Försäkring på hund?

H

Hammond

Min hund, en fd jakthund, nuvarnde sällskapshund.
skall även använda han till utställning, agility och ev kantarellsök i framtiden.

vad skall jag ha för försäkring på honom?
en som är bra, någotlunda bra pris och täcker bra.

vill ha bra tips :bow:

Sv: Försäkring på hund?

Finns 4 försäkrings bolag som försäkrar hund:
Agria, Folksam, IF och Sveland.

Två huvudtyper av försäkringar liv och veterinär vård.

Man kan försäkra hunden i båda eller enbart i det ena, det är alltså två olika försäkringar och det krävs inte att du har liv för att försäkra i vet. vård.

Liv försäkring är precis som namnet säger en försäkring som faller ut om hunden mister livet (så du får pengar att köpa ny för)
Ingen själv risk på liv beloppet utan du får ut den summan du har försäkrat i.
Vilket liv belopp du kan försäkra i beror på om hunden har några meriter eller ej.
Utan meriter är det inköps priset.
Samtliga bolag följer SKK`s merit lista när det gäller värdering av meriter.
(går att få från SKK eller så finns den hos många brukshundklubbar också att titta i)
finns två typer av liv försäkring, den där ersättning utfaller för både sjukdom och olycks händelse och så en biligare endast vid olycka.

Har du en avels hund eller en tävlings hund av något slag (inkl jaktprov, du hade ju en jakt hund)
Kan du hos visa bolag få ut del ersättning när hunden fortfarande kan leva men inte användas till det den är tänkt.
Är lite olika hos bolagen, hos en del krävs då att du tar en tilläggs försäkring, andra inte, kolla alltså vad som gäller.!

Veterinär vårds försäkring är ett skydd mot de stora vet. kostnaderna
Här skiljer sig villkoren väldigt mycket mellan de 4 bolagen.
3 bolag har en grund självrisk + % på resterande belopp hos vet IF är det ända som har fast självrisk, utan % i gengäld är deras självrisk högre.
Det är dock inte bara självrisken som skiljer mellan bolagen även max taket på ersättningen och vad som ersätts.
Hos några bolag ersätts enbart vet kostnaderna, hos andra kan man lägga till medicin, diet foder, reab. kostnader, avlivnings kostnad med mera.

Även på vet vård försäkringen kan man välja att ha endast vid olycks händelse, det blir då en betydligt lägre premie, men det gäller ju då inte om hunden blir sjuk.

Kolla också hur vida hunden ingår i din hemförsäkrings ansvars bit, det gör de på de alra flesta bolag.
Alltså om hunden ställer till med något, för att få ut ersättning om hunden själv blir sjuk/skadad så är det ovan.
Men om din hund springer ut framför en cyklist och cyklisten välter, så är du ju som hund ägare skade stånds skyldig och då är det hem försäkringen som gäller.

Vilket bolag du ska välja beror alltså på vilket skydd du vill ha.
Tänk igenom vad du vill ha och ring runt!
Är det en valp du har?
Fråga var uppfödaren har sin dolda fel försäkring, brukar vara bäst att ha samma bolag de första åren, så länge dolda fel försäkringen gäller.

Senast ändrad:

Hur blev det, vilket bolag och vilken typ av försäkring?
Något mer du undrar över, var lite svårt att svara dig så det var bara i stora drag.

Jag har en jämthund (vilket jag har för mig att du också har) som sällskapshund då han inte kan jaga pga sjukdom som drabbade honom som unghund. Jag har numera honom endast veterinärvårdsförsäkrad och det kostar ca en tusenlapp om året och innan när han även hade livförsäkring betalade jag ca 1400,- om året. Detta hos Agria.

Jag har en jämthund (vilket jag har för mig att du också har) som sällskapshund då han inte kan jaga pga sjukdom som drabbade honom som unghund. Jag har numera honom endast veterinärvårdsförsäkrad och det kostar ca en tusenlapp om året och innan när han även hade livförsäkring betalade jag ca 1400,- om året. Detta hos Agria.

Nix ingen jämte här...är Belgar fantast av födsel och ohejdad vana:D
Om han har en sjukdom, så råder jag dig att INTE byta bolag!
Inget bolag tar sådant som redan finns så då kommer du att få resv. på den sjukdomen, och om du inte har det på Agria och det finns risk att sjukdomen dycker upp igen, byt inte bolag alltså.

Oj Oj, såg nu att det var ju inte till mig...
Förlåt, förlåt såg slarvigt som vanligt....

Jag har inte bytt försäkringsbolag och kommer inte att göra det. Däremot har jag tagit bort livförsäkringen. Däremot är sjukdomen som hunden hade som ung inget som han är sjuk av nu och inte kommer att bli sjuk av igen. Däremot har han en annan åkomma som upptäcktes för en vecka sedan som han kan få besvär med.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 614
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
8 9 10
Svar
191
· Visningar
24 177
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka