden glatt att den var halt innan. Detta för att alla andra försäkringstagare skall betala röntgen av hästen. Hade den varit ok hade de stått för röntgen själv.

Vi "upptäcker" dem dock efterom det framgår av journalen hur det
står till.

/Frasse

Jag har pratat med mitt försäkringsombud men hon kunde inte svara på frågan :confused:
Jag åker och kollar min häst i vilket fall som helst för hon känns inte riktigt ok. Förstår att de inte kan betala allt om de inte hittar fel, men då vet man ju det iaf. Det blir ingen kalldusch när man väl ska betala.
Bra idé att en veterinär konstaterar hältan och att man får remiss!
Tack för alla goda råd :)

Elektron skrev:
Men då kan du väl fråga där nästa gång ist för att fråga mig :idea:

Lovar att aldrig mer göra om det, hittills har du ju ändå inte haft ett vettigt svar.

Hjartagna skrev:
Menar du att ATG inte skulle gå med vinst???

Det har jag ingen aning om ATGklinkerna går med vinst eller inte, men jag tror att en privatklinik drivs mer i vinstdrivande syfte, men det är vad jag tror.

Kan vi i fortsättningen diskutera sakfrågan och utelämna tjafset. Det vore tråkigt om jag tvingas ta bort eller rensa tråden.

Lobelia//Moderator

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396
Hästvård Häst har mest troligt gått omkull rejält i hagen Nick halt i trav,böjt och rakt spår. Vilar 2 veckor innan vi får tid hos vet. Vet...
Svar
3
· Visningar
822
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10