Försäkring till Boxer?

Linda_77

Trådstartare
Då är man ute i försäkringsdjungeln igen då.

Hade först tänkt mig A***a men är nu tveksam pga deras förändringar i villkoren.

Vilka försäkringsbolag har ni andra?
Man vill ju liksom ha mest försäkring för pengarna utan att bli ruinerad....

Sv: Försäkring till Boxer?

Själv hr jag Agria till mina; de har trots "försämringarna" (som inte börjar gälla förrän nästa år för mig :bow: ) de absolut bästa villkoren.

Jämför t ex;

Agria;
Ersättningsnivåer
30.000 eller 60.000
Självrisker
1100, 2100 eller 3000 kr (sjunker om man är skadefri) + 15 eller 25%
Ersättningsperiod
125 dagar

Sveland
Ersättningsnivåer
20.000 eller 40.000
Självrisker
1400 eller 1900 (sjunker om man är skadefri) + 25%
Ersättningsperiod
90 dagar

Folksam
Ersättningsnivåer
20.000 eller 40.000
Självrisker
1500 kr + 20%
Ersättningsperiod
125 dagar

IF
Ersättningsnivåer
20.000 eller 40.000
Självrisker
Fast självrisk 2500 kr eller 4000 kr
Ersättningsperiod
100 dagar

Detta är bara en liten del av det hela men jag tycker själv att Agria har överlägset bästa villkoren ändå....

Jag har Agria till den ena, och IF till den andra. Jag väljer IF när jag har valmöjlighet, pga msidigare skadehantering och högre ersättningsnivå på medicin och sådant. De är ganska jämlika i mångt och mycket med Agria dock, finns lite skillnader, vissa fördel Agria och vissa fördel IF.

Agria har självriskrabatt för skadefria år, IF har bonus på premien för skadefria år, respektive påslag för skada, Sveland har bonus för skadefria år på premien, Folksam vet jag inte.

Zoyas sammanställning fungerar även med nya villkoren, dock så är ersättningsnivåerna då 25 000 kr alt 50 000 kr hos Agria.

Zoyas sammanställning fungerar även med nya villkoren, dock så är ersättningsnivåerna då 25 000 kr alt 50 000 kr hos Agria.

hmmm... ojdå, missade ändra det - skyller på att jag fortfarande har de gamla villkoren ett år till (läste på mitt förs. brev som jag fick nyligen :) )

Agria har ju som sagt självriskrabatt vid skadefria år, jag betalade t ex 300 kr i självrisk när vår hane blev sjuk förra året :) De har dock varken höjd/sänkt premie vid friskhet/skada vilket jag tycker är bra. Självriskrabatt är ett bättre system i mitt tycke :)

Senast ändrad:

Fast jag tycker självriskrabatten är bakvänd, och föredrar premierabatt. Den rabatt en FRISK hund drar in, faller i Agria inte ut förrän hunden blir SJUK, eller skadad.

Dvs om min hund är frisk, frisk och kärnfrisk. År ut och år in, och min självrisk är 300 spänn, så jag har ju så att säga inget nöje av det, så länge den fortsätter vara frisk. Vilket man ju hoppas.

En rabatt kopplad till premien däremot, där påverkar den även om hunden fortsätter vara frisk år ut och år in.

En sak att nämna ang självriskrabatten btw. Om man har en självrisk på 1100 kr, och tjänat in självriskrabatt så man bara behöver betala 300 kr, så måste räkningen överskrida orginalsjälvrisken ändå. Dvs en räkning på 600 kr regleras fortfarande inte, trots att du bara har 300 kr i självriskrabatt. Utan det är först vid 1100 kr du kan reglera, och då får du tillbaka 800 kr (om din självrisk med rabatt är 300 kr).

Sen, alla bonussystem är bra, men jag föredrar bonus på premie.

Värt att nämnas är också ang IFs rabattsystem. Om man ska ha en helt rättvisande premie att jämföra med mellan olika bolag, så måste man räkna med den premie man skulle fått hos IF om man fyra år i rad behövt utnyttja försäkringen. Dvs maxpremie. Just eftersom de gör påslag på premien vid skada föregående år (och avdrag vid skadefritt). Så om man jmf med premien man får vid tecknandet, och inte är medveten om att det kan bli påslag, kan man nog bli rätt arg (som den hundägare i råd och rön var, som inte riktigt läst sina villkor. Till IFs försvar ska sägas att det iaf förr inte var skrivet så att en rookie rakt av kunde begripa just bonussystemet)

Tänkte på om/när TS ska jämföra premier, viktigt ta med det i sammanhanget ang IF.

If har självrisk bonus på sakförsäkringar (hem, bil osv) 200:-/år och skadefri försäkring.
Men det ”fina i kråksången” är dels att du får rabatt på djurförsäkringen om du har sak försäkringar i If,
MEN du kan även använda självrisk bonusen på djurförsäkringen vid skada, den är alltså inte kopplad till just den försäkringen som du hart fått självrisk bonusen på.
Men det kräver ju då att du samlar dina försäkringar i If.
Så ni som har djur försäkringar i If , helt klart lönt att få prisförslag på andra försäkringar också

Jag har både villa, bil och barn i IF men eftersom jag har 4 hundar försäkrade i Agria, varav de äldsta är 9 år i år, så gick inte IF med på att försäkra alla 4 då hundarna max får vara 6 år vid tecknande :grin:
+ att det var nåt krux i IF att du får inte mer rabatt om du har fler än 3 försäkringar eller vad det var. Vid 3 (eller var det 4?) så får man maxrabatten men sen är det stopp.

Finns ju liksom ingen anledning för mig att gå över med två och därmed även mista min samlingsrabatt hos Agria (som är 30% + 10% för medl. i SKK). :cool:

Hur mkt påslag vid skada får man hos IF då?

8% för häst iaf, per år, i max 4 år, har för mig det är samma för hund men vill inte svära på det.
Bonusen är lika mycket, dvs 8%.

Max kan man få bonus eller åka på påslag i 4 år i rad, sen är det max. Dvs max 24%, dock beroende på hur de räknar blir den siffran missvisande.

För 8% * 4 = 24%, men om man höjer 8% per år, blir höjningen sett från grundpremien totalt lite högre än 24%. Samma gäller omvänt, maxbonus är 24%, men även där om den räknas på föregående års premie blir det lite mer än 24% mot om man hela tiden räknar på grundpremien.

zqathan vet säkert hur de räknar =)

Så ska man vara helgarderad när man räknar bonus med IF så ska man räkna med fyra år med skadeuttag, dvs maximal otur.

Tillägg: Agria har på hästsidan nu, i ett fall det står om i senaste Ridsport, 'hotat' med att höja premie och/eller självrisk för en försäkringstagare på grund av att hon de senaste åren utnyttjat sin försäkring mer än genomsnittet. Dvs haft hästar som skadat sig olyckligt mycket. Om det är något Agria tänker börja applicera överlag, så innebär det att de - även om det inte står i villkoren - tänker använda sig av premiepåslag vid skada.

Senast ändrad:

Jag har både villa, bil och barn i IF men eftersom jag har 4 hundar försäkrade i Agria, varav de äldsta är 9 år i år, så gick inte IF med på att försäkra alla 4 då hundarna max får vara 6 år vid tecknande :grin:
+ att det var nåt krux i IF att du får inte mer rabatt om du har fler än 3 försäkringar eller vad det var. Vid 3 (eller var det 4?) så får man maxrabatten men sen är det stopp.

Finns ju liksom ingen anledning för mig att gå över med två och därmed även mista min samlingsrabatt hos Agria (som är 30% + 10% för medl. i SKK). :cool:

Max If + rabatt (det du får på djur när du har sak försäkringar i If) är 20% och det får man när man har 4 försäkringar.
Villa/hem räknas som två försäkringar.
Djur ger ingen If + rabatt, men får det, när man har andra försäkringar i If.

7 år är max taket vid nytecknade, undantag kan göras om man är storkund tex en uppfödare som flyttar många hundar och några är ”överåriga” så går det att få undantag.

Rabatt på djur försäkringar får man förutom ovan If + rabatt.
Mängdrabatt minst 4 djur (kan vara olika djurslag)
Eller om minst 4 hästar i samma stall försäkrar i If (behöver inte vara samma ägare)
Uppfödar rabatt på hund/katt = vid minst 3 hundar/katter tänkta till avel.
Finns även flock försäkring på hund/katt för de som har många hundar/katter (minst 7)

Påslagen är 8 % max 24% på båda hållen.

7 år är max taket vid nytecknade, undantag kan göras om man är storkund tex en uppfödare som flyttar många hundar och några är ”överåriga” så går det att få undantag.

Jag begärde offert för drygt ett år sedan (eftersom jag har allt annat i IF som sagt) och då var ju dessa "gamlingar" 8 år och IF var inte intresserad av att ta över dem....

Jag begärde offert för drygt ett år sedan (eftersom jag har allt annat i IF som sagt) och då var ju dessa "gamlingar" 8 år och IF var inte intresserad av att ta över dem....

Orsaken till att bolagen inte försäkrar in äldre djur, gäller alla bolag, utom Agria som har en speciell veteran försäkring (hade? Har lite dålig koll på Agria) med högre premie och speciela vilkor.
Är att man har inte fått in någon premie på djuren tidigare och tyvärr är det ju så att det är en stor risk för bolagen att ny teckna äldre djur.

Ja, det förstår jag ju men som jag skrev tidigare så fanns det ju ingen anledning för mig att byta två djur och mista samlingsrabatt etc.... vilket jag även påpekade för säljaren på IF (som ringde upp mig).

Ja, det förstår jag ju men som jag skrev tidigare så fanns det ju ingen anledning för mig att byta två djur och mista samlingsrabatt etc.... vilket jag även påpekade för säljaren på IF (som ringde upp mig).

Helt rätt och det håll nog säljaren med om också!

Jag har haft IF tidigare.
Den förra hunden va folksam och hästar KANON BRA

nu har jag den stora i Sveland , Hon va redan försäkrad där som valp. Svåra att göra ärenden med. Tar lång tid på sig.
Min nya valp är i folksam. Dom är snabba och bra.

Jag har folksam till mina. Snabba o har en personlig handläggare som jag alltid ringer. Helt super. Denna vet exakt vad jag vill ha o försäkrar mina djur efter det. Tycker folksam är helt toppen att ha att göra med då handläggning vid utbetalning går fort o smidigt.
Kan berätta en sak som hände för ett tag sen

Min hund blev sjuk men då veterinären skulle direktreglera så hade jag varit slarvig o missat att betala in premien. (extremt slarvigt ja jag vet men betalade in det direkt då) så de kunden inte direktreglera. AJ det var många sköna tusenlappar som försvann där. Fick efter en tid se på kontot att dom hade betalat in pengar från försäkringen istället. Shit tänkte jag de har amulerat försäkringen o hund är oförsäkrad. Ringde då upp mitt ombud som talade om att de hade tagit det som jag skulle ha fått tillbaka på försäkringen o betalat min premie. Så naturligtvis var hund försäkrad fortfarande. Det dom hade satt in på kontot var det som var inbetalt för mycket.
Tror inte många bolag gör så utan de amulerar nog bara.

Jag har varit folksam trogen i massa år o kommer vara det i massa år till.

Ber tusen gånger om ursäkt….
Men tänkte inte på nästan det viktigaste vid försäkrings val!

Och det är var har uppfödaren sin dolda fel försäkring?
Helt klart en fördel att välja samma bolag åtminstone de första åren.
Dolda fel försäkring ska ju gälla även om valpköparen väljer annat bolag (gör det på If i vart fall)
Men kolla för säkerhets skull…
Men även om den gäller så är det mycket, mycket enklare om uppfödare och valpköpare har samma bolag.

På en del bolag (inte alla) så blir det tydligen karens också om man tar ett anat bolag, än det som uppfödaren har sin valpkulls försäkring.
Fick veta detta i går, If har ingen karens på valpar oavsett vilket bolag uppfödaren har sin försäkring och jag har trott att det var så i alla bolag (dålig koll alltså)

Men tydligen är så inte fallet fick jag veta av en som ringde mig i går och berättade att hennes valpköpare hade valt ett annat bolag och valpen hade tyvärr blivit dålig och inlagd på djursjukhus vid betalning så gick det ej att direkt reglera för valpen hade 30 dagars karens på det bolaget…

Sånt här tänker man inte alltid på, men jag borde ju verkligen ha gjort det…
#skäms#

Det blir oftast dyrare om man täcknar en ny försäkring när hunden är mer än 1 år. Tex om man byter bolag vid 1 år ålder. Dom vill gärna ha hunden från valp.
Vi ringde runt o kollade mycket noga .
Så har vissa 30 d karens.
så kolla kolla noga noga

Det ska inte skilja ett dugg i premie på 1-åring försäkrad som valp, och 1-åring som kommer nyförsäkrad. Däremot erbjuder i princip alla bolag valprabatt, dvs första året är billigare. Inte det du märkt av? Annars är det nog bolagens prisskillnader generellt.

BOLAGEN vill ha kunder, oavsett ålder. Men om de får in dem som valpar är chansen stor de stannar för livet, då byte av bolag är en riskfylld procedur. Och varje år som ett försäkrat djur är skadefritt är en vinst för företaget. Och ju längre hunden är försäkrad, dessto större chans är det bolaget går plus.

Dock rent riskmässigt är det en bättre affär för bolaget med en hund som införsäkras som ettåring än som valp, och kvarstår resten av livet. På ettåringen behöver de aldrig ersätta sådant som fanns innan hunden var ett år/innan försäkringen tecknades.

Min knatte t ex är rena 'drömmen' för bolagen. Införsäkrades som 6 månader gammal, så de behöver aldrig ens riskera att få betala om han får hd/ad-fel eller liknande utvecklingsrubbningar, ej heller för ev fel som fanns men inte hade visat sig innan han var 6 månader. Men premien är lika hög. Så ska man se det ur bolagens synvinkel så är det bättre för dem få en hund införsäkrad efter 4 månaders ålder, men gärna så ung att den om den stannar livet ut innebär många års premier.

Senast ändrad:

Det blir oftast dyrare om man täcknar en ny försäkring när hunden är mer än 1 år. Tex om man byter bolag vid 1 år ålder. Dom vill gärna ha hunden från valp.
Vi ringde runt o kollade mycket noga .
Så har vissa 30 d karens.
så kolla kolla noga noga

Det måste du ha missuppfattat på något sätt.
Däremot så lämnar visa bolag kraftig rabatt på valpar, dock får man en ”vanlig” premie år två.
Så det kan vara detta du tänker på?

tecknar du Sveland Junior innan valpen blivit 4 månader och den gäller i ett år. Sedan övergår försäkringen i Sveland Hund till normal premie med 5% rabatt om valpen varit skadefri första året.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 429
Senast: Grazing
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 181
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 511
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar