Försäkring på äldre dam?

I

IsabelleN

Har precis tagit över en fullblodsdam född 1989. Hästen har sedan mars gått som avelssto men ej blivit dräktig. Fick ta över hästen som promenadhäst.

Problemet är ju försäkring- som hästen naturligtvis inte har. Nästan alla bolag har ju övre gräns på 15 vid nyteckning. Och jag förstår ju att jag inte kan få en fullvärdig hästförsäkring när hon är så gammal!

Men nu undrar jag om det finns någon som vet någon slags försäkring som täcker iaf litegrann eller någon form av skydd man kan få? Någon som har äldre hästar o vad har ni för form av försäkring?

Vet att Agria har nåt som heter Katastrof, men det täcker ju brand, drunkning och sånt som inte är så troligt skall ske.

Tacksam för alla svar!

Sv: Försäkring på äldre dam?

Har du ringt och frågat försäkringsbolagen? Det borde ju gå att teckna en veterinärvårdsförsäkring? Alltså inget livvärde utan en försäkring om det skulle uppstå akuta skador. Ring och fråga eller maila de olika bolagen.

När jag tog en häst som va 16-17 år på foder som inte var försäkrad så kunde vi ju då inte livförsäkra henne men det gick där i mot att täckna en veterinärvårdsförsäkring.. Bara till att ringa runt och fråga :)

Har själv en oförsäkrad ponny på 19 år. Vad jag vet så är det bara Folksam som försäkrar vissa raser upp till 17 år.
Jag sparar en summa varje månad ifall att..

Om du tagit över hästen gratis finner jag ingen anledning annat än att bara veterinärvårdsförsäkra den.

Att stå och betala för en livförsäkring på en så gammal häst anser jag bara är att kasta pengarna i sjön.

Om du tagit över hästen gratis finner jag ingen anledning annat än att bara veterinärvårdsförsäkra den.

Att stå och betala för en livförsäkring på en så gammal häst anser jag bara är att kasta pengarna i sjön.

Får man försäkra en 19-åring, isåfall var?

Tack för era svar.

Jag har som sagt ringt samt kollat runt på Agria, Sveland, If- ja alla de stora bolagen och det är såklart enbart en veterinärvårdsförsäkring jag är intresserad av. Vore vansinne om någon ens beviljar annat och jag är inte intresserad av detta heller.
Men det är just veterinärvårdsförsäkringen de har den övre gränsen på 15-17 år för nyteckning ju. Oturligt nog!

Kivina: Självklart har jag inte bara fått hästen. Och en livförsäkring är inte av intresse.

Lobell: Jag får väl göra som du och lägga undan o betala ifall nåt händer.

Emma: Var nånstans fick du försäkring? Vilket bolag?

Jag ringde Folksam i förra veckan angående att försäkra mitt 16 åriga sto men ike sa nicke så dom tig inte imot henne.

Vi köpte en ponny på 20 år för ett par år sedan. Oförsäkrad, visade det sig.
Inget bolag ville ta honom, så vi lägger undan en liten slant och har dessutom gjort klart för alla i familjen vad som gäller, dvs att om pållen blir sjuk och det blir _för_ dyrt, så får han tyvärr sluta sina dagar.

Köpte också en äldre häst och ingen ville försäkra henne, inte ens veterinärvård.
Sen blev hon dräktig :banana: med hjälp av proffsig seminstation. Tog en fosterförsäkring efter 90-dagars kollen och när fölet var fött så fick fölet egen försäkring med dolda-fel och stoet en avelsförsäkring med både liv och veterinärvård.

Så tänker vi med. Har även en 21-åring som är försäkrad, men när gamlingarna blir sjuka eller illa skadade så blir det dags för dem att somna in. Vill inte hålla dem vid liv till vilket pris som helst, och nu menade jag inte bara pengarna :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik I december skickade vi in ett papper till Agria om att betala en av hästarnas försäkring via autogiro. Detta skulle dras från min sambos...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 523
Senast: clusia
·
Ekonomi & Juridik Är det någon som vet om det finns veterinärvårdsförsäkring att tillgå till en äldre häst? Är så att jag och sambon köpte ett sto för...
2
Svar
20
· Visningar
3 187
Senast: auryn
·
E
Hästmänniskan Hej! För att fatta mig kort: Jag undrar om det finns något bolag har någon försäkring även till äldre hästar? Jag har ett 17-årigt...
Svar
5
· Visningar
1 038
Senast: Anelly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka