Försäkringar.....

W

Warmia

Vad dum jag är.....
Har köpt en häst på 16år som var försäkrad, tog bort den försäkringen då jag tänkte flytta den till mitt bolag. MEN ingen tar in hästar över 15år..... VAD GÖR MAN?
Finns det inget bolag som försäkrar hästar över 15år?
Nu har jag en dyr oförsäkrad häst i hagen......

Sv: Försäkringar.....

Kan du inte ringa f d försäkringsbolaget och höra om de inte kan försäkra in den igen? Hur länge sedan är det?

Kollar man inte sånt innan man säger upp den gamla försäkringen?:crazy:

Det finns ju miljarder saker som kan göra att man får sämre villkor i det nya bolaget. Gamla skador som ger reservationer etc, men som inte försämrar den gamla försäkringen...

*Vågar knappt byta försäkringsbolag öht*

*KL*

JAg tog över försäkringen ifrån förra ägaren i samma bolag. Dock va jag delägare innan annars höjs ju priset när det är nya ägare = )

Däremot va han nog 16 när vi bytte försäkringsbolag, ev 15.. minns inte.. men då gick de smärtfritt.

Jag har tänkt på de, hur gör man när man försäkrar nya hästar till ett visst värde, betalar man in det värdet med en gång eller hur gör man ? *förvirrad, alltid fått hjälp med sådant :D*

Om det inte är ändrat så tog Sleipner nyförsäkringar tom 16-året ut. Finns Sleipner kvar? Eller heter det ngt annat?
Om de inte ändrat villkoren och sänkt åldersgränsen.

Bara ny ägare är inte alls ngt som automatiskt höjer premien.
Säljaren kan ju ha olika typer av mängdrabatter som gör lägre premie än om köparen har en häst och försäkrar. Men några andra villkor angående premie har jag aldrig hört talas om.

Vilken premie man får beror på vilket livvärde man vill ha hästen försäkrad i, och om man vill ha rent livvärde (oftast kallad A2 hos bolagen), eller om man vill ha en användbarhetsförsäkring/livvärdesförsäkring (oftast kallad A1 hos bolagen), eller om man kombinerar de två ovanstående.
Likaså kan man oftast välja olika nivåer på veterinärvårdsdelen i försäkringen.

Och vilket livvärde man vill ha, det avgör man själv. Kommer man upp i över 100.000:- krävde ett bolag jag pratade med röntgen, men under 100.000:- krävdes bara vanlig veterinärbesiktning vid nyförsäkring.
Man kan ju köpa en häst som har ett mkt lågt livvärde och vill ha det höjt, vilket ju sällan är ngt problem så länge försäkringsbolaget inte anser man överförsäkrar hästen. Men väljer man att försäkra för köpesumman, då har jag aldrig upplevt att de opponerat sig. Då är de nöjda med ett besiktningsintyg.
Jag köpte tex en tävlingshäst för ett par månader sedan. Hon var endast försäkrad i sk katastrofförsäkring, säljaren har massor med hästar, det blir för dyrt att ha alla enskilt försäkrade. Jag försäkrade hästen för köpesumman, dvs en ren nyförsäkring.

Sedan betalar man ju premien för veterinärvård och livvärde om man vill ha det årsvis, halvårsvis eller liknande.
Jag betalar gammelpållens försäkring halvårsvis, han är 25 år och har bara veterinärvårdsdelen kvar, så det är inte så mkt per år.
Tävlingshästen däremot är högre försäkrad, så där betalar jag månadsvis runt 700 spänn i månaden.

Så man betlaar itne in summan man försäkrar hästen för med en gång? utan det är de man betalar längs med åren?

Gammelhästens försäkring ligger på ungefär 1600 kr per år nu, högre innan ...

Men funderar på att skaffa mig en häst till därför jag undrar nämligen hur de går till :P

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
1 198
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 670
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 169
Senast: Kilauea
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka