Försäkring av häst!

D

Dark_Dream

Hjälp mig i denna djungel av försäkringar! :confused: Jag ska eventuellt köpa min första egna häst. Jag sitter för tillfället och räknar på vad jag kommer ha råd med, olika stallplatser osv. Men så kom jag till frågan försäkring. Och jag har aldrig kommit över det med foderhästar osv.

Vart ska man vända sig, och hur ska man kunna välja vilken som passar ens häst bäst? Vad ingår i försäkringen osv? Vad har ni?

Hjälp!

// En eventuellt blivande hästägare...

Sv: Försäkring av häst!

Det viktigaste är att man har en bra veterinärvårdsförsäkring. På min häst har jag allt vad gäller veterinärvård, rehabilitering, mediciner och veterinärens resor upp till 150 000 kr. Sedan brukar man väl sätta livvärdet i vad man faktiskt betalat för hästen. Det finns bra uträkningar på flera av försäkringsbolagenshemsidor alt ringa till dem och göra en jämförelse vilket som ger billigast för just din ev häst. Självrisken och hur mycket man får ut av nedlagda kostnader kan även variera mellan olika försäkringsbolag, så var noga med att jämföra även det.

Det kan även förekomma karrenstid allafall vid nyteckning så det bästa är att överta den gamla ägarens försäkring.

Lycka till i djungeln.

pust ;) Okej, så ditt råd är alltså att jämföra alla olika försäkringsbolag.

En annan fråga jag funderar på är ju ungefär vad betalar ni per månad/halvår/år? Jag är ju fattigstudent som är påväg att bli arbetslös... så frågan är ju vad man har råd med...

Min försäkring på en 19åring halvblodsvalack ligger på 1670 kr per år. Han är försäkrat 10.000 i A1 försäkring.

Helt okej kostnad

OK. jag ränkade lite på skojj bara och jag skulle få betala ungefär 700 i månaden... har inte en aning om vad jag gjorde men lät det rätt rimligt eller är jag helt ute och cyklar. Det bästa är nog att ta kontakt med någon som vet... :angel:

700:- i månaden är inte orimmligt om det är en A1 försäkring med maximalveterinärvård. Det beror ju på vad du har valt för livbelopp på hästen.

Jag betalar 500:-/ eller 6000:-/helår. Hästen är då A1 försäkrad med maximal veterinärvård och ett livbelopp på 29 000:-, många tycker säkert denna försäkring är dyr, men fullblod är dyrare att försäkra än många andra raser.

Skönt att se att någon inte tycker jag är galen. Jag läste att men borde försäkra den i inköpsvärdet eller vad det stod... är det ngt som är bra/dåligt?

jag ska köpa en frieser i sådannafall, är dem dyrare att försäkra än andra hästar?

Min shetlandsponny är hel försäkrad betalar 1085 kr per år.
Har även extra föräkring Rehab 200 kr per år .
Han är försäkrad i folksam.

En frieser brukar oftast vara billigare än halvblod att försäkra.
Jag anser att om man har möjlighet så ska man A1 försäkra hästen i inköpsvärdet åtminstone första året. Det är oftast då skaderisken är som störst innan man känner varandra ordentligt och man skyddar då sitt kapital. Nästa år får man ta ställning till hur man vill ha sin försäkring. Kanske en kombi A1 + en dödsfallsförsäkring som blir billigare. Det är alltid en avvägning mellan hur stor risk man är villig att ta och hur mycket man orkar betala.
Sedan är det väldigt viktigt att ha en bra veterinärvårdsförsäkring.
Det finns flera olika alternativ hos de olika bolagen.
Agria har fast självrisk 1800:-, 2800:- el 5000 + antingen 20% eller 0% rörlig självrisk. Folksam har 2 500:- + 10% rörlig. Sveland har 1900:- + 20% eller 0% rörlig.
Givetvis är det också där så att man får vad man betalar för.
Har man låg självrisk så kostar det ju mer.

Lycka till med din häst!

A

Smart tänkt att ha den försäkrad mer under första året! :D Jag ska fömodligen ta kontakt med olika försäkringbolag antingen idag eller på måndag... (eller i helgen om man kan ringa då?)så får vi se vad dem säger.

Hoppas dem är ärliga bara och ge en den försäkringen som man behöver och inte en massa "onödiga".

Jag har en A3 försäkring i Sveland. Fast självrisk på 1900 och maximal veterinärvård, samt livförsäkring. Jag betalar runt 8000 om året.

Smart tänkt att ha den försäkrad mer under första året! :D Jag ska fömodligen ta kontakt med olika försäkringbolag antingen idag eller på måndag... (eller i helgen om man kan ringa då?)så får vi se vad dem säger.

Hoppas dem är ärliga bara och ge en den försäkringen som man behöver och inte en massa "onödiga".

Är bara 4 bolag som försäkrar djur, inte lika jobbigt som att ringa runt och kolla bil alltså...
De 4 är Agria, Folksam, IF och Sveland.

Tänk ut hur du vill tt din försäkring ska se ut inan du ringer!
Vilket liv belopp A1 eler A2 ?
Vilket skydd du vill ha på vet. vård.
Sedan jämför du priser och självrisker.
Ställ också de frågor du tycker är viktiga för dig.
Ha allt färdigskrivit på 4 lappar (en för vart bolag) och skriv upp svaren.
Därefter sätter du dig ner i lugn och ro och jämför, teckna ingen förän du ringt alla 4 alltså.

Ja gud va många bra tips alla har! :) tycker verkligen om den här sidan. Men vilka saker kan vara bra att kolla upp? Te.x. vetrinär vård, m.m. Jag kan ju inte speciellt mkt om det alltså. Mest bara att man bör ha en försäkring! :angel:

Hästen har liten aning patellaupphakningar (stavning?) är det ngt som man kan försäkra sig emot om det skulle bli ngt stort av det?

Hästen kommer troligen få reservation på patellan så det inte täcker mot det.

Det du ska jämföra är vad som ingår i försäkringen.
De flesta bolagen har en bas och en utökad veterinärvård (med olika namn). Den lägre tar oftast inte medicinkostnader eller avlivningskostnader och liknande.

Sen ska du jämföra villkoren.
Vissa har en fast självrisk, andra har en rörlig %.
Med rörlig blir premien lägre men när hästen blir skadad får man pröjsa mer i självrisk.

Sen finns det självriskperioder. Vissa har 100 dagar, några 125 dagar och nån tom 150 dagar tror jag. Det innebär att du betalar bara en fast självrisk per period.

Tex om hästen blir skadad. med bolag
1. betalar du din fasta självrisk, tex 2000kr. När hästen blir sjuk efter 105 dagar får du betala 2000 till. Totalsumma= 4 000

med bolag 2:
betalar du 2000 + 20% av skadan som kanske kostar 5 000.
Då blir det 2600. när hästen skadar sig på dag 105 betalar du 20% igen. denna gång blir det 20% av tex 5 000 till. alltså en tusenlapp.
Total kostnad 3600

bolag 3.
du betalar fast självrisk 2500. dag 105 skadar sig hästen och det går på samma period så du betalar inget mer.

detta är lite olika exempel. alla har sina fördelar. Man får själv bedöma risken och välja antingen låg premie eller låg kostnad vid ev skada.

Tror det var i senaste Hästmagasinet det var en jämförelse mellan de olika försäkringsbolagen.
Väl värt att läsa!
Har själv Sveland och är nöjd,men har med tidigare häst haft Agria och hade då problem en gång.

Jag brukar kolla vad som ingår i försäkringen och sen hur självrisken fungerar.

T.ex kanske vissa bolag låter billiga för de har en låg självrisk, men så har de sen en viss % på de som överstiger som man får betala själv och i slutändan kanske det blir billigare att välja ett bolag med högre självrisk men lägre/ingen rörlig självrisk.

Försäkringar är en hel djungel, oavsett vad det gäller!

Kolla även upp dina andra försäkringar, flyttar du allt till samma bolag kan du få rabatt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 738
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 504
Senast: Oknytt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka