försäkring

Sv: försäkring

Jag har läst men jag tycker fortfarande att du överdriver i ditt "bruksaveln är mer seriös än vallaveln".

Du har hittills visat att du har nollkoll på hur SKK och SBK fungerar organisatoriskt, på vilka raser som räknas som bruksraser, på HD-bestämmelser, vilka raser som Svenska vallhundsklubben är ansvarig för, etc. Ändå har du tillrättavisat mig helt felaktigt på ett ganska ohövligt sätt.

Nu visar du att du har nollkoll på hur citeringar används. Om man sätter en textdel inom citationstecken måste det gå att hitta ordagrant i den text som skrivits. Var i tråden hittar du att jag har skrivit "bruksaveln är mer seriös än vallaveln"?

Det jag gjorde var att lägga fram några anledningar till att en brukshund med meriterade föräldrar är dyrare än en BC. Jag är också väl medveten om att det krävs mer jobb för att utbilda en välbegåvad BC till att klara ett vallhundsprov än få upp en likaledes välbegåvad brukshund i högre klass. Det är några fler hälsotester som krävs för brukshunden plus mentaltesterna.

Beträffande höftledsfel är SVaK:s bestämmelser är mildare än SBK:s, det tror jag att även Migo och vallhund håller med mig om. Om jag har förstått Migo rätt, (och jag vill att hon rättar mig om jag har fel, för hon verkar ha totalkoll på BC-avel) så kan man till och med få valphänvisning från SVaK om avkomman till en HD-parning själv har HD A eller B, och får en kull. I SBK är avkommorna borta från den registrerade populationen, (tyvärr inte från totalpopulationen).

Jag håller med dig om att det är helt OT, och det har jag redan tidigare påpekat! Men jag måste ju få svara dem som så uppenbart har fått allt om bakfoten.

Jag har väldigt svårt att tänka mig att;
- Vallhund och migo väljer hundvalp (och ras?) efter pris.
- Att BC är billigare för att inte kravet på hd-fria föräldrar finns för registrering, speciellt när alla röntgas och väldigt få (enl tråden) går i avel trots hd.
- Att en 15000 kr valp automatiskt är friskare och har mer meriterade föräldrar än en 10000 kr valp.

Du får svar på dina frågor om du läser tråden, men jag ska vara tillmötesgående och svara ändå.

Vallhund har påpekat att " Arbetshundar är inte lika dyra som rosetthundar. " Jag svarade att de arbetshundar jag är intresserad av kostar runt 15000 som valpar. Vad de arbetshundar vallhund och Migo är intresserade av kostar har jag inga synpunkter på.

Jag tror att priserna på BC-valpar med meriterade föräldrar, och brukshundar med meriterade föräldrar styrs av de faktorer som styr priser på en fri marknad, dvs tillgång och efterfrågan. Däremot är det helt klart att det är färre hälsotester och prov en meriterad BC måste genomgå jämfört med en högmeriterad brukshund av den ras jag gillar.

Eftersom det är fri prissättning på valpar är din sista fråga helt absurd. Personligen vet jag precis vilka hälsotester, mentaltester och prov föräldrarna till min valp ska ha genomgått, och med vilka resultat. Det är jag beredd att betala 15000 för.

Du har hittills visat att du har nollkoll på hur SKK och SBK fungerar organisatoriskt, på vilka raser som räknas som bruksraser, på HD-bestämmelser, vilka raser som Svenska vallhundsklubben är ansvarig för, etc. Ändå har du tillrättavisat mig helt felaktigt på ett ganska ohövligt sätt.

Nu visar du att du har nollkoll på hur citeringar används. Om man sätter en textdel inom citationstecken måste det gå att hitta ordagrant i den text som skrivits. Var i tråden hittar du att jag har skrivit "bruksaveln är mer seriös än vallaveln"?

Det jag gjorde var att lägga fram några anledningar till att en brukshund med meriterade föräldrar är dyrare än en BC. Jag är också väl medveten om att det krävs mer jobb för att utbilda en välbegåvad BC till att klara ett vallhundsprov än få upp en likaledes välbegåvad brukshund i högre klass. Det är några fler hälsotester som krävs för brukshunden plus mentaltesterna.

Beträffande höftledsfel är SVaK:s bestämmelser är mildare än SBK:s, det tror jag att även Migo och vallhund håller med mig om. Om jag har förstått Migo rätt, (och jag vill att hon rättar mig om jag har fel, för hon verkar ha totalkoll på BC-avel) så kan man till och med få valphänvisning från SVaK om avkomman till en HD-parning själv har HD A eller B, och får en kull. I SBK är avkommorna borta från den registrerade populationen, (tyvärr inte från totalpopulationen).

Men va!?
Exakt vad är det jag har skrivit som gör att du drar slutsatserna att jag har noll koll?
Jag håller inte med ditt resonemang och därför har jag ingen koll?
Var har jag varit ohövlig?

Jag äger själv en brukshund så jag har full koll på de delarna. Och jag är på olika sätt involverad inom SKK så tycker mig ha ganska bra koll även där.

Jag har väldigt svårt att tänka mig att;
- Vallhund och migo väljer hundvalp (och ras?) efter pris.
- Att BC är billigare för att inte kravet på hd-fria föräldrar finns för registrering, speciellt när alla röntgas och väldigt få (enl tråden) går i avel trots hd.
- Att en 15000 kr valp automatiskt är friskare och har mer meriterade föräldrar än en 10000 kr valp.

Tack :bow:

Jag har lite svårt att se vart personen vill komma med diskussionen faktiskt...

Vad tillför den informationen? Är vi inte överens nu om att för vissa raser, bl a samtliga SBK-raser, är det registreringsförbud för barnbarnen till en kombination där någon av parterna har HD C eller sämre?

Ursäkta att jag svarade på en direkt fråga från dig.:crazy:

Vi har både liv och vet, har den högsta vet. på mitt bolag och det är 40000. Tvekade från början om vi skulle försäkra eller ej, då jag tycker det egentligen känns bättre att ha ett konto med säg 40-50 tusen på och sedan föra över dit vad försäkringen skulle ha kostat varje år. Om man inte behöver utnyttja den har man ju pengarna kvar, och har inte behövt mata försäkringsbolaget med några pengar. Men nu blev det inte så, då jag studerar och det kändes inte bra att låsa en sån stor summa under tiden jag studerar så då blev det försäkring. Och tur kanske det var, Vovve har op. två gånger och sen gjort en gastroskopi, det är någonstans runt 23-24 tusen det och vi har ju varit på en hel del fler besök.

KL*
ansvarsförsäkring som någon nämde, står det "tydligt" om den finns med i hemförsäkringen? Jag har inte ens tänkt på att kolla detta, trodde att det automatiskt gick på hemförsäkringen sas.

Liknande trådar

Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 414
Senast: Vicks
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 475
Senast: Grazing
·
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
704
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
467
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix