Försäkring vid köp

ishmanda

Trådstartare
Det är så att jag hämtar hem min nya häst på fredag.
Han är i dag försäkrad i Folksam men jag vill hellre ha If då jag tycker
de har bättre skydd i sina försäkringar försäkringar.
Men vad skulle ni rekomendar??
Att jag byter till If direkt eller att jag tar över folksam försäkringen och sedan till nästa försäkringsperiod byter till If?

Hur skulle ni ha gjort??

Sv: Försäkring vid köp

Byter du bolag vid köp så ska det inte vara några problem. Men kolla först av om hästen har haft några skador etc. Har den det så är det dumt att byta bolag.

Jag har precis bytt från IF till Agria för att komma åt den högre ersättningen på mediciner. Innan har jag haft Folksam och varit nöjd :)

Tänk bara på att du får en karens vid försäkrings byte. Lite olika från bolag till bolag hur lång den är men den brukar vara mellan 20 - 30 dagar. Blir hästen sjuk under den tiden så gäller inte försäkringen.

Jag hade behållit Folksam ,det är alltid bättre att ha hästen försäkrad i samma bolag som tidigare. Speciellt om den har varit försäkrad i samma bolag länge. Det kan bli problem med att den nya försäkringen inte täcker skador om de kan misstänka att de funnits innan försäkringen täcknades. Hur gammal är hästen?Vet du om den har varit försäkrad i samma bolag sen födseln?Några gamla skador?

Tänk bara på att du får en karens vid försäkrings byte. Lite olika från bolag till bolag hur lång den är men den brukar vara mellan 20 - 30 dagar. Blir hästen sjuk under den tiden så gäller inte försäkringen.

Det brukar inte vara karens vid byte endast vid nyförsäkring eller om du höjer försäkringen.Vid akuta saker som benbrott täcker försäkringen från dag 1 även vid nyförsäkring.Sen har ju alla bolag olika villkor så det kan säkert skilja hos de olika bolagen.

Finns ingen karens om det inte är sjukdomar som bevisligen fanns redan vid köpet. Förutsättningen är ju då givetvis att hästen är veterinärbesiktigad.
Denna karens är en skröna enligt de försäkringsbolag jag talat med.

Hästen är 2 år och varit försäkrad i Folksam sedan födslen. Har aldrig varit skadad.

Det jag saknar hos Folksam är att de inte täcker avliningen, vilket jag vill ha.
Plus att Folksam har ingen fast självrisk, tycker det är bättre än att ha %

Senast ändrad:

Jag hade inte bytt , det är alltid en fördel att ha haft den försäkrad sen födseln i samma bolag. Hur mycket är den försäkrad för idag ,ska du höja summan? Fast självrisk har många bolag tagit bort .Det blev för dyrt.

Jag tror han är försäkrad i 15000kr i dag, jag kommer höja försäkringen,

Både Agria och If har fast självrisk.

Det lutar åt att jag komemr byta bolag.

Det första du ska kolla är vad Folksam säger har säljarna eller någon annan tagit ut något på försäkringen om det är så kan det vara ett problem. Men be att få se papprerna från Folksam. Och du bör låta säljarna skriva på en fullmakt som ger dig rätt att få se alla jonaler på hästen. Om du inte får det så bör du misstänka att dom försöker dölja något. Om du inte har en fullmakt från dom så har du inte rätt att se hästens jonaler. På Fullmakten ska det stå att du blir "ny ägare", har du ingen fullmakt kommer du inte att få ta del av dom. Och vart dom har varit med hästen till varje tillexempel varje klinik.

Agria har tagit bort den fasta självrisken , If vet jag inte hur det är.
Tänk dig noga för innan du byter.

Hästen har aldrig lämnat gården, aldrig varit sjuk.
Har bara träffat vet i samband med vaccination.

Så dom har varken tagit ut något från Folksam eller några journaler på klinik.

Det brukar inte vara karens vid byte endast vid nyförsäkring eller om du höjer försäkringen.Vid akuta saker som benbrott täcker försäkringen från dag 1 även vid nyförsäkring.Sen har ju alla bolag olika villkor så det kan säkert skilja hos de olika bolagen.

Jo det brukar vara karens vid byte mellan olika bolag, det ny bolaget vill garanterat inte ta över ansvaret för en häst som blivit smittad innan bytet, dock inte någon karens när det gäller byte mellan olika ägare (övertagande) inom samma bolag.

If vet jag att de har kvar, har nämnigen precis tagit bort min häst som hade If.

Kommer byta då Folksam inte täcker allt jag vill och dessutom är dyrare.
Tänker inte betala 600kr mer för en försäkring jag inte är nöjd med.

IF tar antagligen bort sin fasta självrisk till nästa år, så passa på att byta nu i så fall.
Tänk på att den försäkringen blir dyrare än en som har %

Byter jag så jag gör jag nog det nu direkt.

Vet om att det blir dyrare utan % men det känns skönare när det väl händer något.

De jag har kollat med har ingen karens vid byte ,de vill gärna ha nya kunder .Jag kollade förra sommaren med försäljare på tävlingsplatser mest för att det är kul att jämföra . Har inte kollat alla och kommer inte ihåg vilkaeftersom jag egentligen inte alls skulle byta försäkring.Sen kanske inte försäljarna har helt klart för sig vad som verkligen gäller.

Nej, IF har ingen karens på en försäkrad häst, om du uppger försäkringsnumret.

Finns ingen karens om det inte är sjukdomar som bevisligen fanns redan vid köpet. Förutsättningen är ju då givetvis att hästen är veterinärbesiktigad.
Denna karens är en skröna enligt de försäkringsbolag jag talat med.

Vet inte vilka du har pratat med och när. För jag fick senast igår en karens för sjukdomar på ett nyfött föl på 30 dagar. Bara för att mamman inte var i samma bolag. Så det få du nog kolla upp ordentligt igen.

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 372
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
1 043
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 062
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar