Försäkring? Starta eget?

Julienne

Trådstartare
God kväll bukare!

Det är nu såhär att jag skulle vilja testa om in/tillridning och försäljning skulle vara något som funkar här uppe, alltså om det kan ge några kunder.
Men då har jag funderingar att starta företag eller inte..

Skulle vilja starta det som företag om jag vet att det funkar men samtidigt är det ju inte säkert och då har man fått betala osv och allt vad som innebär att starta eget för att sedan lägga ner det hela. Skulle därför hellre vilja starta som privat för att testa lite.

Men då kommer vi till försäkringsfrågan, jag måste kanske ha någon försäkring? Är det någon som vet om det är något man kan skaffa även om man inte är ett företag?

Och sista frågan är ju, skulle folk våga lämna iväg sin häst till en person som inte har företag? Förstår ju att det verkar mer seriöst om man har det men jag har inte pengar att lägga in just nu.

Många funderingar och jag hoppas någon kan ge mig något svar på iaf någon av mina funderingar :)

Ha en fortsatt trevlig kväll!

Sv: Försäkring? Starta eget?

Jag hade absolut lämnat iväg min häst till någon som inte har företag. För mig är det inte viktigast att du har företag, för mig är det viktigast att du har kunskap och vet vad du sysslar med.

Jag hade inte lämnat min lovande 3-åring för inridning ifall jag inte visste att du faktiskt kan rida in och jag hade varit väldigt petig med referenser och med lovord från andra. Jag tror inte att man behöver starta ett regelrätt företag innan man har kunder och hästar som kommer in i stallet.

Jag har själv en gång i tiden haft ett salustall som också tog emot in- och tillridningar. Det var väldigt roligt och helt okej betalt. Men jag slutade efter ett tag med andras hästar eftersom jag inte vill jobba och riskera mig själv för andras. Att rida in hästar är för unga människor. ;)

Jag hade absolut lämnat iväg min häst till någon som inte har företag. För mig är det inte viktigast att du har företag, för mig är det viktigast att du har kunskap och vet vad du sysslar med.

Jag hade inte lämnat min lovande 3-åring för inridning ifall jag inte visste att du faktiskt kan rida in och jag hade varit väldigt petig med referenser och med lovord från andra. Jag tror inte att man behöver starta ett regelrätt företag innan man har kunder och hästar som kommer in i stallet.

Jag har själv en gång i tiden haft ett salustall som också tog emot in- och tillridningar. Det var väldigt roligt och helt okej betalt. Men jag slutade efter ett tag med andras hästar eftersom jag inte vill jobba och riskera mig själv för andras. Att rida in hästar är för unga människor. ;)

Det låter kanon det!
Svårt med referenser osv från början bara, visst ha man ju några man kan tillfråga men inte alltför många.. Vad vill man som kund se för sorts referenser? Tränare? Tidigare kunder? Arbetsgivare inom häst?

Det jag tycker är viktigt är en ansvarsförsäkring. Så det finns något skydd om vi inte är överens och jag vill ha pengar av dig.

Vet inte vad det är som kostar så mycket pengar med att registrera en enskild firma, eller tänkte du gå på aktiebolag direkt?

Det jag tycker är viktigt är en ansvarsförsäkring. Så det finns något skydd om vi inte är överens och jag vill ha pengar av dig.

Vet inte vad det är som kostar så mycket pengar med att registrera en enskild firma, eller tänkte du gå på aktiebolag direkt?

Ja det var det jag också tänkte på, och frågan är ju om en sådan går att ordna för privatperson..

Nej kanske inte själva startandet men killen trodde att man måste betala in en slags schablon skatt..

Jo, det är en ansvarsförsäkring. Vad jag avsåg var om vi inte var övrens om hästen t ex skadar sig hos dig, jag vill att du betalar för hästen - du tycker det är mitt problem. Då vill jag gärna att det finns en ansvarsförsäkring som kan gå in och täcka din del (om du är tom i plånboken) om det är så att det faktiskt är något du ansvarar för.

Frågan är om den försäkringen täcker när du s a s driver rörelse. Ring och fråga bolaget.

Jo, det är en ansvarsförsäkring. Vad jag avsåg var om vi inte var övrens om hästen t ex skadar sig hos dig, jag vill att du betalar för hästen - du tycker det är mitt problem. Då vill jag gärna att det finns en ansvarsförsäkring som kan gå in och täcka din del (om du är tom i plånboken) om det är så att det faktiskt är något du ansvarar för.

Frågan är om den försäkringen täcker när du s a s driver rörelse. Ring och fråga bolaget.

Ja okej. Ja då täcker den ju. Men samtidigt så skriver man ju kontrakt och där står också vad som gäller. Men självklart kan det ändå vara bra.

Säg att hästen skadar sig och det enligt kontraktet är ditt ansvar. Ägaren kräver dig på 25 000 kr, som du inte har. Då är det bra att ha en ansvarsförsäkring.

Vad vill man som kund se för sorts referenser? Tränare? Tidigare kunder? Arbetsgivare inom häst?
Jag vill se hästar du ridit in som fungerar. Jag vill se hästar som behövts utbildats som fått utbildningen av dig. Tidigare kunder är absolut bra! Och jag vill se en hemsida med massor med bilder där du rider unghästar.

Vad en tränare säger skiter jag fullständigt i. Du kan vara hur bra som helst med de hästarna som tränaren sett dig med, men inte alls fungera med en oinriden 3-åring.

Hur många hästar har du ridit in i ditt liv? Hur många har du ridit till? Vilka klasser tävlar du? Det måste ju finnas resultat från vad du gjort hittills.

Jag har inget som helst intresse av att se en unghästberidare rida MSV. Det är helt irrelevant. För mig är det viktigt att du som rider in fattar hur man rider in en häst och hur man hanterar en outbildad häst överlag.

Ska du rida in och till är det nog ett bra om du visar på 3-års, championaten etc. Så jag vill kunna se meriter därifrån - att du fått en normal 3-åring och ridit in, visat på 3-års med bra resultat.

Jag vill se hästar du ridit in som fungerar. Jag vill se hästar som behövts utbildats som fått utbildningen av dig. Tidigare kunder är absolut bra! Och jag vill se en hemsida med massor med bilder där du rider unghästar.

Vad en tränare säger skiter jag fullständigt i. Du kan vara hur bra som helst med de hästarna som tränaren sett dig med, men inte alls fungera med en oinriden 3-åring.

Hur många hästar har du ridit in i ditt liv? Hur många har du ridit till? Vilka klasser tävlar du? Det måste ju finnas resultat från vad du gjort hittills.

Jag har inget som helst intresse av att se en unghästberidare rida MSV. Det är helt irrelevant. För mig är det viktigt att du som rider in fattar hur man rider in en häst och hur man hanterar en outbildad häst överlag.

Ska du rida in och till är det nog ett bra om du visar på 3-års, championaten etc. Så jag vill kunna se meriter därifrån - att du fått en normal 3-åring och ridit in, visat på 3-års med bra resultat.

Men så många kunder kan man ju inte ha haft innan man börjat så att säga, man måste ju börja någonstans. Om man inte har råd att köpa en massa unghästar dvs. Nu har ju jag hunnit rida in några stycken så men inte alltför många.

Resultat från tävlingar har jag men däremot aldrig från något championat då jag bor uppe i Östersund och här uppe är det vad jag vet dåligt med sådant. Allting är ju nere i södra Sverige.

Men så många kunder kan man ju inte ha haft innan man börjat så att säga, man måste ju börja någonstans.
Men man startar ju inte ett företag innan man har tillräckligt med kött på benen för att företaget ska gå runt. Och du behöver ju inget företag för att du ska rida in eller till någon enstaka häst här eller där. Det kan du ju ta som privatperson utan kraven på speciell revision etc. Det är ju inte bara att starta ett företag heller, du måste ju kunna sköta företagets pappersarbete.

Resultat från tävlingar har jag men däremot aldrig från något championat då jag bor uppe i Östersund och här uppe är det vad jag vet dåligt med sådant. Allting är ju nere i södra Sverige.
Men det stämmer ju inte!! :crazy:
I år var 3-årstesterna Svärdsjö (Dalarna), Högbo (Gävleborg), Sundsvall, Boden, Umeå, etc.

För att du ska få ett företag att gå med vinst så att du kan ta ut lön etc så behöver du vara kunnigare och mer aktiv inom hästnäringen än vad du verkar vara just nu. Men trägen vinner! Se till att visa dig överallt, var med på 3-årstester, championat, tävlingar, etc. Och så sprider du ordet överallt. De flesta kunder får du inte genom annonser, utan det får du genom ryktet.

Jag håller helt med Ramona och tillägger också att det för mig är viktigt med referenser från arbetsgivare, t ex tidigare jobbat för xxxx xxxxx (känd ryttare). Det betyder att man har erfarenhet inte bara från inridningen utan det som inridningen är , d v s föreberelser för högre utbildning.

Vet inte hur många gånger det kommit grodor ur munnen på hästföretagare som visar att ja, de kanske kan ta en häst till LB men att ta den vidare - nej. Och ibland är det faktiskt viktigt att man vet vad man utbildar FÖR, d v s att man inte sätter misstag i hästen (om man tror är rätt då) som sedan längre fram visar sig vara något som tar tid och energi att plocka bort/arbeta om.

Men man startar ju inte ett företag innan man har tillräckligt med kött på benen för att företaget ska gå runt. Och du behöver ju inget företag för att du ska rida in eller till någon enstaka häst här eller där. Det kan du ju ta som privatperson utan kraven på speciell revision etc. Det är ju inte bara att starta ett företag heller, du måste ju kunna sköta företagets pappersarbete.

Men det stämmer ju inte!! :crazy:
I år var 3-årstesterna Svärdsjö (Dalarna), Högbo (Gävleborg), Sundsvall, Boden, Umeå, etc.

För att du ska få ett företag att gå med vinst så att du kan ta ut lön etc så behöver du vara kunnigare och mer aktiv inom hästnäringen än vad du verkar vara just nu. Men trägen vinner! Se till att visa dig överallt, var med på 3-årstester, championat, tävlingar, etc. Och så sprider du ordet överallt. De flesta kunder får du inte genom annonser, utan det får du genom ryktet.

Nej det var just därför jag skulle vilja hålla det på privat nivå som jag skrev i första inlägget. Men jag tänkte på alla risker och därför funderade om företag.
Jag vill hellre hålla det privat.

Men hur ska jag kunna deltaga i 3 års test utan häst? Jag har ingen unghäst själv och kommer inte ha råd att köpa mig en och känner faktiskt ingen häromkring som åker på det..

Kan du inte kolla dig omkring bland uppfödare och vänner i din närhet, och gör en special-trojka? Det kanske inte behöver ge mer än att det täcker hästens kostnader, för förhoppningsvis har du då gjort ett bra jobb och gjort dig förtjänt av ett till. Du behöver kanske inte börja med en tre-åring heller, kan ju rida fyr- och femåringar med innan det går upp alldeles i nivå (sedan kommer ju msv a för 6-åringar, då måste man verkligen vara i gemet, dels vara såpass duktig själv, dels rida på 'rätt' häst, trots allt inte alla hästar som är redo för 6- och 7-årschamp. utan behöver mera tid). Om du är liten kan du ju rida ungponnyer på championat med.

Det betyder att man har erfarenhet inte bara från inridningen utan det som inridningen är, d v s föreberelser för högre utbildning. Vet inte hur många gånger det kommit grodor ur munnen på hästföretagare som visar att ja, de kanske kan ta en häst till LB men att ta den vidare - nej. Och ibland är det faktiskt viktigt att man vet vad man utbildar FÖR, d v s att man inte sätter misstag i hästen (om man tror är rätt då) som sedan längre fram visar sig vara något som tar tid och energi att plocka bort/arbeta om.
Håller helt med! En unghästutbildare behöver visa att dom inta bara kan lära en häst rätt galopp, utan förbereder den och bäddar för högre 'studier' hela vägen. Där i ligger skillnaden mellan en dålig eller medioker till en bra beridare.

Så om jag skulle lämna iväg en unghäst vill jag att personen jag lämnar till ska ha mer meriter än msv c 12 ggr på eller under 60% och den ska också ha tagit unghäst till championat (för att visa att det inte är tack vare en färdig häst som meriterna finns).

Jag har haft hästar på in och tillridning utan företag just för att skaffa mig meriter från "kunder". Började med att ta emot hästar till självkostnadspris och när det funkade kunde man börja ta lite betalt osv.

Var noga bara med att skriva ett vattentätt kontrakt där allt som gäller står med, dom allra flesta sköter sig bra men det finns några få hästägare som man inte vill ha att göra med.

Nu ska jag snart ha barn så det blir inget företag nu heller men framtiden får utvisa vad som händer sen.

Men jag tänkte på alla risker och därför funderade om företag.
Vad är det för risker du tänker på då?

Det viktigaste för dig som håller på med unghästar som försörjning är att du har en bra olycksfallsförsäkring så att du får pengar även om du inte kan jobba. Och så behöver du ett avtal med dina kunder där det står specat vem som betalar vad. Normalt sett är det ju så att ägaren till hästen betalar alla veterinärvårdskostnader när man har iväg hästen hos en utbildare eller hos ett salustall. Precis som att hovslagarkostnader kommer utöver det man betalar utbildaren för.

Så, tex. Du tar 5000:-/mån för att rida in en häst. Det tar 2 månader säger vi. Under den tiden behöver du antagligen sko hästen en gång. Då betalar du hovslagaren när denne är där, eller så skickar hovslagaren en faktura direkt till ägaren. Betalar du lägger du på det på din räkning till ägaren och ägaren får då betala dig 5000:- plus hovslagaren. Skadar sig hästen under tiden så är det samma sak där. Du tar kontakt med ägaren och pratar med denne förstås så att det inte kommer som en överraskning att hästen skadat sig och veterinär tillkallades.

Men normalt sett så skadar sig inte hästarna ifall man har en vettig anläggning och bra hästhållning.

Det som skiljer proffsen från amatörerna är att amatörerna gör fler dumma grejer vilket gör att de skadar sig. Jag vet tex ingen som jobbat med hästar professionellt som skulle lasta ur en häst på tex ett meeting och ta av transportskydden det första de gör ifall skydden sitter bra på benet. De tar hästen och leder in den i boxen och tar av skydden där. Tyvärr vet jag massor med hästvana människor utan säkerhetstänket som tar ut hästen ur transporten och genast tar av skydden medan de själva håller hästen i absolut slutet på grimskaftet, medan hästen kollar in läget på tävlingsplatsen. Då sker det olyckor!

Har nu fått in en häst som ska komma nästa vecka.. Då behöver jag ett bra avtal. Vet ni vart man kan få tag ett sådant? Eller kanske man kan få hjälp att skriva ett? Jag känner flera juristutbildade men ingen av dem kan något om hästar och det känns som en bra grej att kunna i detta fall. För jag vill ju ha bra och välskrivna kontrakt.

Denna häst var inte försäkrad, men hon var väl medveten om detta så jag måste ju skriva något där också, men det borde man kunna formulera ihop något själv typ att Om hästen skulle skadas står hästägaren för samtliga kostnader. Men så skulle det ju vara även om den varit försäkrad, om man inte varit dum då dvs och oaktsam.

Jag tycker du ska fundera en extra gång på om du verkligen ska ta emot en oförsäkrad häst. Det kan ställa till rätt mycket problem, särskilt om den ska säljas senare.

Många (seriös) hästutbildare har valt att inte ta emot oförsäkrade hästar, just p g a vad det kan ställa till med. Det är svårt att överblicka alla situationer, men just i fall med oförsäkrade hästar går det att se ett par olika scenarion som inte är så roliga för dig som uppdragstagare. Är det värt risken?

Har nu fått in en häst som ska komma nästa vecka.. Då behöver jag ett bra avtal. Vet ni vart man kan få tag ett sådant? Eller kanske man kan få hjälp att skriva ett? Jag känner flera juristutbildade men ingen av dem kan något om hästar och det känns som en bra grej att kunna i detta fall. För jag vill ju ha bra och välskrivna kontrakt.
Fast man behöver ju inte vara hästkunnig för att skriva ett bra avtal. Låt de skriva ett avtal till dig som du sedan korrigerar och ändrar så att du får det som du vill.

Gör ett avtal som du bara kan kopiera upp i mängder och fylla i allt eftersom de behövs för olika kunder, då slipper du skriva nya kontrakt varje gång.

Med i kontraktet ska båda era namn, adress, telefon- och personnummer vara med i alla fall. Mailadresser är också bra att stoppa i kontrakten så att du har. Det är bra för din egen skull dessutom eftersom du då kan skapa en mailinglista och skicka ut vad som händer i ditt "företag". Tex reklam och PR.

Med i kontraktet ska också namnet på hästen, samt alla hästens detaljer vara med. Vill man kan man ta en kopia på passet och bifoga det tillsammans med kontraktet, så slipper man skriva allting, då räcker det med namnet och sen se bifogad kopia. Här ska det också stå vad du ska göra med hästen. Är hästen inlämnad för inridning så bockar du för det. Är den inlämnad för tillridning så bockar du av det. Är den inlämnad för att tävlas, visas på 3-års etc? Skriv det som ska göras med hästen. Du behöver absolut inte ha med ett schema över hur hästen ska utbildas, men det ska stå i kontraktet vad som ska göras med hästen under tiden du har den. Det är bra om det står ungefär hur lång tid det beräknas ta så att hästägaren kan planera när hästen är borta och när den kommer hem. Det ska ju inte vara så att du en dag ringer och säger att de måste komma och hämta hästen eftersom den är klar nu.

Du behöver också ha en lista på vad som kom med hästen så att du skickar med rätt saker hem.

Och så kommer du till den ekonomiska biten. Här ska det stå exakt vad du tar betalt så att hästägaren vet vad den ska betala utan krusiduller. Kostar det tex 1500:-/veckan så ska det stå att det kostar 1500:- varje påbörjad vecka. En vecka börjar på en måndag eller vilken dag du bestämmer. Precisera och var tydlig.

Kostnader som tillkommer är kanske hovslagare, veterinär, etc. Hur gör du med förstörd inredning? Står hästägaren för det som hästen gör sönder eller är det en risk du kalkylerar med att du står för?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 275
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 777
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 083
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka