Sv: försäkring
Jag har alltid haft både veterinärvård och livvärde.
Veterinärvård 25.000,- på båda. Det var bästa alternativet när jag försäkrade in dem. Och numera får de behålla veterinärvården med fullt värde livet ut där jag har försäkrat, den minskar inte som den gör på vissa bolag. Livvärdet på den gamle är borta, han är 12,5 år nu. På den yngste (snart 4 år) är livvärdet cirka 21.000,- just nu. Tror att det ännu högre nästa årsförfallodag eftersom han har lyckats få fler meriter nu. Försäkringsbolaget utgår från inköpsvärdet och sen lägger man på olika beroende på vilka meriter hunden har/får. Om något sedan händer hunden så att man måste utnyttja livvärdet måste man kunna styrka meriterna, så det är inte bara att höja värdet. Om man vill ha höjt livvärdet måste man själv tala om vilka meriter hunden har. Om det går över en viss summa måste man lämna veterinärintyg på att hunden är frisk.
Tillägg: Jag fick ut livvärde på en av mina hundar. Blev tvungen att ta bort honom eftersom han för andra gången fick en elak tumör (malignt melanom) i gommen och upp i nosen. Han var 9 år o 9 månader när han fick andningsbesvär p g a tumören. Pengarna kom automatiskt efter att veterinären skickat in intyg.