Försäkringar (till en själv)

moster

Trådstartare
Vet inte alls om jag la tråden rätt...

Jag sitter och kollar på lite försäkringar till mig själv. Idag har jag bara försäkring via facket men vill få ordning på allt sånt här nu och en av anledningarna till att jag skjuter på det är för att jag tycker det är så jäkla komplicerat.

Min första fråga, vad blir det för skillnad om jag väljer en Sjuk- och olycksfallsförsäkring eller om jag väljer en Sjukvårdsförsäkring och en Olycksfallsförsäkring?
Ska man ha livförsäkring? Fattar om man har gård och hus och sånt med partner, men jag har ju inte sånt?

Vet inte alls om jag la tråden rätt...

Jag sitter och kollar på lite försäkringar till mig själv. Idag har jag bara försäkring via facket men vill få ordning på allt sånt här nu och en av anledningarna till att jag skjuter på det är för att jag tycker det är så jäkla komplicerat.

Min första fråga, vad blir det för skillnad om jag väljer en Sjuk- och olycksfallsförsäkring eller om jag väljer en Sjukvårdsförsäkring och en Olycksfallsförsäkring?
Ska man ha livförsäkring? Fattar om man har gård och hus och sånt med partner, men jag har ju inte sånt?
Vad är det för försäkring du har via facket? För vissa har de försäkringar du nämner via facket.

Vad skillnaden är måste du läsa dig till i respektive bolags villkor. Det går inte att säga generellt för det varierar mycket vad en försäkring täcker. Det man kan säga generellt är att man bör ha en försäkring som både täcker vid sjukdom och vid olycksfall och man bör välja höga belopp. Det man själv ser som en mycket allvarlig skada/sjukdom och som påverkar ens liv enormt mycket kan genererar några procents invaliditet och det är vad man måste räkna på. Fulla beloppet betalas liksom inte ut förren man inte kan röra sig alls och knappt kan blinka typ men även de skador/sjukdomar som ger få procents invaliditet kan ge stora kostnader för en själv.
En mindre livförsäkring ingår ofta och hur man ställer sig till separat/högre livförsäkring eller inte beror på vilken trygghet eventuella efterlevande behöver ha/man vill ge dem.

Vad är det för försäkring du har via facket? För vissa har de försäkringar du nämner via facket.
Om jag har fattat rätt så ingår det
Hemförsäkring
Olycksfallsförsäkring
Inkomstförsäkring
Kompletterings-TGL (livförsäkring)

men om jag oxå har fattat det rätt så ingår det inte samma saker i denna olycksfall som den men man kan teckna själv.

Vad skillnaden är måste du läsa dig till i respektive bolags villkor. Det går inte att säga generellt för det varierar mycket vad en försäkring täcker. Det man kan säga generellt är att man bör ha en försäkring som både täcker vid sjukdom och vid olycksfall och man bör välja höga belopp. Det man själv ser som en mycket allvarlig skada/sjukdom och som påverkar ens liv enormt mycket kan genererar några procents invaliditet och det är vad man måste räkna på. Fulla beloppet betalas liksom inte ut förren man inte kan röra sig alls och knappt kan blinka typ men även de skador/sjukdomar som ger få procents invaliditet kan ge stora kostnader för en själv.
En mindre livförsäkring ingår ofta och hur man ställer sig till separat/högre livförsäkring eller inte beror på vilken trygghet eventuella efterlevande behöver ha/man vill ge dem.

Tänkte oxå på liknande saker när jag läste villkoren utan att egentligen bli så mycket klockare... Det är väldigt mycket "Försäkringen täcker inte", samtidigt som den marknadsför som en "heltäckande försäkring" ...

Tänkte oxå på liknande saker när jag läste villkoren utan att egentligen bli så mycket klockare... Det är väldigt mycket "Försäkringen täcker inte", samtidigt som den marknadsför som en "heltäckande försäkring" ...

Försäkringar utan villkor och undantag hittar man inte. Försäkringsbolagen måste ju också skydda sig. De kan ändock räknas som heltäckande för det.

När det gäller olycksfalls försäkring har jag fått erfara att det är viktigt att kolla vilket område/länder den täcker. Jag upptäckte när jag skadade mig i italienska alperna (skidolycka) att min olycksfallsförsäkring tex inte gäller utanför norden, dvs den tog inte kostnaderna jag hade pga skadan i Italien. Nu täckte reseförsäkringen jag har i min hemförsäkring de flesta kostnader (har dock en kostnad som jag behöver bråk om då mitt hemförsäkringsbolag sa nej och menade att Försäkringskassan skulle ersätta den kostnaden vilket inte stämde).

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 097
Senast: mars
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 139
Senast: lundsbo
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 957
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar