Försäkringsbolag?

Leea

Trådstartare
Undrar lite vad ni har för försäkring till era hästar.
Jag ska köpa häst och ska teckna ny försäkring men har ingen aning om vilket bolag jag ska välja för det första.

Vad betalar ni i månaden för försäkringen?

Sv: Försäkringsbolag?

För att slippa några reservationer, eller annat strul från försäkringsbolagets sida så hade jag behållt den försäkring som hästen har vid köpet.

Även om försäkringen kanske är ett par hundralappar dyrare än vad annat bolag är, så är det så himla dumt att byta.

Vi har Folksam till alla pållarna, de har varit försäkrade hos Folksam sen födseln (sen stona var dräktiga egentligen), och ska de någon gång säljas, så kommer jag rekommendera köparen att ta över försäkringen för att försöka minimera risken att stå utan ersättning om olyckan är framme.

Lycka till!

Håller med Eloise, ta över den försäkringen hästen har och diskutera sedan med försäkringsbolaget om du vill ändra den på något sätt. Men byt inte!

Jag har if... är otroligt nöjd! när jag köpte min häst så bytte jag från Agria. Anlednignen, ja if... täcker mer än agria...

Jag tycker det är jättesvårt med försäkringar.
Går det att ändra den som han redan har? För nuvarande ägaren tyckte inte att jag skulle ha den då den var väldigt dyr, självrisken då.
Jag läste någonstans att man bara kan ändra en gång om året, men det kanske är olika på olika bolag?

Du kan ändra i samband med att du tar över försäkringen, ev. beroende på hur du vill ändra så får du skicka in friskintyget.
Annars är det som sagt vi årsförfallo dagen som man kan ändra, men även där kan det vara så att ett friskintyg behövs (beroende på hur du vill ändra)
Enklast är att ringa bolaget och fråga:idea:

Min häst var försäkrad i Agria vid köpet, dock var hon lågt försäkrad. Jag valde att ta risken och flytta över till annat bolag (Dina), mest för att förskäkring i agria var ca 30% dyrare om man skulle få till motsvarande självrisk och ändå bara 30.000 som maxgräns på ben.

Det flesta bolag var billigare än Agria och alla hade bättre vilkor, Agrias suspekta sätt att sätta reservationer som flera klagat på på Buke har också bidragit. Alla försäkringsbolag har sin beskärda del av klagomål men det är väl ändå grunden i försäkringen att den ska gälla även för återkommande problem.

Tog över försäkringen på båda mina, har agria på araben och if på varmblodet. Har även haft folksam som jag var väldigt nöjd med när min änglahäst stog inne på ultuna(dog tyvärr) och kostade en hel del...

Skulle inte våga byta pga risken för konstiga reservationer.

Jag har Sveland på alla min från och med idag. Igår hade jag tre i Sveland och den 4e i If, men idag blev jag färdig att ringa och nyteckna hos Sveland även för tidigare If-hästen. Anledning? Höjd premie i kombination med kraftigt försämrade villkor, vilket de ju kan göra eftersom de kan spela på folks rädsla att byta bolag.

Har, peppar, peppar, inte haft några problem med Sveland. 1 häst försäkrad sen födseln, övriga har bytt till Sveland vid 5, 14 resp 18 års ålder.

Betalar 600 kr/år för gamlingen (A4), drygt tusenlappen för 4- och 20-åringen (A1) samt 2400kr/år för 5 åringen som har både utökad vetvård samt fast självrisk, övriga har 50´vetvård samt rörlig självrisk. Samtliga fjordhästar.

Jag tror jag kommer att behålla det försäkringsbolaget som han har nu, If. Jag har inga erfarenheter av dem sedan tidigare men det känns säkrast att behålla det, och ev byta till en billigare försäkring inom samma bolag senare.

Tack så jättemycket för era svar, det har hjälpt jätte mycket!:)

Jag har Folksam på hästen,har jag haft som så gott som alltid på hästarna,aldrig varit något krångel,inte med If heller,dom har också funkat klockrent. Däremot har jag Agria på hunden,fy f*n säger jag bara! Nu är han tyvär för gammal för att byta bolag,och jag vill ju ha han försäkrad så jag har den kvar tills den dagen gammelgubben vandrar vidare,men sen,ALDRIG mer Agria.

Agria var dessutom nästan 1500:- dyrare/år på min hästförsäkring! Och då är det även sämmre villkor,bla ersätter dom bara 15.000:- på hälta,du kan ta en tiläggsförsäkring (för ÄNNU mer pengar) så ersätter dom upp till 30.000:- :grin:

Du gör rätt som har kvar samma försäkringsbolag,som sagt så är det inge bra att byta,men nu när jag köpte min häst så var han försäkrad i Agria,så det gick jag helt enkelt inte med på,så han bytte jag bolag på.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ni någon gång varit med om att ett försäkringsbolag strulat när köpare ska ta över försäkringen? Har lämnat fullmakt men när köpare...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 822
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 642
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag funderar på att byta försäkringsbolag men hur blir det med dolda fel då? " Efterskydd för dolda fel om du säljer en häst som är...
Svar
3
· Visningar
532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka