Försäkring, självrisk, förstår inte riktigt..

P

Popkorn

Jag håller just nu och kollar runt lite på försäkringar för hund, då det ev. blir en liten till hösten. Men en sak som jag inte fattar på agrias sida är att det står så här angående fast självrisk. 'Den fasta självrisken betalar du en gång per
självriskperiod som är 125 dagar'.

Vadå, ska man betala självrisk var 125 dag eller är jag bara otroligt korkad just nu?

Sv: Försäkring, självrisk, förstår inte riktigt..

När så betyder det inte....

En självriskperiod är 125 dagar.
ex. Hunden skadar sig du betalar då självrisken...all behandling under de 125 dagarna betalar sen försäkringbolaget för veterinärkosten. Allstå behöver du gå till veterinär 10 ggr under denna 125 dagars perioden betalar du bara självrisken.
Lite flummigt...men hoppas det klarnar.:)

Om hunden blir sjuk eller skadar sig så betalar du (om du nyttjar försäkringen) självrisken och den "gäller" sen i 125 dagar. Så om hunden måste till vet igen efter bara någon vecka så behöver du alltså inte betala självrisken en gång till.

Vissa försäkringar har dock en fast självrisk (den jag beskrev ovan) och en rörlig på 10-20% vilket innebär att man får betala den delen av varje veterinärräkning själv men att försäkringen täcker och betalar för resten.

Ju högre självrisk du väljer, desto mindre betalar du i månaden för försäkringen.

Aha! Fan vad dum jag känner mig nu då :D
Tack för jättebra svar i varje fall, nu förstår jag vad dom menar.

Ett bolag med fast självrisk höjer premien om försäkringen utnyttjas, kan vara bra att veta, en del ger rabatt om försäkringen inte nyttjas.

Hm... lite varierande bud ovan. Jag har Agria på båda hundarna, och inom självriskperioden, alltså de 125 dagarna, betalar man bara den fasta självrisken en gång, vid första besöket. Den rörliga delen (20%?) kommer man dock aldrig ifrån.

Ett bolag med fast självrisk höjer premien om försäkringen utnyttjas, kan vara bra att veta, en del ger rabatt om försäkringen inte nyttjas.

Så är d med agria, har en på 3 år som kommit ner i 1/3 av självrisken nu.

Har oxo alltid haft Agria, o innan dess Länsförsäkringar på mina djur.
Det där med försäkringar verkar vara svårt att förstå för många.

Jag/vi har en ny medarbetare i mitt team, från ett annat land, h*n har bott här i minst 15 år o har adekvat utbildning för tjänsten (utbildad i Sverige).
Personen förstod 0 av bilförsäkringar, hel/halv/motor/självrisk etc..
Det uppdagades ganska klart to kväll när vi pratade om vandaliseringen av ett tiotal bilar på parkeringen under natten mot torsdagen.

Hm... lite varierande bud ovan. Jag har Agria på båda hundarna, och inom självriskperioden, alltså de 125 dagarna, betalar man bara den fasta självrisken en gång, vid första besöket. Den rörliga delen (20%?) kommer man dock aldrig ifrån.

Varierande bud, det är ju precis det vi skriver?

Jag har fast självrisk och premien har aldrig höjts för att försäkringen använts. Då har den använts mycket vissa perioder, men för det mesta ligger den oanvänd.

Så alla bolag gör inte det åtminstone. Jag har IF. Enda gångerna någon förändring skett är när jag höjt livvärdet, eller ändrat på andra vis.

Men t.ex. agrias då, där man både har fast men även en liten del rörlig självrisk. Då höjs den inte om man utnyttjar den? Eller? Hmm, detta är så krångligt!

Men on another topic, istället för att starta en helt ny tråd.
Vid rutinveterinärbesök, t.ex. vaccineringar, tar dom ut en fast avgift
bara för att man är där då? Utöver priset för vaccineringen alltså.

Jag och mina vänner brukar säga att det kostar en femhundring att öppna dörren till veterinären.
Precis som med taxi finns det en grundavgift, den sk. poliklinikavgiften.

Håller med dig, jag har aldrig märkt att försäkringen ökat när jag utnyttjat den. När Fortune låg inlagd användes hela vet.vårdsbeloppet, hon fick samma ökning som den andra på förfallodatumet. If här med, 2500 i fast självrisk.

Kliniker har i stort sätt alla en "klinikavgift" + vad det kostar med behandlingen
jag går till en äldre vet. på landet (ingen klinik alltså)
med småsaker och vacc betalar ca halva priset mot om jag gått till kliniken i stan.
Störe saker gör han dock inte så då får det bli kliniken.

Så är det. För oss kostar det ca 60 € för vanlig årlig vaccination inkl pol.avgift.:cry:

Tack, då vet jag! Jag visste ju att det fanns klinikavgift men var osäker om den bara gällde för större saker och akutbesök typ. Lite surt att det kostar mer att 'öppna dörren' än att vaccinera.

Fast det är väldigt olika. Åker jag till distriktarna och vaccinerar får jag säkert betala 500 per hund, minst. Åker jag till min vanliga klinik betalar jag 320 per hund för en vanlig vaccination (visst är det så Lena..??). Likaså har de en klinikavgift på 200 kr - någon gång har jag åkt dit i onödan och inte behövt betala nånting. Bästa kliniken i trakten dessutom.

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 137
Ekonomi & Juridik Jag måste ha haft maximal otur när det gäller min självriskperiod på hästens försäkring. Mitt bolag har en fast självrisk per...
Svar
4
· Visningar
1 455
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 810
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka