Försäkringsfråga

Maggan564

Trådstartare
Hej!

Har någon fått ut sadel på försäkringen? Allrisk eller olycksfall?

Detta hände mig:
Red i en "tom" sommarhage. Gjorde halt för att spänna sadelgjorden men satt inte av. Det kom fram en älg ur skogen och hästen fick tokspel. Jag åkte av, sadeln snurrade under magen, hästen hoppade över staketet och sadelgjorden brast. Allt gick rimligt bra med både mig och hästen men inte med sadeln... Enligt sadelmakaren är bommen knäckt och den går inte att reparera.

Vad tror ni? Kan jag få ut detta på försäkringen? Hemförsäkringens allrisk eller olycksfallsförsäkringen?

Var väl ingen jättedyr sadel men hade köpt den, begagnad av sadelutprovare, för 12k bara 4 dagar innan så känns ju väldigt surt.

Jag fick min sadel lagad på försäkringen när bommen hade gått av efter en omkullridning. Det var inte några större problem, men vi ringde till dem för att höra. Vet inte vilken del av försäkringen det gick på. De ville i alla fall bara ha information om vad sadeln var värd idag och vad det skulle kosta att laga. Min sadel är värd ca 12k och lagningen gick på någonstans mellan 5-6k. Mycket möjligt att de ersätter hela sadelns värde om den inte går att laga.

Jag har fått på försäkringen. Sadeln åkte i backen och det blev flera fula märken. Ny bom/sits för 13500 var inga konstigheter.

Liknande trådar

Utrustning Hm, ja. Jag är väldigt grön på hur sadlar ska ligga och även om jag har någorlunda uppfattning vill jag gärna veta lite mer. Min medis...
Svar
12
· Visningar
4 056
Senast: Lajke
·
Ekonomi & Juridik Jag har för ett par veckor sedan köpt en nya dressyrsadel till min häst. Äntligen hittade jag denna perfekta sadel och dessutom till...
Svar
6
· Visningar
2 069
Senast: MaRomer
·
T
Utrustning Har fått rekommendationer från olika håll att prova Albion K2 till min hästs rygg. Tog en chansning och köpte en begagnad, men den...
Svar
11
· Visningar
2 377
Senast: caballus
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att byta sadel. Ska lämna in min Hubertus som jag köpte för tre år sen, då jag är helt säker på att bommen måste...
2
Svar
23
· Visningar
2 171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka