Försäkringsfråga - omprövning?

Fashionistan

Trådstartare
Jag fick idag hem papper på att det var dags att betala försäkringen igen, inget konstigt så långt :)

Men sen står det att jag har en reservation gällande hudsjukdom (Amazing hade ringorm i somras på 4 små punkter och det botades snabbt när vi tvättade det med medel vi fick recept av vet)

Så mycket som jag förstod av papprerna måste jag skicka in en friskförklaring för att försäkringen i fortsättningen skall gälla för just hudsjukdom. (?)

Det värsta är att jag måste ta ut en vet som kan göra en återbesiktning o fylla i! Låter ju helt sjukt att jag ska ta ut vet o betala typ 1000kr för besiktningen och sen då kanske inte få tillbaka något av Agria?? (förutom då att reservationen stryks och papprena blir "rena".

Ska det gå till såhär? Borde jag ta ut samma vet som behandlade henne?

Sv: Försäkringsfråga - omprövning?

det vore ju väldigt tråkigt om hästen fick nån form av hudsjukdom o att försäkringen inte täcker det. Det kan ju vara att den kan få inkar, å att de krävs operation å att fb inte vill betala....

Även om det känns jävligt drygt så skulle jag nog fixa intyget..

Det är sant!

Men borde dom inte fatta att ringorm är väldigt vanligt speciellt på unghästar (min är 07:a) och att det går över fort? Skickade nämligen in papper på att hon var behandlad och så)

Tror knappast någon häst har ringorm så länge som 7-8 månader!?!

de har sina rutiner på såna dära företag. Policy och rutiner, man kan svära åt dem i telefon å då hänvisar de till dem ändå.. Försäkringsbolag är numera VÄLDIGT obeservanta på bedrägerier. Håller på mycket med bilar och där försöker många fiffla, vilket de har försökt att förhindra. Det är troligtvis därför de har sina för oss hederliga människor, konstiga regler.

Ja jag blev väldigt konfunderad när de gav mig karensdagar för att jag bytte försäkring (som jag ej skulle ha haft) och sen säger att ringormen uppkommit innan dessa gick ut, fast att det är tydligt att de utgått, förmodligen för att tjäna pengar :grin:
Men men, bara att skicka in detta jäkla intyg o bli av med det antar jag! :cool:

Min första fundering är rätt naturlig... varför starta en tråd på Buke i stället för att först ringa försäkringsbolaget? Det är ju fullt möjligt att det är ett missförstånd...

I annat fall får du väl dessvärre lov att kalla ut veterinär men kolla först om det verkligen ska vara så, så att du inte lägger ut en massa pengar på ingenting.

Jag har kollat med dem innan och det skall vara såhär!

Fick hem papper och så som jag ska lämna till vet så att dom kan fylla i att hästen idag är helt fri från sin hudsjukdom (ringormen). = Jag får göra en reservationsbesiktning = onödiga kostnader för mig!

Tycker att det är så väldigt konstigt bara eftersom att mitt ombud sa att försäkringen skulle täcka recept osv utan problem, och så får jag detta på halsen helt plötsligt.

Men men, blir väl till att ringa hit en vet så fort vädret är bättre :)

Senast ändrad:

Försäkringsbolag har så mycket reservationer och konstiga regler mot allting. En del bolag är helt j*vla värdelösa.

Tråkigt för dig att de ska börja krångla. Tycker ju att de kunde skicka ut ett ombud själva om de vill kolla så att hästen är frisk...

Ja det tycker jag med! Inte för att jag inte kan betala men de 1000kr de kommer att kosta att "reservationsbesiktiga" hästen kunde jag lagt på nått roligare!

Det förstår jag!

Jag hade själv en sjuk hund förra året. Jag betalade och betalade, fick nästan inget tillbaka sen när jag skickade in papper på papper. Den saken ersatte de inte, och inte den andra pga det osv osv. Jag räknade ut att jag skulle tjänat på att inte ha en försäkring! :eek:

Hela kalaset gick på över 6 000 kr under 3 månader exl resor, fick tillbaka ca 1300 kr och hade betalat premie på 2100 kr det året och självrisken var på 2100 kr...

Har dock försäkringen kvar, ifall han skulle behöva opereras akut och det kostar tiotusentals kronor. Livförsäkringen har jag tagit bort helt.

Hästarna dock har jag ganska välförsäkrade i liv också, ifall det skulle inträffa olyckor. Handlar om mer pengar där.

Ja fy! Har hört att just hundar har jag hört är en mardröm att ha försäkrade! Hoppas det löser sig med din så att han slipper mer sånt :)

tack :)

Nu är han frisk iaf :)

Hoppas det löser sig med ditt försäkringsbolag!

Ah va skönt :) Har en kompis vars hund också gått på enorma summor, och bolaget tog knappt nått! Tur för henne att nästa bolag tog nästan allt :)

Ja jag får väl bita i det sura äpplet o få bort reservationen i alla fall! Sen får jag ta o ringa igen o se vad det finns för villkor, eller om det blir till att byta bolag :)

det där skulle jag ringa och kräva att få omprövat av högre chef.
ringorm är en vanlig sjukdom som botas lätt, att det ska ge reservation är galet.

nej gå vidare med det.

Just det bolaget är otroligt fräcka, det är inte första gången de gör så här. Tydligen har de som rutin att sätta reservation efter behandlig. Överklaga. Direkt. Flera har fått rätt.

De kan INTE sätta reservation i löpande försäkring om inte skadan kan ha ansetts ha funnits där INNAN försäkringen trädde i kraft.

Ja men de va ju nån jäkla snubbe hos dom som sa att ringorm ligger patent och kan bryta ut när som helst! O hon fick detta en vecka efter att karensdagarna gått ut o då anser dom att det fanns där innan! :crazy:

Det är nog "latent" som åsyftas...

Har karensdagarna gått ut så har de gått ut. Ringorm smittar faktiskt också, ring din veterinär eller hitta info på nätet att hänvisa till.

Börja med att skriftligen överklaga ,det är alltid bättre att föra dessa samtal i skrift . Kontakta även den behandlande veterinären och kolla vad han/hon har att säga och om möjligt få det skriftlig. Mitt föräkringsbolag backade direkt när jag skickade skriftlig överklagan.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
26 085
Senast: Chilodeur
·
Hästmänniskan Min prinsessa är nu försäkrad i Agria, men jag vill byta så snabbt som möjligt! Har inte fått någon som helst hjälp av dem och när de...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 886
Senast: Zqathan
·
Hundhälsa Ska försöka göra mig kort och försöka skriva så man förstår,för jag behöver information. Vet inte om man får skriva ut namnet på sitt...
Svar
9
· Visningar
3 015
Hästvård har en fundering gällande min försäkring på pollen. Han är försäkrad i Agria till liv och användbarhet till 30 000, och veterinärvård 60...
Svar
15
· Visningar
2 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst
  • Kollagentillskott?

Omröstningar